'J.P.’s bijencolumn'

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Frans vanTongeren »

Albert, Albert, wat doe je toch benauwd!
Het forum is geen Bijbel;(het boek waar je van houdt.)
Denk ruim.., denk wijd..
En wees verblijd,
door ene Fries.,
die vrijheid kiest!
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door wilde »

Frans, je weet inmiddels dat ik van ordening houd. Dat is alleen uit praktische overwegingen.
Voor de rest - en dat is heel wat, nl. de hele manier van leven, politiek, religie, etc. - heb ik een zeer liberale visie. Die gun ik uiteraard ook anderen.
Groeten, Albert
Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Erik »

Waarom nu pas weer? Eindelijk zie ik dat de eerste kleefknoppen de knoestige dikke kastanjeknoppen opsieren met frissige groene kleuren. Fluwelen haartjes beschermen de nog spatelvormige blaadjes. Ik zie opgehouden handen, bang voor het mogelijke gure voorjaarsweer. Langzamerhand komen ze erachter dat ze niet hoeven te vrezen in de vaas op het dressoir. In de spiegel, boven het dressoir, spiegelen zich duidelijke stevige maar nog lichtgroene handen af, ontdaan van fluweel. Handen om mee aan de slag te gaan. Ik besteed veel zorg aan het tere groen van dit nieuwe jaar. Elke week ververs ik het water, opdat de bloemknoppen mij hopelijk gaan trakteren op een zoete dank.
Ook ik zie de noodzaak van een column niet in, en zeker niet als het uit bovenstaande wollige taal bestaat. Dan lees ik liever een goed boek over bijen. Maar...eerst afwachten en zien wat JP er van brouwt.
En ach, mocht het niet bevallen dan lees ik het niet.

Maar wat ik niet uit het stuk kan halen is de drijfveer van JP, waarom doet hij dit ? Probeert hij te oefenen in het schrijven ? Of gewoon omdat hij het leuk vindt ? Dan kan ik mij de reactie van Albert voorstellen, als iedereen dit zou doen zou het een onoverzichtelijke brij van bedenksels en verhaaltjes worden op dit forum. Ik haal er een beetje uit, dat hij zich probeert te bewijzen/bekwamen in het schrijven van verhaaltjes en dan vraag ik mij af of een forum de aangewezen plaats is.

Misschien kan JP hierop reageren ?
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Hennie Peters »

Laat maar komen die column JP.
Zo nu en dan is het hier een dooie boel met maar een paar berichten op een dag. In dat soort "drachtloze" periodes kunnen we wel wat extra gebruiken.
Zoals Erik hierboven al stelt: "mocht het niet bevallen dan lees ik het niet."
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Imkerij Westland »

J.P. blij je weer te lezen.
Albert denk niet alleen liberaal doe ook zo en geef iets de kans.
Er blijven voldoende artikelen op het Imkerforum over om een boom over op te zetten.
gr. Maarten
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door wilde »

Maarten,
Tussen liberaal denken en doen behoort geen verschil te zitten. Principeloosheid, onpraktische werkwijzen, het gedogen van wanorde en gebrek aan visie zijn echter geen kenmerken van het liberalisme.
Dit is mijn laatste reactie op dit item, want het zou beter zijn als het over bijen ging.
Albert
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dag fens!
Dag Albert.
Dag Erik.

Ga ik een reactie schrijven, schuine streep, ga ik níét een reactie schrijven? Vanaf het eerste moment circuleert deze gedachte door mijn brein. Verantwoordelijkheidsgevoel leidt er toe, dat ik, let wel op, voor de allerlaatste keer me toch nog eens laat verleiden. Ik kan mij toch niet in stilzwijgen verhullen, terwijl mijn fens mij zo warm verwelkomen. '˜Smûker' had ik het mij niet voor kunnen stellen! Blijkbaar vinden forumers mijn stukjes net zo fris en zoet als mijn lievelings vruchtenkokteel van sinasappel, banaan, peer, kiwi en wat voor vrucht maar voor handen is. En dat is fijn. Heel erg fijn. R. is zelfs ingegaan op de legitimiteit van het schrijven van een column op http://www.bijenhouden.nl. Beter dan zij, verwoord ik dat vraagstuk nooit. Bij R. is het een duidelijk en heldere uitleg. Bij mij zou het een slordige opsomming worden wat lijkt op het onderstaande:
Ik beroep me op mijn zwijgplicht, op mijn vrijheid van meningsuiting. Ik doe niets wat niet mag. Ik houd me aan de grondwetjes van het forum. Jij/u hoeft niet te reageren, mag wel natuurlijk. Niets staat je/u in de weg om met de dingen aan de slag te gaan waar jij/u zich aangesproken door voelt. (Dat '˜gelieve hieronder niet te reageren' was enkel en alleen om een aansluitende reeks te maken.) Enzooooooooovoooooooorrrrrrrrrrtttttttttt.
Daarom verwijs ik liever naar het stuk van R.

Speciaal voor Albert toon ik aan, dat aan het schrijven van een column niets mis mee is. Dergelijk principe komt zelf veelvuldig voor in de natuur. Lees maar mee.


Met vriendelijke groeten J.P.

P.s. 1 Mijn eerst volgende bericht zal over bijen gaan.
P.s. 2 Van goede kritiek word ik natuurlijk nooit verlegen en goede kritiek verwerk in mijn columns.
P.s. 3 Frans, ik wil mijn column voor alsnog even in '˜algemeen' houden. Die rubriek dekt tot nu toe het best de lading. Van jouw goede wil als rubrieksbeheerder was ik al van overtuigd.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ap de merel

Albert jij bent, ondanks je kleine formaat, het genereuze en geduldig mereltje en ik'¦'¦'¦ik ben de koekoek. (Of om in bijentermen te blijven en jou te plezieren de koekkoekshommel. Je mag zelf weten welke.). Stiekem leg ik mijn ei in jouw nest. Op deze manier ben ik mijn ei kwijt. Ik richt vanaf dat tijdstip mijn aandacht op andere dingen.
Jij klein broeds bruin mereltje zit lekker warm in je nestje mijn ei uit te broeden. Mokkig van het broeden orden je de takjes van het nest. Ze moeten keurig in elkaar gevlochten zijn. Onwillige uitstekende conifeertjes knip je met je scherpe snavel af, net zo lang dat er een egale rand is ontstaan.
Wat mij opvalt, je maakt ook steeds van die vreemde geluidjes. Je partner krijgt de opdracht om de scheidingslinies met andere territoria fel te verdedigen. Je communiceert met soortgenoten. Je reageert continue op hun geluidjes. Ik ervaar het als positief, het zal mijn nakomeling alleen maar ten goede komen.
Al die zituren van die doorgebakken kersenrode merelkont heeft zijn nut. Kijk eens aan. Aan het einde van het seizoen klinkt koekoeksgeschal in het bos. Een prachtig koekoekskind prikkelt je enorm om je meest voorradige bronnen aan te spreken.




Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 01/04/2003 16:06:13
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door wilde »

Jelte Pieter,
Je ornithologische kennis is misschien ontoereikend. Bij deze dan: de merel verzorgt uiterst zelden een koekoeksjong. Bij mij in het dorp zou het ooit gebeurd zijn. De vergelijking is overigens in één opzicht wel erg vleiend, want een merel zingt voortreffelijk. Ik wordt echter toch liever vergeleken met een op het eerste gezicht wat saaiere vogel, namelijk de sprinkhaanzanger. De vogel leeft in een biotoop die mij meer aanspreekt dan die van de merel. De zang is zeer opmerkelijk: lang aangehouden, eentonig, maar zeer doordringend. Dat spreekt me wel aan. Daar voel ik me meer mee verbonden. Zo'n stadse cultuurvolger als de merel vind ik maar niks. Ook de sprinkhaanzanger treedt af en toe op als waardvogel voor de koekoek. Het diertje propt die grote muil dagenlang vol met vette rupsen en dat gaat wonder-boven-wonder nog goed ook, want het lijkt mij niet te pruimen!
Groeten, Albert, prrrr-trrrr-prrrr-trrrr-prrrr-trrrr-prrrr-trrrr-prrrr-trrrr-prrrr-trrrrrrrrrrrrrrrr'¦'¦'¦

Het geluid van de sprinkhaanzanger is te vinden op mijn website:
http://www.ahw.dds.nl/indexwielewaal.html

Afbeelding
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Piet Jager »

J.P.,

Albert is me net even voor!
Een koekoek zal om diverse redenen nooit een ei in een merelnest leggen.

1. Het voedsel (rechten versus biologie) voor de jongen is van een andere orde.

2. De eigrootte (afgestudeerd versus student) van de merels is zodaning, dat in de periode vlak na de geboorte er voor de koekoek geen voorsprong aanwezig is.

3. In de krachtmeting (pleidooi versus onderzoek) met de jonge merels zal hij het niet kunnen winnen.

!Piet
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door wilde »

Piet, mijn complimenten voor je prachtig doorgevoerde allegorische voorstelling. Die van mij was uiteraard ook zo bedoeld, maar ik gaf de jeugd het voordeel van de twijfel en heb de waardvogel maar aangepast aan mijn voorkeur en JP daarmee een eerlijke kans gegeven.

Ik bestrijd ook eigenlijk niet hem, maar de forumredactie. Dat was toch wel duidelijk? Ik hoop alleen dat zijn taalgebruik wat minder oubollig, minder overdreven beschrijvend en iets zakelijker wordt, want wat ik tot nu toe lees is voor mij werkelijk niet te pruimen. Dat zijn vette rupsen waar de smurrie uit druipt. Daarin geef ik Erik groot gelijk.

Dat waren toch nog reacties die ik eerder niet van plan was te geven. Ik ben echter ook maar een mens die af en toe voor verleiding zwicht!
Groeten, Albert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten