Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Kroese »

buzzer schreef:Wat ga je dan doen Hennie, de lege voerramen eruit en verse kunstraat erin, of ga je er al bakken onder zetten.?
De 6Ramers DuHoka zitten bomvol bijen, die ga ik naar 12 Ramen toe brengen. De 10Ramers nakijken op broedgoed (1 raamje lichten).
Misschien bij echt zware volken een overtollig voerraam wegpakken, en 1 kunstraat aan 1 buitenkant plaatsen.
Het is wel oppassen hiermee, ze hebben nog veel voer nodig om de broed kachel warm te houden. Dus (ik)ga niet als een gek voorramen er uit halen.
Als de kans er is, dan wil ik ze graag 1 keer nagekeken hebben, voor dat ze naar de peren en de appels toe gaan.
Afhankelijk van de temperatuurs ontwikkelingen kan ik tussen de 5 en 10 April de peren verwachten.
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door FerryB »

Ik heb net een hele grote fruitteler hier uit Flevoland gesproken en die verwacht de peren niet voor eind april misschien zelfs pas de eerste week van mei.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Tieme »

Hier al dikke knoppen in de peren. Ik denk nog zo'n 3 weken.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door tomer »

In de winter heb ik enkele hommelkasten gemaakt. In alle kasten heb ik nu met succes een hommelkoningin geïntroduceerd: 1 nachtje opgesloten in de kast (gevuld met muizennesten en een potje suikerwater) en de volgende dag kwamen ze na een verkenningsvlucht allen terug naar hun kast.
Het idee is er gekomen nadat we vorig jaar een hommelnest hadden in de vloer van de werkschuur, een ongemakkelijke plek voor zowel ons als de hommels. Het lijkt erop dat de koninginnen die daaruit zijn voortgekomen nu allemaal hun geboorteplek komen verkennen, want de koninginnen die ik in de kasten heb gezet, heb ik allemaal gevangen toen ze in dezelfde schuur naar een holletje kwamen zoeken.
Bijlagen
P3230028 (600 x 450).jpg
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door JackC »

Zojuist even in enkele volken gekeken, ik maakte me toch zorgen over het voedsel naar aanleiding van allerlei berichten en ook omdat er volken waren die de fondabee links lieten liggen maar er onlangs volop aan begonnen waren.
Mijn eerste conclusie is dat er meer dan voldoende voedsel aanwezig is in de kasten, terwijl er al nieuwe nectar binnenkomt. De grootte van de volken verontruste mij meer, de ontwikkeling verloopt zeer traag, voor sommige vrees ik zelfs, al was er wel broed aanwezig. De wind was te sterk voor een echte controle, maar deze week komen ze wel door en volgende week zou het langer beter weer blijven.
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek »

Hoi JackC

Hier komt ook veel stuifmeel binnen.
Een kast is heel sterk, mogelijk kan ik daar via een honingkamer wat wilgenhoning of voorjaarshoning winnen maar die heb ik nog niet geplaatst.
Bij het apifonda voeren merkte ik al wel dat het ene volk veel sterker is dan het andere.
Maar ik wacht even met controleren tot wat windstiller weer. Ik hoop dat ik de bijen dan maar een keer hoef lastig te vallen. Ik vind het zo zonde nu te verstoren nu ze zoveel stuifmeel binnen halen op deze ene mooie dag.
Er komen voor de weersverbetering eerst weer een paar dagen met regen en dan hebben ze dat stuifmeel hard nodig.

Freek
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch »

Aan het begin van de middag snel alle volken geïnspecteerd .
Zag er allemaal goed uit met toch al veel gesloten broed ondanks het frisse voorjaar tot nu toe.
Allemaal nog voldoende voorraad.
Eerste behandeling Beevital Hiveclean gegeven.
Kwam veel stuifmeel binnen vandaag :D
RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door RutgerV »

Nu alweer hiveclean? Hoe vaak gebruik je dit Alex? Hier zit toch ook gewoon oxaalzuur in.
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Matthijs »

Ik had vandaag ook een inspectie gepland incl bodems schoonmaken en voer checken. Maar door de harde wind er vanaf gezien, er werd volop gehaald inderdaad, prachtig om ze zien vliegen. Hopelijk volgend weekend beter weer. Wil bij de wilgendracht (Alba, over een week of 2?) honingkamers opzetten en kijken wat er gebeurt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Hans van der Post. »

citaat Freek:
Maar ik wacht even met controleren tot wat windstiller weer. Ik hoop dat ik de bijen dan maar een keer hoef lastig te vallen. Ik vind het zo zonde nu te verstoren nu ze zoveel stuifmeel binnen halen op deze ene mooie dag.
Er komen voor de weersverbetering eerst weer een paar dagen met regen en dan hebben ze dat stuifmeel hard nodig.
Freek
Zo dacht ik vandaag ook over. Wat kwam er een vracht stuifmeel binnen! Het was om 16:00 uur nog 15+ voor het eerst in deze maand.
!Hans.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten