Hoog water in het zuiden van NL

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Hoog water in het zuiden van NL

Bericht door Hans van der Post. » zo 29 aug 2021, 00:07

Citaat uit Duits Bijenjournaal. - klik

In juli werden grote regio's in Duitsland overstroomd na aanhoudende hevige regenval. Mensen verloren hun bezittingen van de ene op de andere dag, er waren doden. Onder degenen die door de overstromingsramp zijn getroffen, zijn ook imkers. We hebben onderzoek gedaan naar centrale contactpunten die donaties in contanten en in natura accepteren.
Watersnoodramp: Hulp voor imkers | Duits Bijenjournaal (bienenjournal.de)

Mijn vraag: Hoe zit dat met de imkers in Nederland waar het water ook hoog heeft gestaan?
!Hans.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Hoog water in het zuiden van NL

Bericht door MH1995 » zo 05 sep 2021, 10:01

Ik ken een imker die (wat ik van de foto's zag) 10-20 volken kwijt is. 2 heeft hij nog kunnen redden achteraf door een koningin te geven. Al de rest is dood en de honing is verloren. Het water kwam te snel en mensen in de omgeving hadden niet verwacht dat het water daar zou komen. Ik begreep dat de verzekering (van de NBV geloof ik) het wel dekte.

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Hoog water in het zuiden van NL

Bericht door PatrickSimonHenk » do 16 sep 2021, 17:03

In de imkernieuws e-mail van de NBV van 14 September 2021 stond daarover het volgende:

Sinds 2019 kent de NBV een Onderling Schadefonds Bijenkastschade.

Na de watersnood van deze zomer is via de lokale verenigingen onder de Limburgse imkers uitvraag gedaan naar eventuele schade aan volken of materiaal. Hierop hebben zich diverse imkers uit verschillende delen van Limburg gemeld met het verlies van materiaal en volken.

De speciaal ingestelde commissie voor de afhandeling van claims binnen schadefonds heeft de meldingen vervolgens beoordeeld. De commissie bracht haar advies tot afhandeling uit aan het bestuur, wat het advies bekrachtigde in de bestuursvergadering van 8 september jongstleden. Inmiddels hebben de getroffen imkers individueel bericht ontvangen over de beoordeling en uitbetaling van de schade.

Met de faciliteit Onderling Schadefonds Bijenkastschade (OSB) beoogt de vereniging de financiële gevolgen van verlies, vernieling en diefstal van volken en materiaal van de bij de NBV aangesloten imkers met elkaar op te vangen. Het fonds is opgericht omdat het verzekeren van bijenkasten en bijenvolken voor individuele imkers of collectief vanuit de vereniging nagenoeg onmogelijk, danwel uitzonderlijk kostbaar is. Voor het schadefonds wordt jaarlijks per lid €1,50 van de contributie van de landelijke vereniging gereserveerd. Het fonds kan uitkeren bij individuele schade door diefstal, vernieling of in geval van een grote regionale ramp zoals de watersnood deze zomer. Meer informatie en voorwaarden van het Onderling Schadefonds Bijenkastschade is te vinden via MijnNBV.

Zie ook: https://www.bijenhouders.nl/nieuws/onde ... watersnood

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten