nuttig onderzoek of geldverspilling?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door Hans van der Post. » za 12 dec 2015, 12:51

Het prikkelt blijkbaar niet om zelf op onderzoek uit te gaan dan schrijf je Dit is toch de reinste onzin.
Mijn advies is: Kijk over jou horizon!

Voorbeeld: Indertijd vond men raar dat de moer meer darren paarde.
!Hans.

Rene K
Berichten:101
Lid geworden op:ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie:Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door Rene K » za 12 dec 2015, 16:34

Als ze 100% zekerheid willen voor wat betreft de darren waarmee de koningin paart moeten ze k.i. doen.

René

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door FrancA » za 12 dec 2015, 16:38

Neem nou eens de Siciliaanse honingbij http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _honingbij die op enkele eilanden puur gehouden wordt, wordt geherintroduceerd op Sicilie en waarvan wordt 'aangenomen' dat ze resistent is tegen Varroa.
Maken in de zwermperiode wel zo'n 60-800!!! zwermcellen aan..
Die zal je maar allemaal willen wegbreken, pffff :|
Maar wel een aanpak die blijkbaar goed werkt - isoleren op een eiland ipv in een 'parkje' - Hollandse knieperigheid? ;)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door joselito » zo 13 dec 2015, 12:29

Rene K schreef:Als ze 100% zekerheid willen voor wat betreft de darren waarmee de koningin paart moeten ze k.i. doen.
inderdaad, en dan zullen ze ondervinden hoe gevoelig bijen zijn voor inteelt. Ik heb een aantal jaren kunstmatige inseminatie toegepast en weet daarover mee te spreken. Ieder jaar moest ik nieuw bloed aanvoeren om dit te vermijden. Hoe kun je dan tot een resistent bijenras komen?

Rene K
Berichten:101
Lid geworden op:ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie:Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door Rene K » zo 13 dec 2015, 12:49

joselito schreef:
Rene K schreef:Als ze 100% zekerheid willen voor wat betreft de darren waarmee de koningin paart moeten ze k.i. doen.
inderdaad, en dan zullen ze ondervinden hoe gevoelig bijen zijn voor inteelt. Ik heb een aantal jaren kunstmatige inseminatie toegepast en weet daarover mee te spreken. Ieder jaar moest ik nieuw bloed aanvoeren om dit te vermijden. Hoe kun je dan tot een resistent bijenras komen?
Ik zie niet wat K.I. met inteelt te maken heeft, als je sperma van verwante darren gebruikt is het inteelt, gebruik je sperma van onverwante darren dan is geen inteelt.

René

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door joselito » zo 13 dec 2015, 13:28

Rene K schreef: Ik zie niet wat K.I. met inteelt te maken heeft, als je sperma van verwante darren gebruikt is het inteelt, gebruik je sperma van onverwante darren dan is geen inteelt.
Zo simpel ligt het niet. Ook met onverwante darren kun je inteelt krijgen. Als de koningin en de darren toevallig dezelfde seksallelen hebben krijg je diploïde darren. Die worden na de uitkomst van het ei door de bijen herkend en verwijderd. Dat veroorzaakt het zogenaamde hagelschotbroed.
Mijn punt echter is dat je met eigen darren je koninginnen niet kunt laten bevruchten zonder problemen te krijgen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door FrancA » zo 13 dec 2015, 13:34

joselito schreef:
Rene K schreef:Als ze 100% zekerheid willen voor wat betreft de darren waarmee de koningin paart moeten ze k.i. doen.
inderdaad, en dan zullen ze ondervinden hoe gevoelig bijen zijn voor inteelt. Ik heb een aantal jaren kunstmatige inseminatie toegepast en weet daarover mee te spreken. Ieder jaar moest ik nieuw bloed aanvoeren om dit te vermijden. Hoe kun je dan tot een resistent bijenras komen?
Door inteelt willen nog wel eens verrassende nieuwe eigenschappen en ontwikkelingversnellingen ontstaan.
Of dat bij bijen ook zo zou kunnen werken/werkt?
Maar natuurlijk niet als bijen zelf elke te sterk afwijkende bijenpop direct afmaken..
Wanneer je een aantal bijenvolken volledig geisoleerd zich laat ontwikkelen hebben ze weinig andere keus dan afwijkingen te accepteren.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door ErikS » zo 13 dec 2015, 14:16

Hans van der Post. schreef:Merkwaardig dat er zo negatief wordt geschreven over zaken die nauwelijks door de zelfde schrijvers worden beschreven als nutteloos en hebben blijkbaar nooit gekeken op de site van bee breed (carnica) of buckfast groep of Gottigen (carinca) hier wordt gekeken naar het poetsgedrag doormiddel van de pin test. Als dit gedrag wordt versterkt door selectie ontstaan er volken die de varroa "aankunnen". :think:
Hallo Hans,

Ik begrijp je reactie.
Het blijft me verbazen hoe verschillend imkers over onderwerpen denken en hoe verschillend onderzoeken worden begrepen (of misschien beter gezegd, als ze al beschikbaar en gelezen zijn, welk deel blijft hangen, hoe herkenbaar dit menselijk gedrag ook is.)
Kunnen we op een manier de achtergronden voor lezers beschikbaar maken?

Imkerpedia is een bron van info en veel onderzoeken staan op internet maar je moet gericht kunnen zoeken.
Eigenlijk 2 aspecten denk ik zijn vooral van belang.
1. (technisch) Biedt de opzet van het forum technisch de mogelijkheid om links en bestanden te ordenen en de lezers aan te bieden?
2. (kwaliteit) beoordelen van de info, iemand moet kijken of de aangeboden info relevant/bruikbaar is en algemeen geaccepteerd.

Mvg

Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op ma 14 dec 2015, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene K
Berichten:101
Lid geworden op:ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie:Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door Rene K » zo 13 dec 2015, 14:18

joselito schreef:
Rene K schreef: Ik zie niet wat K.I. met inteelt te maken heeft, als je sperma van verwante darren gebruikt is het inteelt, gebruik je sperma van onverwante darren dan is geen inteelt.
Zo simpel ligt het niet. Ook met onverwante darren kun je inteelt krijgen. Als de koningin en de darren toevallig dezelfde seksallelen hebben krijg je diploïde darren. Die worden na de uitkomst van het ei door de bijen herkend en verwijderd. Dat veroorzaakt het zogenaamde hagelschotbroed.
Mijn punt echter is dat je met eigen darren je koninginnen niet kunt laten bevruchten zonder problemen te krijgen.
Dan is mijn definitie van inteelt waarschijnlijk een andere dan de jouwe.
Is natuurlijk wel zo dat in een gesloten populatie inteelt, en zeker als het een kleine populatie is, een probleem gaat worden. De Rashonden fokkerij is hiervan een goed voorbeeld .

René

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: nuttig onderzoek of geldverspilling?

Bericht door ErikS » zo 13 dec 2015, 14:30

@Rene en @ Joselito,

Heb zelf ook een duidelijke mening over het onderzoek....
Kunnen jullie de achtergrond info zichtbaar maken waarop jullie de beweringen baseren? en kunnen jullie de gebruikte definitie van inteelt geven?

mvg
erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten