Geef een gratis kast weg

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door zonregeditor » ma 02 feb 2009, 23:14

Ik blijf brainstormen:
In plaats van een kast weg te geven kan deze volgens mij ook
ter adoptie worden gegeven...
in lijn met adopteereenkip.nl en adopteereenkoe.nl

De imker krijgt wat extras, degene die adopteert een potje honing, en
wat meer medeleven met de bijen.

Als we dan inderdaad ook nog de vrouw te verleiden van een Voorzitter van de raad van een bestuur zoals Apiario opperde( om er nog 50 euro per kast boven te leggen ofzo).
En dan kunnen ze op de webcam meekijken wat het nare effect kan zijn van Varroa..

groet peter

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door apiario » di 03 feb 2009, 08:33

Als we dan inderdaad ook nog de vrouw te verleiden van een Voorzitter van de raad van een bestuur zoals Apiario opperde( om er nog 50 euro per kast boven te leggen ofzo).
En dan kunnen ze op de webcam meekijken wat het nare effect kan zijn van Varroa..

groet peter


Gelukkig hebben we onze humor nog...... Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

Mogge Peter,

Nou dat adopteren is zo,n gek idee nog niet. Een potje honing, een leuk boekje met wetenwaardigheden er bij Als je dat een beetje link opzet zit er wel wat in. Maak site waarop men wat kan vragen en vertellen.....Nouuuu zou best eens kunnen.

Waar het om gaat is ,door dat de verdwijnziekte raar om zich heen slaat. dat staat een paal boven water. Niet alleen hier. Dat veel ondernemers zich zorgen maken. Specifiek de bestuivingsector Er zijn te weinig bijen zegt men. We moeten er wat aan doen. Er wordt natuurlijk door hele slimme mensen gelobbyt En het is maar de vraag of die specifiek iets gaat doen voor de gewone imker zoals jij en ik

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door marc » di 03 feb 2009, 10:09

Je slaat de nagel op de kop Bert. Het bijenitem is momenteel 'hot' en velen ruiken dat er komende subsidies en vrijgemaakte gelden in de lucht hangen. Het is mooi om te zien hoe ieder belanghebbende groep zich uitslooft om de koek naar zich toe te halen. De wetenschappers vinden dat er nog meer geld naar onderzoeken moet gaan, imkerbonden willen graag meer leden, politiekers zullen het eens snel oplossen enz. Ik krijg sterk de indruk dat de imker of de verarmde natuur zelf en daarbij de verbetering van de bijensterfte, er uiteindelijk weer belabberd gaat uitkomen.
Hoe kan b.v. de biodiversiteit in onze natuur verbeterd worden door een 'gedegen' onderzoek binnen het departement 'Landbouw' of een oordeel van een Minister die gelijktijdig ggo's en de toepassing van allerhande pesticides in de landbouw aanhangen ?

Bij al die grootschalige, nationale 'bewegingen' komen er te veel partijen bij kijken die niet die passie en ingesteldheid voor bijen hebben zoals wij die kennen. Voor hen is het een dossier zoals een ander en voor wat hoort wat.

Misschien zonder een zo grootschalig opgezet mediacircus, maar met enkele gedreven imkerschouders eronder hebben we hier in B. Limburg een zoveelste succes geboekt :
Het B. Limburgse Provinciebestuur is initiatiefnemer van het nieuwe grensoverschrijdende SOLABIO-project. (Soorten en landschappen als dragers van biodiversiteit).
De focus ligt op het ontwikkelen van acties die de biodiversiteit ten goede moeten komen. 27 partners uit 5 Vlaamse en 3 Nederlandse provincies doen mee. Voor het project werd via het Europese steunfonds Interreg IV een budget van 8.6 miljoen euro uitgetrokken. De helft van dit bedrag wordt ingebracht door de eigen bijdrage van alle projectpartners.
Eén van de aandachtspunten ligt op de menselijke infrastructuur en op de industrie als springplank voor het scheppen van diversiteit.
Dat noem ik de bijensterfte, en de bron ervan 'aanpakken', niet wat geld verdelen hier en daar.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 feb 2009, 11:59

marc schreef:
Je slaat de nagel op de kop Bert. Het bijenitem is momenteel 'hot' en velen ruiken dat er komende subsidies en vrijgemaakte gelden in de lucht hangen. Het is mooi om te zien hoe ieder belanghebbende groep zich uitslooft om de koek naar zich toe te halen.


Ik denk dat die rondedans vorig jaar al begonnen is .Er is een vereniging die nog nooit iets met bestuiving te maken heeft willen hebben , en nu plotseling bestuiving in zijn vaandel heeft .

Bovendien lees ik in geen enkel rapport dat in het oosten van het land al twintig jaar met groot succes bestuivingscursussen gegeven worden , uit een Nederlands talig boek.

Jaap v P

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door piml » di 03 feb 2009, 15:46

Maak de prijs voor de bijenvolken aantrekkelijker. Veel imkers kunnen jaarlijks niet een paar honderd euro ophoesten omdat de bijen dood zijn.

veel imkers, waaronder ook jongeren, stoppen met imkeren vanwege die prijs.

Ik ben voor een gesubsidieerde cursus, een kast in bruikleen en een volk bijen voor een paar tientjes.

Pim Lemmers

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door dar » di 03 feb 2009, 16:18

Leef ik dan op een andere planeet, elk jaar tot nu toe
schepte ik 10 tot 15 zwermen , waarvan ik er dan een enkel kon plaatsen [gratis].
De rest moest ik dan bij elkaar doen ,Je kunt het niet maken dat een
ander met de overlast blijft zitten.
Dit jaar moet ik passen.
groeten Ad

ad van meurs

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door wilde » di 03 feb 2009, 17:37

Maak de prijs voor de bijenvolken aantrekkelijker. Veel imkers kunnen jaarlijks niet een paar honderd euro ophoesten omdat de bijen dood zijn.
Veel imkers, waaronder ook jongeren, stoppen met imkeren vanwege die prijs.
Waar dit geldt weet ik niet, maar bij mij in de buurt is het bepaald anders. Bijen kosten niets als het zwermen zijn. Voor kastvolken bepaalt de markt de prijs.

Bij mij kunnen imkers die tekorten hebben ieder jaar gratis zwermen ophalen.
Ik schep er 10 - 20 per jaar en krijg er ook nog enkele van andere imkers met rasbijen, die geen bastaarden willen.
De overtollige zwermen die ik inwinterde verenig ik in het voorjaar. Ik heb nu 15 kastvolken en dat moeten er weer 7 worden. Zo heb ik dan weer plaats voor nieuwe zwermen in de loop van het jaar. Je kunt ze lekker laten bouwen en bij het verenigen de oudere raat opruimen, zodat raatvernieuwing in deze (zwerm)methode automatisch meeloopt.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door apiario » di 03 feb 2009, 21:33

Ja ,ik vraag me al een tijdje af, Hoeveel volkjes en zwermen komen er nu zo jaarlijks bij?
Ergens las ik dat er zo,n 80.000 bijenvolken in Nederland zijn. Er gaan nu veel dood of verdwijnen. Maar hoeveel komt er nu weer bij? Lijkt mij als je een goed beeld wilt krijgen
dat je dat ook moet weten. Is er iemand die daar iets over kan zeggen?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door martin b » di 03 feb 2009, 21:41

Volop zwermen, maar dat is niet overal zo. Ben een paar keer verhuis
onderander voor het werk, nu schep ik er hooguit 2 zwermen per jaar.

Terwijl dat bij het vorige adres, in een andere plaats, heel anders was. Daar kon ik het kast materiaal niet aan slepen, om de zwermen in te doen. Dus niet overal kan men een nieuwe imker snel blij maken met een zwerm.

Wat Peter schrijf over adopteren van een kast is inderdaad ook heel goed te doen, zoals bertus met zijn aanvulling al beaamde.

We komen er wel, als we zo creatief doorgaan.

martin

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door apiario » di 03 feb 2009, 21:57

Navond Martin,

We zouden eens eens vervuilend bedrijf kunnen aanspreken en in plaats van een miljoen
in bomen te steken, hem adviseren om dit keer de natuur te compenseren en een bijenvereniging in zijn/haar gebied eens flink te steunen.

OEFFF.........WEER EEN IDEE !!!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten