Bijen Verwijderen...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ca1dhg
Berichten:7
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 16:12
Contacteer:
Bijen Verwijderen...

Bericht door ca1dhg » zo 30 mei 2004, 16:19

Ik weet niet of dit de juiste forum is maar ik plaats hem toch..
We hebben in onze tuin al een tijdje een vogelhuisje.
Nou zijn er bijen ingetrokken,
waardoor onze tuin op dit moment heel veel bijen huisvest.
zelf hebben we 2 kleine kinderen en weet niet of het wel verstandig is om dan zoveel bijen in je tuin te hebben...
nou zou ik graag willen weten hoe ik het beste het vogelhuisje kan verwijderen?
en mischien dat ik het dan ergens anders kan neerzetten?

Ik woon in almere.

bedankt alvast

Carlos

Minco
Berichten:54
Lid geworden op:za 20 dec 2003, 20:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen Verwijderen...

Bericht door Minco » zo 30 mei 2004, 18:42

Hallo Carlos,

Het is handig om je vogelhuisje te beschrijven en waar je huis staat.Bijvoorbeeld;een rijtjes huis of allenstaand met een halve
hectare tuin erom heen.
Ook is het een idee om een plaatselijke imkervereniging op te bellen om de situatie te laten bekijken door een imker.

Succes,Minco.

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen Verwijderen...

Bericht door DaanL » zo 30 mei 2004, 19:17

Op bijen.pagina.nl staat eem lijst met de naam bijenzwermen en daar staat een lijst met imkers (ook in de buurt van Almere)



Met vriendelijke groet,

Daan Ludwig
(Hoenderloo)

ca1dhg
Berichten:7
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 16:12
Contacteer:

Re: Bijen Verwijderen...

Bericht door ca1dhg » zo 30 mei 2004, 19:38

Bedankt voor de reakties.
Ik heb het al opgelost,hopelijk heb ik de bijen hier niet veel schade
toegebracht?
Het vogelhuisje stond op een schuur,en ik heb de ingang van het vogelhuisje af kunnen tape.
vervolgens heb ik het vogelhuisje naar een dichtbijzijnde park gebracht en daar tegen een boom achter gelaten.
heb de tape er weer afgehaald zodat de bijen eruit konden vliegen?
hier in de tuin vliegen nog wat bijen naar de plek waar het huisje heeft gestaan...
Is dit een goede oplossing geweest?

ben benieuwd

alvast bedankt voor uw reakties

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen Verwijderen...

Bericht door Oude Essink » zo 30 mei 2004, 19:48

Hallo Carlos
vervolgens heb ik het vogelhuisje naar een dichtbijzijnde park gebracht
Op zich een uitstekende actie; hoever is dat park van de oorspronkelijk plek verwijderd? Ik vind de actie vooral daarom uitstekend, omdat ik denk, dat het hommels waren, die nu haar bestaan kunnen voortzetten. Een bijenvolk begint niet veel in een vogelhuisje en zullen ook niet gauw haar intrek daarin nemen.
met groet,
hennie oes
Afbeelding

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Bijen Verwijderen...

Bericht door Henk Klok » zo 30 mei 2004, 19:49

Is dit een goede oplossing geweest?
Het beste was om het vogelhuisje 's avonds dicht te tapen, als alle bijen(?) binnen zijn.
En het verhuizen van zo'n bijenvolk vereist wel een zekere afstand: minimaal 6 kilometer is toch wel nodig om terugvliegen tegen te gaan.
Dus als je morgen veel bijen in de tuin hebt, dan was de afstand te kort, en zou ik het kastje terughalen, op dezelfde plek hangen en wachten tot het donker is. Daarna afsluiten en over grotere afstand verplaatsen.
Waren het hommels dan is een afstand van 700 meter voldoende.
Groet,
Henk

p.s.: ik stem met Hennie in: wel goed dat je de moeite nam om ze te verplaatsen[:)]

ca1dhg
Berichten:7
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 16:12
Contacteer:

Re: Bijen Verwijderen...

Bericht door ca1dhg » zo 30 mei 2004, 21:56

leuk om reakties hier te krijgen..
zo zie je maar weer wat een bij kan doen[:)]

maar goed ik denk dat de afstand van mijn huis max.150 meter is.
alleen het huisje staat tegen een boom in een dicht struik gewas.

een paar weken geleden zaten er al bijen in het vogelhuisje die eerst tegen de muur stond.
ik heb toen het huisje verplaats bovenop de schuur,maar had niet verwacht dat er zoveel bijen er ineens kwamen?
alleen sinds een paar dagen vlogen er wel heel veel bijen ineens in onze tuin en die van de buren...
ik heb smiddags rond een uur of 16:00 ( het regende) het vogelhuisje
dicht getapet.
even gewacht en inderdaad er kwamen nog wat bijen aangevlogen.
gelukkig kwamen ze niet achter me aan hi
vervolgens heb ik het huisje naar het park gebracht en opnieuw het gatje opengemaakt....
en daar achtergelaten.
wat ik me nogwel afvraag als ik het huisje had laten staan
we hebben zelf 2 kleine kinderen was dat niet gevaarlijk geweest ofzo?

hoor het wel
in iedergeval bedankt voor de reakties

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Bijen Verwijderen...

Bericht door Henk Klok » zo 30 mei 2004, 23:22

Weet je zeker dat het bijen zijn? Zoals Hennie schreef is een vogelhuisje niet een plek die bijen zouden kiezen. Te klein voor een bijenvolk, eerder een plek voor hommels.
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Bijen Verwijderen...

Bericht door Leo van der Heijden » ma 31 mei 2004, 00:49

Toch kan het best dat een bijenzwerm in een vogelhuisje trekt. Ik heb al twee maal een vogelhuisje met een zwerm bijen opgehaald. Meestal zijn het zelfgemaakte mezenkasten die iets aan de ruime kant zijn gemaakt. Een niet al te grote zwerm kan er dan wel intrekken. Ik heb naar Hans van der Post een foto gestuurd die vorig jaar gemaakt is van een zwerm die in zo'n vogelhuis trekt. Het is een foto uit een serie. Aan het einde van de dag zaten alle bijen binnen en kon ik het zonder moeite van de muur schroeven nadat ik het vlieggat had afgeplakt. Op de bijenstand de inhoud van het kastje in een zesramer gedaan.
Afbeelding
Afgelopen zaterdag bij mensen een hommelnest weggehaald. Dit zat onder de keukenvloer in een hoop isolatie materiaal. Het vlieggat om naar buiten te gaan zat vlak onder de drempel van de keukendeur. De bewoners pasten regelmatig op een kleinkind van anderhalf dat net over de drempel kon stappen. Bij mooi weer zaten ze graag in de tuin en liep de kleine regelmatig in en uit. De bewoners waren bang dat de kleine van daag of morgen in botsing zou komen met een hommel en gestoken zou worden. Daar deze kans vrij groot was heb ik het hommelnest in een schoenen doos gedaan en onder de vloer vandaan gehaald. In het deksel een klein vlieggat gesneden en buiten naast de keukendeur geplaatst. Tegen het donker worden eens bij de doos gaan kijken. De laatste hommeltjes kwamen aan gevlogen en vlogen soms direct naar de doos. Anderen gingen nog even bij het oude vlieggat kijken maar vlogen daarna naar de doos. Toen alles binnen zat de doos afgeplakt en mee genomen naar de bijenstal waar het nu in een droge hoek staat met een deksel van een 6 ramer als dak. Hier vlogen ze vandaag al weer rond of ze hier altijd al hadden gestaan. Aan het einde van dit jaar eens kijken of het oude nest nog educatieve waarden heeft.
Leo.

ca1dhg
Berichten:7
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 16:12
Contacteer:

Re: Bijen Verwijderen...

Bericht door ca1dhg » ma 31 mei 2004, 10:49

Hallo Allemaal

Ik ben net in de tuin wezen kijken en geen hommel of bij te bekenen
op dit moment (10:00)
het is wel al de hele ochtend aan het regenen mischien heeft het daar wel mee te maken?

ik ga binnenkort in het park kijken op de plek waar het huisje staat
mischien kan ik er wel een foto van maken en dan ook van een
bij of hommel die er uit komt vliegen,mischien wel leuk?

ben benieuwd

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten