Bijensterfte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijensterfte

Bericht door J A Verwijmeren » wo 07 okt 2009, 15:51

Doordat er plotseling erg veel bijensterfte optrad in de maand Julie is de AID in kennis gesteld.
Een van de Aid leden maakte foto’s en liep daarom voor de kasten langs, daarop werd deze man gestoken.
Ik wist niet dat die bijen konden steken was zijn commentaar, duidelijk dat dit individu terug naar school moet daar weten zelfs kinderen dat bijen kunnen steken.

De afhandeling is zo slecht verlopen dat besloten is om dit openbaar te maken, lees de vragen die door de partij voor de dieren zijn gesteld aan de minister.



Kamervragen aan de minister van LNV over aanpak bijensterfte.
Vragen van het lid Thieme (Partij voor de Dieren) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over aanpak bijensterfte.

1. Kent u het bericht ‘AID en handhaving’1?

2. Is het juist dat er aan imkers die getroffen worden door plotselinge sterfte van bijenvolken te verstaan wordt gegeven dat er geen budget is voor nader onderzoek? Zo ja, waarom? Zo nee, op welke wijze wordt dan onderzoek gedaan en wat is er voor nodig daarvoor in aanmerking te komen?

3. Klopt het dat bij een verdacht vasteplanten-bedrijf in de omgeving van het beschreven voorval sprake was van het gebruik van zeer giftige bestrijdingsmiddelen en het niet op orde zijn van het logboek?

4. Kan het kloppen dat de AID de betreffende kweker in de gelegenheid zou hebben gesteld het logboek achteraf bij te werken en dat de AID pas daarna controle uitoefende? Zo ja, hoe verhoudt zich dit tot het zero tolerance beleid dat u omschreef als staand beleid in uw antwoord op eerdere vragen (nr. 2009Z14546)? Zo nee, hoe zeker bent u daarvan?

5. Bent u bereid bij het ontbreken van correcte logboekinformatie direct handhavend te laten optreden? Zo nee, waarom niet?

6. Bent u bereid individuele imkers bij te staan bij onderzoek naar bijensterfte binnen hun populaties, gelet op het feit dat de problemen niet in kaart zijn gebracht en het aantal imkers mede onder invloed van de problemen van de bij snel afneemt? Zo ja, op welke termijn en wijze? Zo nee, waarom niet?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door m.kolsters. » wo 07 okt 2009, 18:37

Dag Jan en gaan we nu echt een antwoord krijgen,of word het zo als altijd in de .....pot gedaan.
Na al jaren veel gepraat nog het zelfde voor de imker en de bijen.
Een andere vraag,waarom krijgen de boeren subsidie als ze het graan maaien en dan meteen inzaaien,ook dit moeten we aan vragen voor de bijen.(heb nu ook ingezaaid voor het voorjaar en het oude fijn gemaakt)

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Bok » wo 07 okt 2009, 18:46

Niets nieuws onder de zon. Deze club stelt zoveel kamervragen dat de algemene gedachte is "daar heb je ze weer" behalve natuurlijk de direct betrokkenen.
Ik ervaar dit zelf als jager. Vragen over(tegen) jacht daar wind ik me nog wel eens over op. De rest ......... laat maar waaien.

Ik zie dat hier ook.


Groet,

Peter

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Dirk Blanken » wo 07 okt 2009, 19:58

Jack,
Van de politiek zal je zeker niet op de korte termijn iets moeten verwachten.
Van de AID dat is een organisatie met weinig menskracht en die zullen pas echt gaan lopen als er een volledige ramp gebeurd, het is meer een susorganisatie en dan liefst telefonisch.

Als de imker het recherche werk niet zelf gedaan heeft gebeurd er verder niets.

Dus moet je het zelf aanpakken.

Als het bedrijf duidelijk schuldig is vragen of ze het willen regelen.
Niet bereid om schadevergoeding te regelen:

Dan niet meer vriendelijk blijven en zeggen wat je gaat doen:

1) Politie waarschuwen en een procesverbaal verlangen!

2) AID waarschuwen en een proces verbaal verlangen!

3) Kranten benaderen/regionale omroep/TV zenders/internet etc.

4) Zelf foto's nemen en een verhaaltje(kort en krachtig) erbij maken, voorzichtig zijn met directe beschuldigingen alleen produceren waar je zeker van bent en wat je gezien hebt.

Enfin zoveel mogelijk herrie maken/aandacht eisen voor je zaak.
Als je bemiddeld bent of al oud en besef dat je de centen toch niet mee kan nemen met een rechtzaak dreigen/beginnen maar dan moet je wel bewijslast hebben dus moeten de Politie en de AID hun onderzoeken hebben gedaan.

Als je zegt dat de krant/TV etc ook uitgenodigd zijn is de motivatie tot handelen waarschijnlijk iets sterker???

Je zo rustig mogelijk houden want je heb je aandacht nodig.

Vaak kiezen de boosdoeners voor de schadeafhandeling want ze weten als de imker doorzet het veel meer kan gaat kosten.

Meestal pikken de imkers veel te veel van de boosdoeners en zijn veel te bang dat het geld gaat kosten.

Bijen horen erbij en zijn beschermd, geen rechter zal je daarbij afvallen en zal je slechts in ongelijk stellen als je geen bewijslast hebt of als je domme(te verwijten) dingen gedaan hebt met je bijen.

In mijn buurt spuiten de boeren niet met verkeerde middelen want ik heb me voorgesteld.

Dirk









dertiende

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Jeroenvt » wo 07 okt 2009, 23:15

Bok schreef:
Niets nieuws onder de zon. Deze club stelt zoveel kamervragen dat de algemene gedachte is "daar heb je ze weer" behalve natuurlijk de direct betrokkenen.
Ik ervaar dit zelf als jager. Vragen over(tegen) jacht daar wind ik me nog wel eens over op. De rest ......... laat maar waaien.


Ik heb een abonnement bij LNV op publicaties en nieuwsberichten. Ik stem zelf niet op deze club, ben het vaak niet met ze eens (ik vliegvis graag), maar ben toch blij dat ze de vinger aan de pols houden. Aan de beantwoording door het ministerie van vragen en overige berichten zie je een tendens dat NL uit concurrentie-overwegingen naar één van de slechtst presterende landen op het gebied van dierenwelzijn glijdt. En dat deze minister haar uiterste best doet een ander beeld neer te zetten dan de werkelijkheid, ik vrees dat ze zichzelf ook nog gelooft ook. Doofpot en vertragingstechnieken worden veelvuldig ingezet, achterhaalde gegevens ook en vaak ontbreekt het haar aan kennis. Als je jaagt op effectieve manier vind ik daar doorgaans niet zoveel van, maar dat er af en toe kritische vragen gesteld worden naar nut en noodzaak, ook door mensen die mijn of jouw gedrag afkeuren vind ik terecht. Dat houdt je ook scherp. En tsja, democratie heeft ook zo zijn nadelen voor minderheden...

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door J A Verwijmeren » za 10 okt 2009, 14:21

Lees ook het volgende, klikken op de link.
1www.imkerplatform.nl/component/content/article/1-bestrijdingsmiddelen/101-aid-en-handhaving

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten