Bijenhouders voor de toekomst.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:
Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Poulus Coset » zo 24 okt 2004, 21:31

Het bereiken van kinderen van de basisschool is makkelijker dan het bereiken van middelbare scholieren. De eerste drie jaar zal het nog wel gaan omdat Biologie dan nog in het vakkenpakket hoort.

Hierna zal er echter een vakkenpakket gekozen worden. Vaak schiet Biologie er dan bij in. Dan word het al een stuk moeilijker om deze kids te bereiken.

Hoe kunnen we die jongeren dan weer bereiken.
Ze zouden zelfstandig al heel veel kunnen in de bijenteelt.

Ik heb gemerkt dat de wil er vaak is, maar omdat in hun ogen de bijenteelt iets is voor hun opa wordt het vaak als taboe gezien om eraan te beginnen.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Bart Maes » ma 25 okt 2004, 21:48

Hoe onze boeiende hobby promoten en nieuwe jonge imkers aantrekken? Ikzelf ben 30 jaar en ik hou (van) bijen en imkeren, met vallen en opstaan in het begin weliswaar. Mijn grootva leerde me de knepen van het vak, ik volgde cursussen in het begin en nu leer ik nog altijd veel uit de praktijk door te proberen.
Je kan met de imkersbeweging naar buiten komen door met een lokale natuurvereniging ev. een tentoonstelling op te zetten. Ook op een beurs bereik je veel mensen. En altijd zijn de omstaanders benieuwd naar die wriemelende bijen in de observatiekast, waar de koningin zit, ... Je kan honing te koop aanbieden, kaarsen uit waswafels rollen of een houtsnijder in de buurt opzoeken om je afdelingsschild te laten snijden in hout om er dan echte bijenwaszegels van te gieten.
In mijn bond organiseren we tevens jaarlijks een cursus voor beginnende en ervaren imkers.
Ook wat de media schrijft speelt een grote rol: nogal vaak gaat het over varroa en andere negatieve zaken zoals bijenzwermen die mensen vele steken toebrengen, amerikaans vuilbroed, overlast, noem maar op.
Maar honingbijen kregen ook een belangrijke rol toegewezen in het ganse natuurgebeuren, iedere imker en natuurbewuste mens weet dat. En met het houden van bijen kom je meteen in een brede waaier van interesses terecht: flora, bomen, insecten, drachtplanten, de weers-verwachtingen (wie luistert er niet aandachtiger naar het weerbericht bij de aanvang van de drachten?), verbeteren van het aanbod van stuifmeelplanten in de buurt, ... Dat mag ook eens aangehaald worden!
In West-Vlaanderen kennen we wel de Open-Tuin-Dagen, maar ik heb nog nooit van Open-Imker-Dagen gehoord. Misschien zit daar wel iets in om nieuwe imkers aan te trekken. Want een observatiekast bewonderen op een beurs is nog wat anders dan voor een heus volk te staan. En je kan meteen het slingergerief tonen, het werkmateriaal,...
Misschien las ik dit wel op het forum maar het zou een goed idee zijn om beginnende imkers de mogelijkheid te geven om een jaartje mee te werken met imkers die al vele jaren bezig zijn, die dan 'peter' of 'meter' zijn voor de kersverse starter.
Een goeie site op het internet is een mooi idee, maar daarmee overtuig je geen nieuwe mensen om te beginnen met bijen en er ook mee door te gaan.
Dat is zo een beetje hoe ik erover denk, hoe we nieuwe jonge mensen kunnen overtuigen om bijen te houden. Er zit misschien iets nieuws in om bij jullie uit te proberen, ook ik haalde zelf al veel uit het forum.
Reacties zijn zeer welkom!
Bart Maes[:)]

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Frans vanTongeren » ma 25 okt 2004, 22:25

Wat Paul Coset schrijft is van belang voor de toekomst van het imkeren.
Kinderen op de basisschool, met name de groepen zeven en acht, zijn heel gevoelig voor het bijenverhaal. Ze houden van spanning en ik heb heel wat groepen van deze jongelingen over de bijen verteld.
Daarbij moet je veel laten zien en het verhaal simpel houden en veel dingen herhalen. De rode draad moet duidelijk blijven.
Ik begon met beroker en kap, dan met de kast en de raampjes en het verhaal over zwermen en daarbij moet je de kieps, de spijkers en de juten lap uitvoerig laten zien. Na de pauze herhaalde ik mijn verhaal met behulp van dia's.
Kaarsen rollen van bijenwas werd mijn afsluiting.
Natuurlijk worden die pre-pubers niet direct imker; maar onthouden doen ze het verhaal wel en als de tijd er rijp voor is...zoeken ze de bijenwereld op.

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Poulus Coset » ma 25 okt 2004, 22:59

Wat Frans schrijft komt redelijk dicht in de buurt van wat ik bedoel.

In de lessen die op de basisschool gegeven worden zal menig kind vooral de interessante dingen onthouden. Ik kan vele uitstapjes met school opnoemen, zoals aan de groente&fruitveiling, klompenmaker, verffabriek, enz.... Vaak gaat hier een wat saaiere periode van theorie aan vooraf, maar daar herinner ik mij niets meer van, terwijl de uitstapjes en de werkzaamheden mij wel zijn bijgebleven. En dat is toch al weer een aantal jaren geleden. Maar bij een imker zijn wij nooit geweest.

Toen er bij ons op de mavo bij Biologie werd ingegaan op honingbijen werd dit onderwerp vrij snel afgehandeld. Het kwam volgens mij niet eens meer terug in de toets. Het woord bijtjes is later nog een keer gevallen bij het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes[;)].

Ik begrijp dat er op scholen niet overal uitgebreid op ingegaan kan worden. Maar zelfs op de groenschool wordt niet al te uitgebreid op de bijen in gegaan. Terwijl hier later weer veel van terugkomt, zoals bij bestuivingen. Er wordt dan wel geleerd hoe men bijen toe kan passen, maar veel verder komen ze niet.

Dit is toch eigenlijk zonde. Terwijl veel agrariërs die bijenvolken nodig hebben toch met een vrij simpele methode zelf bijen zouden kunnen houden.

Gelukkig heb ik van een collega begrepen dat zijn broer op de HAS met de juiste richting wel in aanraking komt met de bijenteelt. Dus er is nog hoop.

Groet Paul.

Melinda
Berichten:42
Lid geworden op:zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Melinda » di 26 okt 2004, 11:33

Hallo,

Bij die lessen van Biologie op de Realschule (wat jullie de MAVO noemen) werd bij ons wel ingegaan op de bijenteelt. Misschien kwam dit door de motivatie van de leraar. Hij was zelf imker. Zijn vader was de laatste beroepsimker in zijn familie.

Van die vader heb ik dan ook een heel groot deel van de imkerij leren kennen. Ik liep er na school elke dag langs, en het was een oom van mijn moeder. Dus dan gaat het allemaal wat makkelijker.

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat we misschien beter eerst de leerkracht kunnen motiveren om te gaan imkeren. Als deze genoeg gemotiveerd is zal hij uit enthousiasme deze kennis vanzelf doorgeven op zijn leerlingen.

En het bezoek van een imker aan de klas zou ook een heel stuk bij kunnen dragen.

Groet

Melinda.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door piml » di 26 okt 2004, 13:34

Probeer een scholenproject samen met de gemeente te starten. Laat de gemeente een aantal leskisten kopen en kijk binnen de vereniging wie er beschikbaar is om op de gemeentelijke bijenstal tekst en uitleg te geven. Kijk daarnaast eens of er een zogeheten Vrije School in de buurt is, die zijn namelijk heel gevoelig voor het thema bijenteelt.

In Haarlem en Heemstede zijn weer hier nu een jaar mee bezig. Het resultaat is verbluffend. Want het zijn echt niet alleen 'ouderen' die in bijenteelt geinteresseerd zijn!

Groeten,

Pim Lemmers

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Poulus Coset » di 26 okt 2004, 15:14

Pim,

Hier zit hem nou net het probleem in Kerkdriel. De vereniging is de subvereniging van de VBBN, waar ik wegens de vrij hoge contributie nog geen lid van ben. Wat betreft de gemeentelijke bijenstal, die hebben we hier niet.

Maar als iemand adviezen weet te geven over het opzetten van een gemeentelijke bijenstal dan zijn deze van harte welkom. Ik heb al wel begrepen dat dit belangrijk is om mensen bij de imkerij te betrekken. Ik zal daartoe een nieuw onderwerp opzetten.

Met vriendelijke groet,

Paul Coset.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Oude Essink » wo 27 okt 2004, 10:51

Paul,
Lees eens mijn verhaal over "De imker en zijn kosten":
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3368

hennie oes

Afbeelding

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Poulus Coset » wo 27 okt 2004, 14:30

Hennie,

Ik heb je stuk nogmaals gelezen. Het kwam mij al bekend voor. Je hebt gelijk wat betreft de bijenhouderij. Die kost geld. En als je je hobby goed uitoefend, haal je in elk geval de kosten er weer uit.

Ikzelf heb maar twee kasten staan. Deze blijven altijd thuis, en zijn mijn honingvolken. De rest zit in korven. Deze zijn voor de bestuivingen elders. Makkelijk reisklaar te maken en goedkoop.
Ik werk uitsluitend volgens de bestuivingsovereenkomst voor korven.

Ik moet toch ook weer inwinteren en behandelen tegen ziekten en mijten. En er zijn jaren dat ik mijn volkenbestand inkrimp, en dan houd ik wat extra's over. Maar dat geef ik niet meteen uit.(krenterig?)

Wat betreft het bepalen van baten en lasten hoop ik voorlopig nog goede planningen te maken. Anders heb ik voor niks een stoffig MEAO diploma Administrateur niveau 4 in de kast liggen.

MVG. Paul.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Wim Joosten » do 28 okt 2004, 12:00

Hallo Paulus,
Imkervereniging "Eendracht" te Beilen is jaarlijks actief op dit gebied. Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3484

Ook is er jaarlijks in Beilen een zogenaamde "Roefeldag". Een aantal bedrijven zetten dan hun deuren open zodat de schooljeugd eens een kijkje kan nemen binnen de deuren van het bedrijf. Imkervereniging "Eendracht" doet hier ook aan mee en ontvangt in haar bijenstal, waarin een lesruimte is, menig schoolklas.

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten