Ernstige Wasmot schade Segeberger kast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
RogerWilco
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 jun 2023, 22:11
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Contacteer:

Ernstige Wasmot schade Segeberger kast

Bericht door RogerWilco » ma 05 jun 2023, 22:53

Beste Imkers

Vorig jaar had ik last van wasmot in mijn Segeberger kast en deze heb ik schoongemaakt en aan de kant gezet voor reparatie. Nu heb ik deze kast nodig en wil ik deze repareren.

Na veel onderzoek begrijp ik er nog steeds niets van en kom ik kom er gewoonweg niet uit wat voor soort Polyurethaan reparatie spulletje ik moet kopen. Ik denk zelf aan een epoxy oplossing die ik als plamuur kan verwerken.

Ik zag ergens op deze site dat je polyurethaan kit kunt gebruiken, maar voordat ik ga experimenteren en het tot prutsen uitkomt denk ik laat ik de vraag eens neerleggen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Hier een filmpje hoe iemand zo`n kast repareert, maar met welk product?
https://www.youtube.com/watch?v=Bup-Odf7v9o

Concreet:
Ik zou graag op een verantwoordelijke manier de gaatjes willen vullen van de wasmot en daarna alles keurig gladstrijken. :handgestures-thumbup: wie kan mij helpen welk product ik hiervoor moet kopen?

Alvast bedankt voor het meedenken

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Ernstige Wasmot schade Segeberger kast

Bericht door Eddy Geurtsen » di 06 jun 2023, 09:20

Beste Roger,
Wanhoop niet langer, want er is redding mogelijk!
Er is reparatiekit in de handel waarmee je de Segebergers kunt repareren. Ik heb ook wel eens schade door de wasmot, want het zijn blijkbaar de enige beestjes die zich ook tegoed kunnen doen aan kunststof. Ik heb hier een tube "Weisser Beutenkitt" voor me liggen van het merk Api Nord.
Ik zal hier zo goed mogelijk de Nederlandse vertaling laten volgen:

"voor de snelle en zuivere reparatie van hardschuimkasten, voor de reparatie van mierengaten en wasmottenvraat.
Gebruiksaanwijzing: tube goed doorkneden, kit in de beschadigde plaatsen drukken, gladstrijken en laten drogen. Maximale laagdikte 5 milimeter. Bij diepere gaten in lagen aanbrengen. Na uitharden laat de gerepareerde plaats zich gemakkelijk schuren en overschilderen."

Ik heb de kit zelfs gebruikt voor het dichten van een spechtengat in mijn Segeberger. Google maar even op "reparatiekit Segeberger" en je vind al zo'n tube voor 8,95 euro.
Succes met de reparatie, groeten, Eddy

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Ernstige Wasmot schade Segeberger kast

Bericht door Fish » di 06 jun 2023, 10:13

Polyurethaan bevat gebruikelijk oplosmiddelen waar piepschuim (Segeberger is Styropor) niet zo goed tegenkan. Blijft niet zitten en lost het kastmateriaal op. Daarnaast heb ik van de meeste EPS/styropor reparatiekits geen idee over hoe het met bijen afloopt. Ik zou daarom ook gewoon zo'n tube bestellen. Lijkt nog goedkoper ook dan gebruikelijke reparatie kits.

RogerWilco
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 jun 2023, 22:11
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Contacteer:

Re: Ernstige Wasmot schade Segeberger kast

Bericht door RogerWilco » wo 07 jun 2023, 13:55

Hallo Eddy en Fish en de community

Ik heb 2 tubes Styropor reparatie pasta (Segeberger) besteld en wij gaan het meemaken. Het is ernstige schade en anders wordt het bakken vervangen.
Nu heb ik 2 volkjes in een 6 raams zitten die moeten echt voor zaterdag (ivm de warmte en volle zon) overgezet worden naar deze 2 bakken.

Als het het repareren niets wordt dan heb ik nog een vraag ;-) Wat doen bijen met de vele wasmot gaatjes aan de binnenkant van de kast, laten ze deze met rust of gaan ze deze volgooien met propolis of wat anders?

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Ernstige Wasmot schade Segeberger kast

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 07 jun 2023, 15:13

De bijen storen zich niet aan die wasmotgaatjes, maar het is de imker die daar last van heeft. Iedere keer als je zo'n gaatje ziet, denk je al weer snel: het zal toch niet dat er weer wat in zit?
Voor zover het mogelijk is, stop ik die gaatjes ook dicht met pasta,
Ik zou trouwens niet weten waarom het repareren niets zou worden. Alleen bij diepere gaten, die je dus volgens de gebruiksaanwijzing in lagen moet aanbrengen, kan het wat langer duren voordat de pasta geheel uitgehard is. Maar zoals ik al schreef heb ik een gat dat een specht erin had gehakt, weer helemaal kunnen dichten.
Succes ermee, het gaat je vast lukken!

RogerWilco
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 jun 2023, 22:11
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Contacteer:

Re: Ernstige Wasmot schade Segeberger kast

Bericht door RogerWilco » do 08 jun 2023, 14:06

Nou spulletjes zijn binnen en wat een fantastisch product zeg en ook super snel droog. Nu verder aan de slag en netjes maken.

Toppers hier..
Bedankt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten