Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Tieme » wo 13 apr 2016, 08:52

Gisteren even gespiekt in de darrenvolken. Zijn de raten al belegd voor de volgende ronde KI voor de VSH selectie?
Jazeker! De teelt is dus begonnen.

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door pflipp » wo 13 apr 2016, 10:21

Voor het laatst en het eerst dit jaar op 3 April jl. bij de bijtjes geweest. Toen heette dat nog 'voorjaarsinspectie'.

Overgezet op combiraam formaat, maar nog genoeg oude BK ramen waaronder nu vrij gebouwd kan worden (deels geleid door omliggende ramen; deels het bestaande broednest, samengehouden). In principe dus genoeg te doen voor de bijtjes, en omdat het nogal een ingreep leek, de opening klein gehouden (iets van 6 cm en laag). Evengoed waren ze een uurtje na de inspectie alweer terug op hun eigen routine.

Het was een uitzonderlijk mooie dag waarop zowat iedereen de resultaten zijn voorjaarsinspectie aankondigde. Boven de 15 graden en direct 19 graden. Daarna zou het er weer even onder vallen; nog meer reden om niet alles breed open te zetten dacht ik. (Ik heb vorig jaar mijn volkje leeggeroofd gehad, al was het om andere redenen.)

Intussen is de laatstte paar dagen de esdoorn ook ontploft. De berichten gaan van voorzichte voorjaarsinspecties over op honingkamers die al dan niet reeds vol lopen. Ik heb mijn plannetje klaar, maar kan niet eerder dan dit weekend weer langs. Twee weken verder: wat zal ik aantreffen? In mijn hoofd zie ik de bijtjes nu al tegen elkaar opbotsen in het gedrang bij de nog kleine ingang!

Maar dan lees ik het weerbericht voor de komende tijd en dan zakt de temperatuur weer in! Aah! :shock:

Nou ja, volgens mij moet ik er maar heen, de HK lekker plaatsen als ze tenminste in de combibak aardig bezig zijn en in elk geval iets meer opening geven :D

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door A.A. Staals » do 14 apr 2016, 09:48

Gekeken naar de eerste resultaten van overlarven.
IMG_8086.JPG
Bovenste lat kleine larven onder iets groter. Duidelijk te zien het verschil in aanname.

ad staals

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door ErikS » do 14 apr 2016, 10:25

A.A. Staals schreef:Gekeken naar de eerste resultaten van overlarven.

Bovenste lat kleine larven onder iets groter. Duidelijk te zien het verschil in aanname.

ad staals
welke leeftijd larven praat je dan over? of misschien beter uitgedrukt hoeveel uren oud? Dit gezien de discussie larven jonger als 1 dag, 1.5 dag.

grtz

erik.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door A.A. Staals » do 14 apr 2016, 12:41

ErikS schreef:
A.A. Staals schreef:Gekeken naar de eerste resultaten van overlarven.

Bovenste lat kleine larven onder iets groter. Duidelijk te zien het verschil in aanname.

ad staals
welke leeftijd larven praat je dan over? of misschien beter uitgedrukt hoeveel uren oud? Dit gezien de discussie larven jonger als 1 dag, 1.5 dag.

grtz

erik.
Larven jonger dan een dag is niet aan te raden.

ad staals

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door ErikS » do 14 apr 2016, 13:00

En ouder als 2 dagen ook niet. Dat is algemeen bekend.
Maar het gaat me om de nuance van de larf leeftijd, heb je naar de kromming van de larve gekeken. Hoever de C vorm waar de larve in ligt zich aan "sluiten" is?

grtz

erik

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door A.A. Staals » do 14 apr 2016, 13:18

ErikS schreef:En ouder als 2 dagen ook niet. Dat is algemeen bekend.
Maar het gaat me om de nuance van de larf leeftijd, heb je naar de kromming van de larve gekeken. Hoever de C vorm waar de larve in ligt zich aan "sluiten" is?

grtz

erik
Om de de ontwikkeling van de larve te kennen, kun je een leeg uitgebouwd raam in het broednest hangen en elke dag kijken hoe de ontwikkeling verloopt.

ad staals

Bats
Berichten:33
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Bats » do 14 apr 2016, 14:31

Kast open gehad voor het eerst sinds ik hem 2 weken geleden thuis plaatste. Ik heb een BK verder niks. Nog lang niet vol. Moer 2015 aanwezig. Het is geen erg rustig volk. Nieuwe raad ingehangen. Oude donkere vervangen. Bijen waren actief. Brias. Stuifmeel. Honing verzegeld en onverzegeld. Kijken of het de komende weken sterker wordt.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 14 apr 2016, 18:27

Bovenste lat kleine larven onder iets groter. Duidelijk te zien het verschil in aanname
Reden?
JP

Bats
Berichten:33
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Bats » do 14 apr 2016, 19:03

Afgelopen jaar is dit volk gebruikt voor cursus. Broed afgenomen terwijl het zelf nog niet groot en sterk was. Varoa aanwezig. Volk is te klein de winter ingegaan.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten