Segeberger Vario bodem

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Segeberger Vario bodem

Bericht door Peter Bal »

Heeft iemand van jullie ervaring met de Vario bodem (een van de bodemtypen voor de Segeberger kast).
Deze bodem heeft onder de onderste ramen nog een behoorlijke ruimte. Het voordeel daarvan zou zijn dat de imker zwermlust of ruimtegebrek zou kunnen herkennen als de bijen hier zouden gaan bouwen.
graag jullie ervaringen,

Een voorbeeld van deze bodem is te vinden op de site van Warnholz
http://www.warnholz.de/shop/

groeten,


Peter
DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Segeberger Vario bodem

Bericht door DaanL »

Dag Peter,

ik heb dit verhaal al eens eerder gehoord en het sprak mij best aan. Nou en wie ben ik dan om het niet eens uit te proberen... Wat ik merkte is dat er inderdaad veel meer ruimte tussen de bodem en de ramen zit. Ik heb een zwerm in die kast gedaan (10raams) en de bijen begonnen vroelijk t bouwen. Maar niet de ramen met kunstraat....... Je raad het al, tussen de ramen en de bodem. Daarom denk ik dat je er, als je het puur doet om zwermlust te herkennen, niks aan hebt, want als een zwerm niet meer weet waar hij moet bouwen............

Sucses verder,



Met vriendelijke groet,

Daan Ludwig
(Hoenderloo)
Germain Van Deursen
Berichten: 39
Lid geworden op: za 23 mar 2002, 22:38
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Segeberger Vario bodem

Bericht door Germain Van Deursen »

Peter
als je een beetje zoekt op de site van warnholz , in de shop naar segeberger beuten , zul je daar " bausperre " tegenkomen
deze bausperre leg je op de variobodem vooraleer je de eerste broedkamer plaatst ( vormt als het ware de bovenlatten van de raampjes van een onderstaande bak die er niet staat )
deze zal zo voorkomen dat de bijen bouwen aan de onderste ramen in je kast ( door de tussenruimte tussen de bausperre en ramen in de onderste bak )
toch blijft de grotere ruimte ( dan normaal ) door de verhoogde bodem zo bestaan
bij een heel sterk volk en bij warm weer zullen de bijen in deze ruimte doorhangen in plaats van de gekende baard buiten voor de kast
evenwel zonder het kontakt met de rest van het volk te verliezen , de koninginnestof zal hier veel beter heel het volk doorgegeven worden
wat bij de baard ( buiten op de kast of hangend aan de vliegplank ) veel minder het geval zal zijn
het resultaat - baard = zwermneiging
- doorhangen = minder zwermneiging
groeten
Germain
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 65 gasten