zwerm van 200 kg

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

zwerm van 200 kg

Bericht door Oude Essink »

Vanochtend op het nieuws (ned.1) van 8 uur kwam de lezeres met een hoogst onwaarschijnlijk verhaal over een bijenzwerm in de kelder van een flat; jongens gooiden ernaar met stenen en werden vervolgens verschrikkelijk toegetakeld met nog meer omstanders; met de vliegenspuit konden "ze" een 50.000 tal bijen onschadelijk maken; de rest werd "gepakt". Het geheel woog wel 200 kilo!!. De flat liep door deze bijenzwerm schade op. De precieze details zijn mij ontgaan evenals de plaats van het gebeuren, omdat het net te laat mijn aandacht trok. Om 9 uur werd het bericht niet herhaald en Op Teletekst en Nosnieuws.nl heb ik het niet kunnen terugvinden. Wellicht zijn ze er zelf achter gekomen, dat dit toch al te gek werd.
Mijn Vraag: heeft iemand van de lezers het bericht ook gehoord en de plaatsnaam van de gebeurtenis opgenomen?
hennie oes

Afbeelding
jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm van 200 kg

Bericht door jellehulzinga »

Van een voorbijganger gehoord dat het ook op de radio was geweest. Verder weet ik ook niets. In de Volkskrant en telegraaf kon ik net 23.55) ook niets vinden. Jelle
Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm van 200 kg

Bericht door Erik »

Als het echt waar is kan ik smakelijk lachen om de jochies die met de stenen hebben gegooid en vervolgens zwaar zijn toegetakeld. Die doen het in ieder geval niet weer !! Hahaha
jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm van 200 kg

Bericht door jellehulzinga »

Ha, die Jelle !
staat eigenlijk wel een beetje raar : reageren als je niets weet ...
Groeten, Thomas
Dag Heidecap,
Op de één of andere manier is jouw forumbijdrage op mijn persoonlijk emailadres terecht gekomen. Vandaar dat ik het even terugplaats zodat ik kan reageren.

Nee, v.w.b. die zwerm weet ik niets, maar reageerde toch op de vraag van Hennie of iemand iets gehoord had. Ja dus, op de radio. Dat zou kunnen betekenen dat het een algemeen persbericht (b.v. ANP) betreft.
Verder heb ik bekend gemaakt dat er in een serieuse- (volkskrant) en in een sensatiekrant (Telegraaf) ook geen bericht te vinden was. Enerzijds om aan te geven dat Hennie het met zijn vooronderstelling wel eens bij het rechte eind zou kunnen hebben dat het persbericht waarschijnlijk in z'n totaliteit is teruggetrokken, anderzijds bespaar ik daarmee andere lezers de moeite om het zelfde zoekwerk te verrichten.
Hoop dat e.e.a nu wel duidelijk is,
Jelle
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm van 200 kg

Bericht door Lammert van Beek »

Oude Essink schreef:
Vanochtend op het nieuws (ned.1) van 8 uur kwam de lezeres met een hoogst onwaarschijnlijk verhaal over een bijenzwerm in de kelder van een flat;
Mijn Vraag: heeft iemand van de lezers het bericht ook gehoord en de plaatsnaam van de gebeurtenis opgenomen?
hennie oes
Hallo Hennie,

De plaatsnaam luidt Orlando.
Ik heb het bericht zaterdagmorgen 14 augustus tweemaal in het ANP-nieuws gehoord en het kwam op mij over als een "typisch amerikaans" verhaal.
Volgens het radiobericht ging het om eem zwerm van 120.000 bijen die 200 kg zou wegen. Kun je je daarbij wat voorstellen?
Ook werd in het radiobericht gezegd dat twee mensen in het ziekenhuis zijn beland. Dat valt dus nog mee.

Ik heb het bericht nergens terug gevonden, ook niet op het internet. Als je via een zoekmachine de trefwoorden Orlando, bees en swarm intoetst, vind je wel allerlei andere onwaarachtige verhalen over bijen.

Feit blijft wel dat onze bijen en wij als imkers niet op dit soort berichten zitten te wachten.

Met vriendelijke groet,

Lammert van Beek
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm van 200 kg

Bericht door Piet Jager »

120.000 bijen wegen samen 12 kg
De grote zwerm - misschien meerdere zwermen, die op elkaar zijn gevlogen (geknipte moeren!!!) - heeft zich vol gezogen met honing, laten we zeggen 8 kg honing in hun honingmaag.
ca 12 kg bijen + 8 kg honing = 20 kg samen

Die 200 kg heeft dus 1 nulletje te veel!

!Piet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten