Ander geluid.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Ander geluid.

Bericht door szx2js » di 21 feb 2017, 14:36

Dylan,
Je spreekt over het belang van het origine (de oorsprong) van de bij en vervolgens heb je het over de zwarte bij anno 2017, die heel anders is - door middel van selectie - dan 50 jaar geleden. Geloof me, de mens zet via teelt en selectie de bij naar zijn hand. Dat is gebeurd bij de Carnica's en bij de Buckfast en nu ook bij de Zwarte Bij.

Alhoewel de A.M.M. is heel Noord West en midden Europa voorkwam, waren er weer diverse sub-ondersoorten. Zoals de zwarte Franse bij die mede de oorsprong vormt voor de Buckfastbij. In Engeland bestond er weer een andere lokale variant en dat geldt nu ook voor Ierland.

Iedereen mag wat mij betreft zijn eigen bijenras hebben en verdedigen. Echter bijensterfte heeft echt niets met bijenrassen te maken.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door imker Marinus » di 21 feb 2017, 14:38

Dylan Elen schreef:De bijensterfte wordt veroorzaakt door een combinatie van verschillende stressoren (bedrijfsmethode imker, bedrijfsmethode buur-imkers, Varroa, virussen, drachtgebied, pesticiden, ...). Elke stressor heeft daarbij zijn eigen aandeel in het geheel en als stressor A wegvalt kunnen de bijen in principe iets meer van de andere stressoren aan. De oorzaak van het probleem hoeft men dus niet zozeer bij slechts 1 stressor te leggen, ook al is er misschien maar 1 stressor die "opvalt". Met een geschikte bedrijfsmethode (bv. een die het zwermen zoveel mogelijk nabootst), bekwame buur-imkers, een goed drachtgebied en een gezonde(re) opstelling van bijenvolken (bv. niet alles op 1 rijtje) is het zeker mogelijk om bijenvolken te laten overleven zonder Varroa-behandelingen.
Klopt, maar de ene stressor heeft wel meer invloed dan de andere. Het klopt vast wel dat volken kunnen overleven zonder varroa-behandelingen, maar een volk loopt minder risico wanneer het wel behandeld wordt tegen varroa.
Dylan Elen schreef:Wat tot slot ook nog een belangrijke stressor is, is de genetica van de desbetreffende honingbijen in uw bijenkast. Recent (2009 - 2012) COLOSS-onderzoek heeft immers aangetoond dat honingbijen van lokale origine systematisch beter overleven dan honingbijen van niet-lokale origine. In Nederland is dit uitvoerig aan bod gekomen in de imkertijdschriften (of toch in het bekendste) als ik mij niet vergis.
Ik heb het gelezen. Maar de proefopzet verschilt wel van hoe er in Nederland geimkerd wordt. In Nederland worden er volgens mij niet zoveel koninginnen uit het buitenland geimporteerd. Misschien wel een teeltmoer, maar over het algemeen worden die gebruikt om F1 moeren mee te telen, die door allerlei darren, ook darren van lokale origine, worden bevrucht. Kortom, imkers maken toch al gebruik van de bijen van lokale origine. Daarnaast bestrijden de meeste imkers toch de varroamijt. Verder is het natuurlijk jammer dat buckfast niet is meegenomen in het artikel.

Ik kan het artikel niet vinden. Wel vond ik deze link: https://entomologytoday.org/2014/07/15/ ... n-imports/ De link die daarin staat en verwijst naar het artikel, werkt niet.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op di 21 feb 2017, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 feb 2017, 14:44

Dylan Elen schreef:Jaap, je reactie maakt duidelijk dat je nog geen ervaring hebt met de Zwarte bij anno 2017. Intussen zijn er immers ook Zwarte bijen aan enige selectie onderworpen.

Dylan
Geloof je dat ik er geen sikkepit meer van begrijp :think: :think:
Een stukje terug schrijf je .... het gaat om diens origine en of die overeenstemt met de locatie... :think: :think: en nu over de zwarte bij anno 2017 . :snooty: Die lijkt waarschijnlijk in de verste verte niet meer op de originele zwarte bij welke hier van oorsprong was ....... Wat is het verschil met de andere aangepaste rassen ???

Jaap v P

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Primus » di 21 feb 2017, 16:24

Jaap v.Popering schreef:
Dylan Elen schreef:Jaap, je reactie maakt duidelijk dat je nog geen ervaring hebt met de Zwarte bij anno 2017. Intussen zijn er immers ook Zwarte bijen aan enige selectie onderworpen.

Dylan
Geloof je dat ik er geen sikkepit meer van begrijp :think: :think:
Een stukje terug schrijf je .... het gaat om diens origine en of die overeenstemt met de locatie... :think: :think: en nu over de zwarte bij anno 2017 . :snooty: Die lijkt waarschijnlijk in de verste verte niet meer op de originele zwarte bij welke hier van oorsprong was ....... Wat is het verschil met de andere aangepaste rassen ???

Jaap v P
Hoe kunnen hier toch nog raszuivere zwarte bijen zijn? Decennialang werden van overal uit Europa en daarbuiten vreemde moeren naar hier gehaald en verbasterden met de zwarte bijen. Maar ja, het is maar waar je in geloofd zeker. Tot over dertig jaar terug had je hier ook bijna niks dan bastaard bijen, zwarte bijen gemengd met de Italiaanse Legustica daarna zijn de Carnica's gekomen en nog later de Buckfast en toen kwamen de zwarte bijen ineens terug op de proppen, als dat geen allegaartje is dan ken ik er ook niks van. Ik geloof hoe langer je imker bent hoe meer ze je proberen wijs te maken :lol:

MVG CP

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door BBBeez » wo 22 feb 2017, 11:06

Het idee dat lokale bijen beter aangepast zijn dan bijen van elders lijkt me logisch. Ralph Buchler heeft dit een paar jaar terug onderzocht: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3 ... .1.53.2.03

Het is dus verstandig om op je eigen bijenstand aan selectie te doen, los van het soort bij dat je gebruikt. Het liefst heb je dan controle over de moeder en vader kant van je koninginnenteelt. Maar dat vraagt vrijwel altijd kunstmatige inseminatie.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Dylan Elen » wo 22 feb 2017, 12:46

@ szx2js

Je hoeft mij er niet van te overtuigen dat men via selectie alles naar zijn hand zet, afhankelijk van de bril die men opheeft is die selectie een goede dan wel een slechte zaak. Wil ik er wel meteen bijzeggen dat het begrip 'selectie' een breed spectrum betreft met onderling sterk verschillende varianten. Selectie bij de Zwarte bij is een eerder recente aangelegenheid en gebeurt in de meeste gevallen minder intens omdat men zich ervan bewust is dat een brede genenpool uitermate belangrijk is voor conservatie. Anno 2017 zijn er dus Zwarte bijen die zachtaardig zijn, die productiever zijn, maar het is zeker geen genetische eenheidsworst zoals Carnica in Vlaanderen vandaag de dag. Gezien de gevolgde selectiestrategieën zou de allelendiversiteit binnen de geselecteerde Zwarte bijen niet veel mogen afwijken van die van de niet-geselecteerde Zwarte bijen. Hoop dat dit het wat duidelijker maakt Jaap.

@ Primus

De raszuivere Zwarte bijen van vandaag de dag komen initieel uit restpopulaties (zoals die van Chimay - Valenciennes) welke zich in regio's bevinden welke grotendeels gespaard gebleven zijn van al die importen uit het verleden (en heden). Samen met enkele collega's heb ik in 2016 de eerste paringsexperimenten gedaan in Limburg en tot grote verbazing zaten er meteen enkele raszuiver bevruchte koninginnen tussen :D

@ Marinus

Mee eens. De situatie in Nederland is inderdaad een interessant geval. En die Buckfast, tja, we kunnen toch moeilijk Europees belastinggeld pompen in onderzoek naar een artificiële "Britse" honingbij eh :P

@ BBBeez

Klopt, Ralph vormt samen met Kaspar Bienefeld en Aleksandar Uzunov trouwens ook de kop van ons SMARTBEES-team. Gecontroleerde paring is noodzakelijk, maar natuurlijke paring is in meerdere opzichten veel beter dan KI, dus de imkers in de omgeving zouden moeten meewerken. Theoretisch kan men inderdaad zulke selectie eender waar met eender welk bijenras opstarten, maar als het inheemse bijenras nog aanwezig is (in de zin van restpopulaties, niet in de zin van bastaarden hoewel dat ook wel mogelijk zou zijn uiteraard), dan dient daar de voorkeur aan gegeven te worden. Zij hebben immers al een serieuze streep voor op vlak van selectie op omgevingsomstandigheden en vanuit conservatorisch perspectief kan men eigenlijk niet anders. Maar ja, zolang veel imkers ervan overtuigd blijven dat bijen uit het buitenland (bevruchtingseilanden incluis) beter zijn, is het moeilijk om vooruitgang te boeken.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door A.A. Staals » wo 22 feb 2017, 15:12

[quote="Dylan Elen"Selectie bij de Zwarte bij is een eerder recente aangelegenheid.....etc
Maar ja, zolang veel imkers ervan overtuigd blijven dat bijen uit het buitenland (bevruchtingseilanden incluis) beter zijn, is het moeilijk om vooruitgang te boeken.
Dylan[/quote]

Die selectie is hier in Nederland net zo min inheems als carnica of buckfast. Het enige wat die geselecteerde zwarte bij gemeen heeft met de vroeger hier aanwezige inheemse bij is alleen het uiterlijk. Verder is de dracht zo zeer veranderd dat de nu van elders gehaalde zwarte bijen ook in een voor hun ongeschikte biotoop komen. Je schreef immers ook dat je concessies moest bv op opbrengst. Wie wil dat?
Wat betreft die vooruitgang is het voor de nu aanwezige bijen een achteruitgang als er weer iets vreemds bijkomt.

ad staals

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door BBBeez » wo 22 feb 2017, 15:28

Dat zie je ook bij de teeltwaarden van A. m. m. in beebreed. De koninginnen met de hoogste teeltwaarden scoren heel zwak op honingopbrengst en varroa. Zeker als je die vergelijkt met de teeltwaarden van carnica.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 22 feb 2017, 15:49

Dylan Elen schreef: , dus de imkers in de omgeving zouden moeten meewerken. ,
Dylan
Zw K 6 .JPG
Ik weet niet hoe jij je dit voorstelt maar in begin tachtiger jaren waren wij hier bij de eerste waar de varroamijt geconstateerd is :think: Binnen twee jaar waren deze over heel Nederland verspreid ... :think:

Dat betekend concreet dat de nakomelingen van deze darren in dezelfde tijd in jou achtertuin zijn om met jou jonge koningin te gaan paren .darren uit div lijnen Carnica ......50. lijntjes buckfast ....Zwarte bij ......en het landras ......En laat ik die nu toevallig hebben uit een natuurlijke paring , en wel uit de Aalster methode .
Zie ook de bijdrage over ..Een gebroken lans voor de Aalster methode

http://mymeasuremail.com/880/Actions/Ne ... geid=12159

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door szx2js » wo 22 feb 2017, 15:54

Dylan,
Laten we vooral de samenwerking zoeken en niet elkaars bijen zwart maken ;-) of het eigen ras het betere ras noemen. Ieder ras heeft zijn eigen kleine voordelen, maar ook zijn nadelen. Laten we niet afgeven op andere bijenrassen en ook geen onwaarheden naar voren brengen.

Uiteraard is het een goede zaak als iedereen zachtaardige bijen houdt van een bepaald ras. De imkers, die geen belangstelling hebben voor koninginnenvermeerdering of -teelt en door willen gaan met hun bastaardbijen profiteren hier ook van mee.

De beste bij bestaat dus niet. Er zijn wel bijen, die het beste passen bij een bepaalde imker. Zoals er voor ieder hondenras ook wel een goed baasje is te vinden. :be8:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten