De georganiseerde misdaad op honing gemunt.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
crunx
Berichten:329
Lid geworden op:vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie:Overijssel // Twente
Contacteer:
Re: De georganiseerde misdaad op honing gemunt.

Bericht door crunx » za 18 mar 2017, 14:22

@bee-tree - Ik ben het met je eens, en vandaag dacht ik er nog over in de auto. Maar misschien zou een boer gewoon bereid moeten zijn voor het vergoeden van een bestuivings imker OOK bij koolzaad. Aangezien hij er ook vruchten van plukt.
Bij iedere andere bedrijfsvoering is er ook niet iemand die je zo even een paar procent extra inkosten geeft omdat je zulke mooie ogen hebt...

Tuurlijk als het af kan met een wederzijdse goede relatie en een paar potten honing is dat ook mooi. Maar als ik zelf geen imker was, had ik ook gewoon moeten betalen voor de bestuiving van m'n fruitbomen.

De laatste keer dat ik een imker sprak, om mijn gaarde te bestuiven wou hij eerst wel plaatsen (waarschijnlijk een fatsoens ja) maar puntje bij paaltje had hij er toch geen over en heb ik NOOIT weer wat van hem gehoord.

We hadden het punt van vergoeding nog niet eens besproken...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De georganiseerde misdaad op honing gemunt.

Bericht door Jaap v.Popering » za 18 mar 2017, 14:34

crunx schreef:
Bij iedere andere bedrijfsvoering is er ook niet iemand die je zo even een paar procent extra inkosten geeft omdat je zulke mooie ogen hebt...

.
Verplaats je eens even in een agrariër , :think: Zolang de imkerij in de rij staat om bijen bij het koolzaad te mogen plaatsen ........zal een vergoeding hiervoor niet aan de orde komen . :whistle:

Jaap v P

crunx
Berichten:329
Lid geworden op:vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie:Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: De georganiseerde misdaad op honing gemunt.

Bericht door crunx » za 18 mar 2017, 21:43

Wat je zegt klopt, maar misschien moet men dit onderdeel weer eens onder de loep gaan nemen. En hier ook anders over na gaan denken.

Die boer maakt gewoon gebruik van z'n positie, en de imker trekt aan het kortste eind. Dit zal altijd zo blijven tot dat een groot genoege groep aan geeft dat het wel best is geweest. Dit vereist natuurlijk wel bij de gene die hiervoor als eerste opstaat een rechte en sterke rug..

Je presteert een goede dienst (aannemelijk) dus misschien mag daar ook een vergoeding voor worden gevraagd.

Niet alleen voor die paar euro's maar ook wat betreft lange termijn visie. Het mag gerust een vak zijn, bestuivings imker, en niet alleen voor onder het glas. Want doe je daar nu niks aan moet je niet raar op kijken dat er over tig jaar hoofdzakelijk met andere bestuivers wordt gewerkt.

Iedereen weet namelijk dat het krom is, en men bukt er gewoon voor.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De georganiseerde misdaad op honing gemunt.

Bericht door Jaap v.Popering » za 18 mar 2017, 22:14

crunx schreef:. Het mag gerust een vak zijn, bestuivings imker, en niet alleen voor onder het glas. Want doe je daar nu niks aan moet je niet raar op kijken dat er over tig jaar hoofdzakelijk met andere bestuivers wordt gewerkt.

.
Neee .....BESTUIVINGS IMKER IS EEN VAK ....met hoofdletters . Maar de meeste telers in de buiten teelten denken nog steeds dat het allemaal vanzelf gaat . Onder glas weet men wel beter .

Zelfs de bijenvereniging heeft de bestuivingsvergoedingen vele jaren tegengewerkt en dat verander je niet in enkele jaren .

Ik weet nog dat zij , de HB leden zelfs vertelden ....'Onze leden zijn GEEN bestuivende bijenhouders . en de vergoedingen met betrekking tot bestuiving tegenover de beroepsgroep omlaag bijstelden .

Met andere bestuivers werken ben ik niet zo bang van , Elke bloem is anders gebouwd en behoeft een andere wijze van bestuiven . De een gaat beter met een hommel ......een ander met een honingbij .....en weer een ander met een vlieg ....en ga zo maar door . Er zijn zaden bij van ...10 eurocent per stuk ......Dan zal men naar de best mogelijke bestuiving zoeken .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten