PPO Ambrosius

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
PPO Ambrosius

Bericht door maartenkleijne » vr 06 dec 2002, 23:06

Toen ik als imker jong was -35 jaar oud, 25 jaar geleden- had de Ambrosiushoeve de naam zo ongeveer het Walhalla van de imkerij te zijn. Een excursie naaar de Ambrosiushoeve was het summum van imkersuitstapjes, zker voor iemand zoals ik geinteresseerd in drachtplanten.
Ook op het gebied van imkersinformatie over methodes, rassen, ziektes en hun behandeling was de Ambrosiushoeve een soort toverwoord in imkersland.

Nu tegenwoordig schijnt het te zijn omgedoopt in PPO of zoiets en hoor ik vooral kritische geluiden. Ik weet de achtergrond van deze historie niet. Is dit nu omdat de Ambrosiushoeve zoals zoveel goede zaken door geldgebrek ietsje minder fantastisch is geworden. Deze berichten verontrusten mij wel.
Kan iemand mij eens uitleggen wat eer aan de hand is?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: PPO Ambrosius

Bericht door maartenkleijne » za 07 dec 2002, 11:43

Volgens hun eigen site 'ppo.dlo.nl' is PPO een commerciele instelling die tegen betaling onderzoek verrcht. Voor imkers is er een gratis service omschreven als:

Diagnostiek Bijen
PPO Bijen blijft servicepunt voor bijenhouders
Bij sterfte, een achterblijvende ontwikkeling of andere problemen met bijenvolken kan PPO Bijen u van dienst zijn. Voor informatie kunt u ons van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur bereiken (tel 013 - 5425888). Naar aanleiding van het telefoongesprek kan een monster dode bijen opgestuurd worden naar PPO bijen. Het monster dode bijen wordt onderzocht op nosema, amoebe, Varroa, acarapis mijtziekte en mogelijke andere afwijkingen waarna adviezen worden gegeven om het probleem op te lossen. Deze gratis service voor de bijenhouders is mogelijk door steun van het ministerie van LNV en de EU.

Dat is natuurlijk iets anders dan vroeger 'ons eigen' Ambrosiushoeve.
Bovendien is het thema BIJEN binnen PPO een detail naast andere onderzoeksgebieden die commercieel veel aantrekkelijker zijn zoals bomen en bloembollen. Het belangrijkste aandachtsgebied is akkerbouw, volle grondstuinbouuw, etc. De P van PPO staat trouwens voorr plantaardig en zelf dacht ik dat bijen eerder dierlijk van aard zijn.
Voor zover bijen hoog in het vaandel staan bij PPO lijkt dat vooral te gaan over bijen in de bestuiving van commerciele gewassen. Dat is natuurlijk zeer logisch, want er moet geld verdiend kunnen worden.
Maar ja, wat nu?

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: PPO Ambrosius

Bericht door Jan Kruit » di 10 dec 2002, 21:08

Deze gratis service voor de bijenhouders is mogelijk door steun van het ministerie van LNV en de EU.
Deze service is niet gratis. Zover ik weet betalen de imkers ca. 5 euro per jaar aan PPO (v.h. Ambrosius hoeve) voor deze service.
Het is de vraag of je het nog service kan noemen, zeker nadat je een antwoord hebt gekregen zoals die verwoord is onder:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1491

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Bijgewerkt door - jan kruit op 10/12/2002 21:10:25

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten