Honingbijen sterven bij bosjes, en niemand weet waarom - artikel Trouw 25 maart 2023

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
-Eric-
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 mei 2022, 12:38
Imker sinds: 2022
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Honingbijen sterven bij bosjes, en niemand weet waarom - artikel Trouw 25 maart 2023

Bericht door -Eric- » za 25 mar 2023, 21:49

Onderstaand artikel stond in de Trouw van vandaag. Wat ik mis is een geografische duiding bij de sterfte, is het overal even groot?

Bestuiving interview • Imkers maken zich grote zorgen nu ze hun kasten openmaken. Veel volken van honingbijen hebben de winter niet overleefd. De oorzaak van de bijensterfte is nog onbekend.
ONNO HAVERMANS
Sonne Copijn schept een handvol dode honingbijen van de bodem van de bijenkast die ze zojuist heeft geopend. Ze wijst op een bijtje zonder vleugels, wat kan duiden op het kreupelvleugelvirus. "Maar dat verklaart niet dat iedereen in deze kast dood is."

Het is de kast waarin haar allermooiste volk verbleef, zegt de imker en bestuurder van de Bee Foundation. Begin dit jaar zat er nog volop leven in, zo is te zien op een filmpje dat ze schoot op 8 januari. Die warme, zonnige zondag zorgde al vroeg in het jaar voor activiteit, maar daar is niets meer van over. "De kast zit stampvol honing, dus aan het voer ligt het niet."

Copijn maakt zich zorgen. Van de dertien volken die ze in september vorig jaar nog had, zijn er een halfjaar later nog maar twee in leven. En zij is niet de enige imker die kampt met onverklaarbaar grote bijensterfte. Tachtig bijenhouders reageerden afgelopen week op de enquête die Copijn uitzette. Voor de winter hadden zij samen in totaal 450 volken, waarvan er nu 165 dood zijn. "Dat is 37 procent. Er zitten ook sterke volken van tienduizenden bijen bij, van imkers met dertig jaar ervaring."

Bijen zorgen voor bestuiving van planten en zijn daarmee van cruciaal belang voor het voedselsysteem. "Meer dan 80 procent van de planten is afhankelijk van bestuiving door bijen. Maar dat geldt ook andersom: hoe gezonder het systeem, hoe meer bijen", zegt Copijn. "Bijen zijn het zoemende hart van het leven op aarde. Zij zorgen voor overvloed."

Of er echt sprake is van een ecologische ramp, kan Copijn niet zeggen op basis van haar eigen onderzoek. "Het kan goed zijn dat de sterfte alleen de honingbijen betreft en niet de hommels en solitaire bijen."

Het wetenschappelijk onderzoek naar wintersterfte dat Wageningen Universiteit en Research (WUR) in het voorjaar uitvoert, moet nog beginnen. "Maar de temperatuur stijgt en er is steeds meer zon, dus de bijen vliegen nú uit. Als imker wil je zien dat ze stuifmeel binnenbrengen, dan is het volk aan het broeden."

De dood van haar volken betekent dat Copijn dit voorjaar als imker niets kan betekenen voor de kersentelers in de Betuwe, waar haar bijen al dertig jaar de bomen bestuiven. "Ik heb me afgevraagd: heb ik pech, heb alleen ik dode volken? De angst van elke imker is dat je iets niet goed hebt gedaan. Mijn enquête is een eerste indicatie dat ik er niet naast zit."

Waarom de honingbijen sterven is niet duidelijk. WUR peilt jaarlijks de wintersterfte om de gezondheidstoestand van gehouden bijenvolken te volgen. De afgelopen jaren liep de sterfte op van 13,1 procent in 2020 via 15,8 procent in 2021 naar 18,4 procent in 2022. De onderzoekers noemen als oorzaak een combinatie van ziektes, vooral de varroamijt en daarmee samenhangende virussen, en een tekort aan voedsel.

Kwakkelwinter
De invloed van klimaatverandering, die tot uiting komt in een droge zomer en een kwakkelwinter, ligt voor de hand, zegt Copijn. De volken zijn dit najaar lang door blijven broeden, sommige zelfs de hele winter. Ook de afname van biodiversiteit speelt een rol, denkt ze. Als er onvoldoende stuifmeel in de nazomer is, zijn de winterbijen minder vitaal. Dat zou dan ook voor solitaire bijen en hommels effect moeten hebben, want die zijn met hun kleine actieradius afhankelijk van bloemen voor nieuwe energie. "De bloeiboog is op de meeste plekken niet op orde. Neem de weilanden: als er paardenbloemen, boterbloemen en klaver staan, zijn de wilde bijen er meteen. Laten we hopen dat de hommels in elk geval goed uitwinteren."

In hun antwoorden op haar enquête noemen meerdere imkers ook de mogelijkheid van een nieuw virus. Als een volk al kwetsbaar is, kan het daaraan sterven. Er is doorgaans niet één oorzaak, maar een stapeling van factoren, zegt Copijn. Een enkeling noemt ook de ingebruikname van 5G-masten. "Daarmee word je al snel tot de wappies gerekend", zegt Copijn. "Maar als je kijkt naar wat er anders is dan voorheen, wil je die straling toch ook kunnen uitsluiten. Bijen zijn erg gevoelig."

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Honingbijen sterven bij bosjes, en niemand weet waarom - artikel Trouw 25 maart 2023

Bericht door Jaap v.Popering » za 25 mar 2023, 22:12

Ik heb het filmpje op facebook bekeken en het volk wat zij laat zien is doodgegaan van de honger omdat de bijen in de winterperiode de overstap van de onderbak niet naar de bovenbak konden maken . Die ruimte van twee latten en de bijenruimte ( 2 1/2 cm ) is tijdens een vorstperiode niet te overbruggen .

Japs
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingbijen sterven bij bosjes, en niemand weet waarom - artikel Trouw 25 maart 2023

Bericht door Japs » zo 26 mar 2023, 16:46

Wederom zorgelijk om te horen dat er weer aanzienlijke sterfte is, Alhoewel we daar beter het WUR onderzoek voor kunnen afwachten.

Dit jaar wederom geen verliezen. 6 volken op 1 simplex bk ingewinterd. Wel was een volk minder sterk de winter in gegaan en er wmb te zwak uit gekomen. Deze heb ik nog verenigd, en zal over een maandje wel weer gesplitst worden, even afwachten wanneer de dames daar zelf interesse in hebben.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honingbijen sterven bij bosjes, en niemand weet waarom - artikel Trouw 25 maart 2023

Bericht door Biodlarn » ma 27 mar 2023, 15:25

Jaap v.Popering schreef:
za 25 mar 2023, 22:12
Ik heb het filmpje op facebook bekeken en het volk wat zij laat zien is doodgegaan van de honger omdat de bijen in de winterperiode de overstap van de onderbak niet naar de bovenbak konden maken . Die ruimte van twee latten en de bijenruimte ( 2 1/2 cm ) is tijdens een vorstperiode niet te overbruggen .
Mijn dames hebben een vorstperiode van zo'n 6 maand en ze gaan netjes van de onderbak naar de bovenbak. Het lijkt me een beetje vreemd dat bijen die een week of 2 in de vorst zitten niet van de onderbak naar de bovenbak kunnen komen.

/Han

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Honingbijen sterven bij bosjes, en niemand weet waarom - artikel Trouw 25 maart 2023

Bericht door Jaap v.Popering » ma 27 mar 2023, 17:23

Biodlarn schreef:
ma 27 mar 2023, 15:25

Mijn dames hebben een vorstperiode van zo'n 6 maand en ze gaan netjes van de onderbak naar de bovenbak. Het lijkt me een beetje vreemd dat bijen die een week of 2 in de vorst zitten niet van de onderbak naar de bovenbak kunnen komen.
Het gaat over het moment . Meestal is de tros gevormd tussen de onder en de bovenbak voordat er een vorstperiode aanvangt , dan heb je geen enkel probleem .
Echter wanneer de tros/broednest in de onderbak gevestigd is en zij bij het ingaan van een vorstperiode over moeten stappen naar de bovenbak kunnen zij die koude buffer van 2 ,7 cm niet overbruggen . In genoemd geval is de bovenbak bomvol met honing en de onderbak geen kruimel voedsel te constateren . Ik heb het wel gezien dat in de winter de helft van het volk bij het broednest blijft en doodgaat , en de andere helft bij het voer en zonder koningin overleeft .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Honingbijen sterven bij bosjes, en niemand weet waarom - artikel Trouw 25 maart 2023

Bericht door Fish » di 28 mar 2023, 09:23

Jaap is hier misschien een praktische oplossing voor? Voor mijn gevoel ben ik al enkele volken op deze manier kwijtgeraakt.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Honingbijen sterven bij bosjes, en niemand weet waarom - artikel Trouw 25 maart 2023

Bericht door Iwe » di 28 mar 2023, 16:46

oplossing; inwinteren op één romp.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Honingbijen sterven bij bosjes, en niemand weet waarom - artikel Trouw 25 maart 2023

Bericht door Jaap v.Popering » di 28 mar 2023, 19:47

Fish schreef:
di 28 mar 2023, 09:23
Jaap is hier misschien een praktische oplossing voor? Voor mijn gevoel ben ik al enkele volken op deze manier kwijtgeraakt.
Zeker zijn ook daar oplossingen voor en het zijn diverse mogelijkheden . Laat ik voorop stellen dat ik eind November of wanneer er een vorstperiode voorspelt wordt , al mijn volken even de dekplank optil om te zien hoe het daar gesteld is .

Zoals al aangegeven is op één bak inwinteren is een oplossing . Een BK is voor mijn volken wat klein dan zou je voor hogere ramen kunnen kiezen bv Duhoka , dan is het probleem zoals aangegeven opgelost . Echter wanneer bij de middelste ramen van de tros de gordel met wintervoer verdwenen is komt daar een pak suikerdeeg op zodat het volk voedsel boven de tros heeft waar de wintervoorraad hoort te zijn . De kantramen zijn om die tijd vrijwel niet meer te bereiken .

Volken op BK + HK kan je dan vaststellen of de bijentros op beide bakken gezeten is . Vrijwel elk jaar heb ik wel een volk waaraan ik twijfel of zelfs helemaal onderin zit , dan til ik de bovenbak er af , haal er een raam direct naast het broednest uit , plaats de bak terug , een HK direct boven het verwijderde raam er uit dan een vol BK raam voer in hangen zodat deze een brug vormt tussen de twee bakken . Ook de bakken vóór het inwinteren omwisselen ( HK--onder de BK is een optie .

Een volk welke op twee BK ingewinterd is is wat moeilijker . Daar heb ik wel eens een raam voer er uitgehaald en een zak apifonda op de zijkant wat open gemaakt en dusdanig in die ruimte laten zakken dat de opening niet op de toplat maar op het straatje komt te staan .

Als je een volk zo behandeld heb zal je natuurlijk nooit weten of zij het overleeft hebben vanwege je ingreep en of zij het zelf ook gered zouden hebben . Maar ik heb veelvuldig ervaren dat zo'n volk de apifonda gebruikt heeft en in de lente nog leeft .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten