Van het bijenvolk afblijven

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jan Vernooy
Berichten: 7
Lid geworden op: do 10 jul 2014, 20:17
Locatie: Zaltbommel NL
Contacteer:

Van het bijenvolk afblijven

Bericht door Jan Vernooy » ma 20 sep 2021, 19:24

Ik sta sinds twee jaar met mijn kasten pal naast een bijenvolk waar helemaal niets aan gedaan wordt. Deze ervaren mevrouw is al wat ouder en heeft veel ervaring, maar ik heb haar nog nooit gezien of gesproken. Er worden geen bakken opgezet of afgehaald, geen varroabestrijding gedaan, geen wintervoer gegeven. En toch lijkt dit volk heel vitaal, in het voorjaar en 's ochtends vroeg vliegen ze steeds weer als eerste. Een andere imker die ik ken heeft vrij plotseling te kampen met bijenallergie en ook hij blijft, helaas noodgedwongen, naar eigen zeggen een paar jaar van de bijen af.

Ik vroeg me af wat er in zo'n kast allemaal gebeurt. Onder in de kast moet zich dan toch alsmaar meer mul en rommel ophopen en de sterk vervuilde raten zullen wel pikzwart zijn, of gaat de hygiëne zo ver dat zo'n volk dit zelf allemaal ondervangt? En heeft zo'n 'darwiniaanse' periode misschien ook een gunstig effect op de weerstand tegen varroa en andere bijenziekten? Over zwermen heb ik het niet per se, daar zal ongetwijfeld elk seizoen sprake van zijn. Wie heeft hier ervaring mee en wat waren daarbij opvallende effecten?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Van het bijenvolk afblijven

Bericht door Hans van der Post. » di 21 sep 2021, 09:11

Je schrijft: "het is een oudere mevrouw" die al lang niet meer komt.
Vraag aan haar of je kunt helpen..
Is het een bijenstand van de imkervereniging dan zou je ook met het bestuur kunnen praten.

Je vraagt je af wat er in zo`n bijenvolk gebeurd? Als een bijenvolk in een goed drachtgebied staat blijft het nog lang leven.
Raten worden oud kleine bijen (die zijn in trek). Komt er een stevige winter of een slechte zomer dan daardoor geen voedselvoorraad dan is het met een volk zonder imker gauw gebeurd. De kast staat leeg en is aantrekkelijk voor de opruimers. (wasmot) In een seizoen blijft van de raten niets over.
de kast en/of holle boom staat weer te huur voor een nieuw volk.
Dit is geen fabel. Heb ik zien gebeuren met een holle lindeboom die meermalen is bewoond.
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Van het bijenvolk afblijven

Bericht door Tieme » di 21 sep 2021, 09:58

In het "Deutsches Bienenjournal" werd vorig jaar de maandelijkse handel en wandel van Bernard Heuvel gerapporteerd. In die serie schreef hij een stukje over het laten braakliggen van volken. Wat hij daarmee bedoelde was niet zozeer compleet met rust laten, maar wel dat hij geen honing van die volken oogste en ook geen afleggers. Het volk winterde op eigen honing in in een samenstelling die het zelf kiest. Hij gaf aan dat dergelijke volken minder last hebben van varroa. Compleet met rust laten kan in een gebied waar een volk in staat is minstens 20 kg reserve te verzamelen, best een hele tijd goed gaan. Hoe lang precies durf ik niet te zeggen. Een volk ontwikkelt zelf geen resistentie tegen varroa. Dat is iets wat in een populatie gebeurt. Een volk kan wel resistentie hebben. niet ingrijpen is een manier om daar achter te komen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Van het bijenvolk afblijven

Bericht door tomer » di 21 sep 2021, 10:46

Dit jaar was een slecht honingjaar, hopelijk hebben ze voldoende wintervoorraad. Als er helemaal niets werd bijgevoerd, vrees ik er eigenlijk voor.
Je zal ook moeten opletten met herbesmetting met varroa. De vliegspleet van je eigen kast kan je kleiner zetten, de andere kast niet.
Ik heb zelf 1 kast waar ik niet van oogst en die ik zoveel mogelijk laat doen (grote vitrinekast). Behandelen doe ik wel. Aantal mijten viel goed mee dit jaar, maar ik speel liever op zeker en wil geen mijtenfabriek tussen mijn andere kasten hebben. Bijvoeren is hier zéker nodig, al zit ik in een goed drachtgebied...

Jan Vernooy
Berichten: 7
Lid geworden op: do 10 jul 2014, 20:17
Locatie: Zaltbommel NL
Contacteer:

Re: Van het bijenvolk afblijven

Bericht door Jan Vernooy » za 25 sep 2021, 18:46

Dank je wel voor jullie reacties.

@Hans: Ik heb voornamelijk met de boswachter te maken (hem heb ik er al eens naar gevraagd) en wil niet bemoeizuchtig overkomen. Deze mevrouw heeft vlak in de buurt nog een andere bijenstand, ik heb niet de indruk dat ze 'behoeftig' is. En je schrijft dat de de bijen kleiner zouden worden. Is dat als gevolg van de minder gunstige omstandigheden of omdat al die vliesjes achterblijven in de steeds opnieuw belegde broedcellen?

De dracht op deze plek is zeker gunstig: een landgoed met extensief beheerde graslandjes en boomgaarden en met een flink loofbomenbos pal langs de rivierdijk, met ook nog uitgestrekte, onder speciaal beheer staande uiterwaarden met meidoorns en wilgen en later in het seizoen de zomerdracht in drie vlakbij gelegen dorpen. Beter kan het haast niet.

Ik imker nu zo'n zeven jaar en heb nu 6 volken op 3 standen. Ik vind het nog steeds heel boeiend, alleen van varroa zou ik wel af willen zijn, bijvoorbeeld door op een meer darwinistische manier te imkeren. Dus misschien zoals deze mevrouw het doet: een volk voorlopig eens zijn gang laten gaan, lekker laten zwermen (mag blijkbaar wel van de boswachter) en de honing gewoon niet of beperkt oogsten. Bij kleine bijen krijgt varroa ook minder kans, lees ik bij Ben Som de Cerff.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Van het bijenvolk afblijven

Bericht door Fish » di 28 sep 2021, 08:45

Het probleem met de "survival of the fittest" gedachtegang is dat er ontzettend veel volken dood moeten voor je dit daadwerkelijke effect krijgt. Het is daarnaast ook maar zeer de vraag of je dit op een enkele, kleinschalige bijenstand voor elkaar krijgt (immers blijf je darren van naburige imkers houden, waar je geen controle op hebt). En dan hebben we het ook niet over iets wat je in een paar seizoenen voor elkaar krijgt, maar echt een langdurig iets. Dus iets voor de Hollandse imkers? Ik denk het niet.

Je krijgt alleen maar veel leed, zonder dat je een effect mag verwachten. Het varroa probleem los je (vermoedelijk) niet in je eentje op.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Van het bijenvolk afblijven

Bericht door G,A3. » zo 10 okt 2021, 23:09

Dhr Tieme vraagt zich af hoelang een volk in leven blijft zonder verzorging van de mens? Nou in het geval van een ruime behuizing b.v.3 broedbakken is dat 15jaar of langer. In mijn geval is de laatste 4 jaar een 10 kg honing afgenomen en zijn enige ramen die kapot gingen vervangen. E.a. is volgens mij niet erg van invloed geweest op het volk, misschien alleen 4 jaar geleden toen ik alle broedkamers nakeek, de koningin niet vondt en naar later bleek dat ik er bovenop gestaan had. G,A3.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten