Design Project Slimme Bijenkast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door FrancA » zo 03 apr 2016, 10:50

bee-tree schreef:P.S. Ik had FrancA willen begroeten met Hi Thomas. Hoezo Thomas ?
In de ORDE van DIENST ging de Exegese vanmorgen over de ongelovige Apostel.
Pas na 8 dagen kwam die tot Geloof. Sorry, voor deze vergelijking.
Dankjewel voor het compliment, maar dat is echt veel te veel eer.
Heb je ooit het Thomasevangelie bestudeerd?
Betreffend evangelie werd wel heel snel door de kerk als niet-apocrief verklaard, maar dat instituut sloeg de plank wel vaker mis..

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door ErikS » zo 03 apr 2016, 10:59

Graag bij het item blijven en het item is "Design Project Slimme Bijenkast".
Voor uitwijdingen en andere uitwisselingen is de bijenkroeg voorzien.

mvg,

erik.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door ErikS » zo 03 apr 2016, 11:00

bee-tree schreef:Ik ben nog wat vergeten.
Het gaat, althans mij, te ver, om te denken, dat bijen elkaar kunnen waarschuwen
dat er insecticiden in de nectar zitten zoals de UTSTUDENTEN beweren in het
opzienbarende en opschuddende topic 'De SMART HIVE , SLIMME BIJENKAST, iHIVE' Zjef :b10:
.
Bee-Tree, Deze bewering had ik gemist in het verhaal van de studenten, ook bij teruglezen zie ik hem niet.
Kun je me even helpen waar die staat?

mvg

Erik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door FrancA » zo 03 apr 2016, 11:42

bee-tree schreef:Het gaat, althans mij, te ver, om te denken, dat bijen elkaar kunnen waarschuwen
dat er insecticiden in de nectar zitten zoals de UTSTUDENTEN beweren in het
opzienbarende en opschuddende topic 'De SMART HIVE , SLIMME BIJENKAST, iHIVE' Zjef :b10:
Zjef, ben ik nu toch wel reuze benieuwd wanneer UTStudent de onderzoeksresultaten gaat publiceren en er een nieuw aangepast verder doorontwikkeld ontwerp van de DPSB (Design Project Slimme Bijenkast) komt met bijv. een ingebouwde Neonicotinoïden-sensor.
Hopelijk gaat dat niet vele jaren duren zoals dat wel eens bij sommige andere onderzoeken het geval wil zijn.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door Erick » zo 03 apr 2016, 16:25

bee-tree schreef:.............. want we DIENEN de rustdag in ere te houden..................
welke rustdag?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

UTStudent
Berichten:6
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 18:35
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door UTStudent » zo 03 apr 2016, 16:49

Ik wil jullie bedanken voor alle feedback. Dit is waarom we naar jullie gegaan zijn met ons ontwerp. De toon van de feedback is te begrijpen, aangezien ik niet duidelijk heb aangegeven wat voor een project dit betreft en in welke fase dit project zich bevindt. Het is geen 1 april grap, mijn excuses voor de teleurstelling.

Dit is een vrij klein project wat ik samen met twee andere studenten van verschillende disciplines doe, naast onze hoofdstudies. Wij hebben geen ervaring met het houden van bijen. De opdracht is om iets te ontwerpen met 'public value.' We zitten nu in de fase waar wij ons ontwerp toetsen en om deze vervolgens aan te passen. Zeer binnenkort zal het project afgerond worden. Het gaat in dit project vooral om het ontwerpproces.

Het doel van deze bijenkast is niet om geld te verdienen, maar om bijenhouden makkelijker en toegankelijker te maken zodat meer mensen deze bijenkast in hun tuin zetten. Hoe meer bijenkasten, hoe meer data van de sensoren. Die informatie kan dan gebruikt worden in onderzoek naar de afname in bijen. Daarnaast hebben weer wat meer bijen een onderkomen.

Wij zullen ons ontwerp nog eens stevig onder de loep nemen aan de hand van jullie feedback.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door bee-tree » zo 03 apr 2016, 16:55

ErikS schreef:
bee-tree schreef:Ik ben nog wat vergeten.
Het gaat, althans mij, te ver, om te denken, dat bijen elkaar kunnen waarschuwen
dat er insecticiden in de nectar zitten zoals de UTSTUDENTEN beweren in het
opzienbarende en opschuddende topic 'De SMART HIVE , SLIMME BIJENKAST, iHIVE' Zjef :b10:
.
Bee-Tree, Deze bewering had ik gemist in het verhaal van de studenten, ook bij teruglezen zie ik hem niet.
Kun je me even helpen waar die staat?

mvg

Erik.
Beste Erik, lees nog even de pagina van UTStudent waar hij\zij de mogelijke
FUNCTIES noemt. In het rijtje staan PESTCIDEN. Ik vergeef hem\haar de tikfout. Doe jij dat
óók maar. Het moet zijn : PESTICIDEN. Daartoe behoren de INSECTICIDEN en de FUNGICIDEN
en ACARICIDEN (zoals in het verleden Apistan met fluvinalaat, Perizine, enz.).
Verder zijn er nog meer groepen dodende(= 'ziedende') bestrijdingsmiddelen te noemen.
P.S. Erick uit Maria Hoop heeft gelijk, dit is geen rustdag meer :clap: Was ik maar buiten in de zon
gebleven waar het feest is voor de bijen; de wilgen zorgen voor een uitbundig eet- en drinkgelag.
Daar kom ik tot rust. Ik moest binnen in huis een gast het design,
het ontwerp van de 'slim' aardige bijenkast laten zien. :mrgreen: Zjef :b10:

UTStudent
Berichten:6
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 18:35
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door UTStudent » zo 03 apr 2016, 17:07

Fish schreef:Even wat vragen die in mij opkwamen na het invullen;

Je noemt de toenemende bijensterfte, maar doe je ook iets voor de wilde bijen of puur alleen de honingbij? Stroom en internet kunnen nog wel eens een probleem worden bij de plekken waar de kast staat, gaat er dan niet veel mis bij jullie ontwerp? Ik zie veel inspiratie uit de Flowhive, nu is zo'n kast godsgruwelijk duur. Verwachten jullie een soortgelijk systeem goedkoper te kunnen produceren? In het filmpje zie ik maar 5 ramen, klopt dit? Vanuit het filmpje lijkt het verder alsof de wanden 10 cm dik zijn, is de kast dan geïsoleerd of iets dergelijks of kloppen de afmetingen nog niet helemaal op het filmpje?

Even methodologisch gezien, verwacht je dat de woonsituatie invloed heeft op het nut en/of de beoordeling van het uiterlijk van de kast?
Deze kast is vooral gericht op de honingbij. Aangezien de doelgroep vooral bestaat uit mensen die nog geen bijen houden, kan honing een factor zijn die mensen overtuigt dit wel te doen. Vooral als het makkelijk uit de kast te halen zou zijn. Het idee is dat de kast dicht bij huis komt te staan, zodat internet beschikbaar is. Er zijn evt. andere manieren data over te brengen, maar daar hebben wij nog niet naar gekeken. Het klopt dat we het systeem van Flowhive (in ieder geval) als voorbeeld hebben genomen als systeem laat zien hoe makkelijk het kan zijn honing te oogsten. Naar kosten hebben wij nog niet in detail gekeken, het viel ons inderdaad op dat er een flink prijskaartje hangt aan de Flowhive.

Het ontwerp is nog niet heel concreet, het filmpje is meer een indicatie van hoe de uiteindelijke kast er uit zou moeten komen te zien. Daarom zijn afmetingen e.d. niet precies.

Het vragen van de woonsituatie is om te kijken of dit invloed heeft op de mening over het potentiële aanschaffen van de kast. Het idee is dat iedereen met een achtertuin of balkon de kast aan zou moeten kunnen neerzetten.

UTStudent
Berichten:6
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 18:35
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door UTStudent » zo 03 apr 2016, 17:10

joselito schreef:
UTStudent schreef: Voor het honours programma van de Universiteit Twente hebben wij een slimme bijenkast ontworpen. De reden hiervoor is de toenemende bijensterfte wereldwijd.
Ken je iets van bijen of dit enkel Spielerei? :)
We hebben inderdaad geen ervaring met het houden van bijen. Daarom komen zijn we naar dit forum gekomen. Het is vooral een idee.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Design Project Slimme Bijenkast

Bericht door bee-tree » zo 03 apr 2016, 17:16

Onderwijl ik ErikS 'leesles' :) gaf, heeft UTStudent zich gemeld (overigens naamloos).
Hij\zij had jou op het leesmanco moeten wijzen.
Jij bent nu in een feeststemming dat je er in geloofde zoals ik. Ik blijf er nuchter onder,
maar jij zit vast en zeker nu aan de borrel in de huiskroeg.
En door de enorme vlucht van de bijen wordt ons geluksgevoel vast nog groter.
We moeten wel wat compassie hebben met onze beminde ongelovigen , ja toch. :mrgreen: Zjef :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten