3 januari '06, 18.25 Nederland 3 Bijen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 3 januari '06, 18.25 Nederland 3 Bijen

Bericht door Oude Essink »

Hallo Bertus en Tieme,
Maar, als de kasten dicht bij elkaar zijn kan het helpen om de bijen referentiepunten te geven om de juiste route te bepalen. Dit kan onder anderen door kleur.
Bijen moeten zich niet vervliegen, omdat haar woningen identiek zijn. variatie op de vliegplank is al genoeg. De felle rode kleur heeft al helemaal geen zin, omdat bijen dat niet zien.
Als je in Frankrijk de grote koolzaadvelden ziet, verbaast het, dat er geen bijenkasten bij staan. als je dichterbij nauwkeurig kijkt, zie je ze wel staan; vooral zilverkleurig en volkomen onopvallend in de kleur van het landschap.
De vaak felle kleuren die je bij ons ziet, zijn ten pleziere van de imker en vaak niet fraai passend bij de omgeving waarin ze staan.
Ik kwam in beieren een stal tegen, die geheel natuurlijk in het landschap pastte en vol volken stond, die aan de kleurtjes op de vliegplank genoeg hebben.
..
Afbeelding
..
"" Bijenkasten in de omgeving"" zou een appart Hoofdstuk moeten zijn in het boek over Landschapbeheer.

hennie oes


Afbeelding
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: 3 januari '06, 18.25 Nederland 3 Bijen

Bericht door apiario »

Beste Tieme en Hennie,

Dank voor de reactie

Het een en ander komt ook een beetje voort uit het feit dat ik ook nog al eens wat zit te "klodderen met kleuren"
die met het landschap cq en natuur te maken hebben. Het is zo dat je soms kleuren in gebieden ziet die je haren te berge laten reizen. ( ik ben het met Hennie eens over landschapbeheer)
Vandaar dat ik ook sommige bijenkasten niet in die omgeving passen.
Ook mijn kasten staan op een rijtje redelijk dicht bij elkaar. En ja er word door de bijen wel eens de verkeerde deur gebruikt.
Ik til daar niet zo zwaar aan. Als er voldoende dracht is zitten ze toch vol met honing, de een wat meer en de andere wat minder. Nou en......Ik kan met genoegen naar de bijen kijken. En ik hoef er niet van te leven alleen maar van te eten en dat doe ik met plezier.

En het is nu nog niet te laat. Er is verf genoeg, wat let de imker om te schilderen in wat meer natuurlijk kleuren.

Bertus

P.S Mooie foto Hennie
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 3 januari '06, 18.25 Nederland 3 Bijen

Bericht door piml »

Zo zie je maar dat journalisten de bijen ook eens in een positief daglicht kunnen zetten!

Voor het negatieve zijn wij echter vaak zelf verantwoordelijk!

Groeten,

Pim Lemmers
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: 3 januari '06, 18.25 Nederland 3 Bijen

Bericht door apiario »

een positief daglicht
En zo is dat............Goed gezegd jochie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten