Vandaag gelezen in de krant.......

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door apiario » ma 29 aug 2005, 21:42

Henk Klok schreef:
In het NRC-Handelsblad van vanavond een reactie van Jos Plaizier:
Jos Plaizier, voorzitter van de landelijke vereniging van bijenhouders VVBN, kijkt op van het incident in Breda. Hij zegt dat het zelden voorkomt dat bijen zo heftig in de aanval gaan. ,,Ze vinden het uiteraard niet leuk dat hun honing wordt weggehaald, want daarmee moeten ze de winter doorkomen.'', legt hij uit. Mogelijk heeft de imker zijn cursisten wat te pontificaal laten zien hoe ze moesten handelen, denkt Plaizier, en zijn de bijen daarvan geschrokken.
,,Maar hun agressiviteit kan ook het gevolg zijn van kleuren of geuren in de directe omgeving'', voegt hij daaraan toe. ,,Ik heb me ooit eens in een zwarte broek onder de bijen begeven. Prompt werd ik vele malen gestoken. Nadat ik een witte broek had aangetrokken, lieten ze me met rust. Geurtjes kunnen ook een rol spelen. Het is onverstandig met sterke after shave of met alcohol op in de buurt van bijen te komen. Imkers weten dat, ze nemen hun voorzorgsmaatregelen'', aldus Plaizier.
groet,
Henk
Over dat zwart gesproken Henk, in Brasilie maakte ik het mee dat we even uit rusten van de werkzaamheden met de bijen, om wat te drinken hadden we een kan met mee genomen,helaas met een zwarte dop er op, in een mum van tijd werd de dop aangevallen
Ook volgens Arno wordt op zwart agresief gereageert. En inderdaad ik hou ook niet van zwart, geef mij maar bruin en blauw dat maak veel mooier zwart

Bertus

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Oude Essink » ma 29 aug 2005, 22:03

maar u als collega imkers wil ik vragen niet te negatief te reageren, zeker niet als u de ware toedracht niet kent.
Mijn reactie op het verhaal is, dat ik het ongehoord vind, dat n.b. een docent bijenteelt, kasten opent om honing weg te nemen, in de nabijheid van onbeschermd publiek; ik heb er geen woorden voor; waar wij jaren bezig waren mensen te verzoenen met "bijen in hun omgeving" is de klok weer jaren teruggedraaid; ik zie de nieuwe verordeningen al komen om bijen te weren uit woongebieden.
Gerard, ik ken de ware toedracht niet, en reageer bijzonder negatief over dit voorval; dit mag gewoon niet gebeuren.
Jij moet wel met een heel sterk verhaal komen, wil jij dit goedpraten; en leg dit het publiek dan ook maar eens uit. [}:)]
hennie oes


Afbeelding

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door dickvanleeuwen » ma 29 aug 2005, 23:24

Beste Gerard,
Wat was dit voor een cursus? Was er spraken van een hechte groep of was het een eenmalige aangelegenheid waar cursisten elkaar niet kenden?

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Gerard van Gastel » di 30 aug 2005, 08:31

Goedpraten is niet het juiste woord, het ging als volgt: Met 7 personen volgen wij de basiscursus bijenhouden olv Rob Verkooijen in Breda. Sinds het voorjaar bezoeken wij iedere 14 dagen op zaterdag- of zondagmorgen de bijenstand voor het praktijk gedeelte. Deze stand is gelegen op een behoorlijk groot nagenoeg leeg prive terrein in Breda, rondom afgesloten door gebouwen en een toegangspoort. Over een stuk van ca 20 mtr bestaat de afsluiting uit een muur van ca 2,5 mtr hoog, hierbij staan de 4 bijenkasten. Het toeval wil dat juist op deze dag dat de honingkamers werden afgenomen, aan de andere zijde van de muur op een braak liggend stuk grond op een 10-tal meter afstand een aantal mensen zich bezighielden. Vanuit de bijenstand niet te zien! En voor ons eigenlijk ook nauwlijks te horen; het is ons niet echt opgevallen. Al deze maanden is hier nooit iemand te zien geweest, voorzover wij gemerkt hebben. Wellicht het fraaie zomer weer wat de mensen naar deze plaats bracht en de irritatie bij de bijen door het weghalen van de kamers heeft tot deze situatie geleid. (Het honingslingeren stond nu eenmaal voor deze dag gepland). En waarschijnlijk hadden wij de omgeving moeten controleren voordat de honingkamers weggehaald werden, maar helaas is dat niet gebeurt met alle nare gevolgen vandien. Pas toen we een kwartiertje terug in het leslokaal waren (een kilometertje verderop) werden wij er op attent gemaakt door iemand die nog op het prive terrein was dat er iets gebeurt was.
De rest heeft u vast gelezen of gezien op TV, waarbij de op sensatie belustte pers het weer leuk gebracht heeft.

Ik vind het natuurlijk wel erg vervelend voor de getroffenen
en wens hen van harte beterschap.

Jammer Hennie, dat jij er nog een schepje bovenop doet.

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Jan Kruit » di 30 aug 2005, 08:32

Gerard wil het niet verder toelichten. Dat is jammer.
Zoals al eerder geschreven is het ooggetuige verslag
niet bedoeld als vermaak maar bedoeld om lering uit te trekken.
Het kan toch dienen om te voorkomen dat zoiets nogmaals kan gebeuren?

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door dickvanleeuwen » di 30 aug 2005, 09:10

Hoi Jan, Gerard heeft gereageerd. Jullie berichten hebben elkaar gekruist. Ik kan mij er nu al veel meer bij voorstellen, dacht dat het om een onverantwoordelijke actie ging van een docent en zijn leerlingen. De gestoken man op het nieuws leek mij al geen imker, hij was lelijk gestoken, en Rob Verkooijen in zekere zin ook. Heel vervelend voor Rob Verkooijen!

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door hans hoogendoorn » di 30 aug 2005, 09:31

Jammer, dat het zo in de pers terecht is gekomen.
Zoals vaker met &'˜nieuws’, wordt het bericht ook nog medialand rondgepompt. De herhaling doet het erger lijken.
Toeschouwers bij een cursus honingmaken is dan nog maar een stukje van de onjuiste info.
Gerard bedankt voor de juiste feiten.

Het zou je maar gebeuren. Een grapje is dan ook mogelijk te vroeg.
Ik vind het knap en goed van Jos, dat hij direct zo’n antwoord weet te geven.
De imkerij is kwetsbaar bij dit soort voorvallen.

Maar, laat ik er aan toevoegen :
Elkaar op voorhand veroordelen lijkt me verkeerd. Dat helpt de openheid niet !
Zelfs op achterhand moet dat de bedoeling niet zijn.
Het gaat om de lering en de ....
rest komt daaruit voort.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door apiario » di 30 aug 2005, 15:16

Zag ik onderlest niet op TV een nijlpaard lopen op de tafel,
Het was bedoeld de kinderen te leren niet alles te geloven wat op de TV te zien is.
Het zou verstandig zijn dat volwassenen zich daar ook eens wat meer mee bezig hielden.

Bertus

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door dickvanleeuwen » di 30 aug 2005, 15:38

Maar zo is het begonnen Bertus:
"onderstaand artikeltje stond om half tien vanavond in de digitale versie van De Telegraaf"
Ik heb geleerd om niets te geloven van hetgeen de Telegraaf schrijft.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door apiario » di 30 aug 2005, 17:54

Het gaat natuurlijk om geld en kennis, kennis is macht.
En macht is verderfelijk. en daarom denk ik wel eens,je kan beter niks weten[:)]

Bertus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten