Grote professionele korfimkerij

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door labrador » wo 06 feb 2008, 23:31

Missie:

Ervaring delen...

Voor imkers van nu of later, maar ook voor een groot en breed publiek
door levendige en tot de verbeelding sprekende technieken
aan de hand van authentieke korven en bouwsels
ware verhalen vertellen over oude imkers
en het huidige- en volgend imkergeslacht prikkelen ook hún ervaring
met ons - en met elkaar - te delen

Jaap

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door Ria van den Berg » vr 08 feb 2008, 03:49

Beste Labrador,

Je zegt, dat je niet "hier en daar stalletjes" wilt hebben, maar één grote stand. Het hangt er vanaf hoe groot je groot noemt, maar wij houden in de zomer onze standen kleiner dan 36 volken. Dat is ook vanwege de roverij bij het honing afhalen, maar een erg grote stand doorwerken, is vermoeiend.
Wat het omgaan met ziektes betreft. In Noord Amerika is het houden van bijen in korven verboden, omdat je een ziekte als AVB niet snel in de gaten hebt als je de ramen er niet uit kunt halen. In Nederland is AVB veel minder een probleem, maar als ik het goed heb, neemt EVB wel erg toe de laatste tijd.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door labrador » vr 08 feb 2008, 11:42

Ria van den Berg schreef:
Beste Labrador,

Je zegt, dat je niet "hier en daar stalletjes" wilt hebben, maar één grote stand. Het hangt er vanaf hoe groot je groot noemt, maar wij houden in de zomer onze standen kleiner dan 36 volken. Dat is ook vanwege de roverij bij het honing afhalen, maar een erg grote stand doorwerken, is vermoeiend.
Wat het omgaan met ziektes betreft. In Noord Amerika is het houden van bijen in korven verboden, omdat je een ziekte als AVB niet snel in de gaten hebt als je de ramen er niet uit kunt halen. In Nederland is AVB veel minder een probleem, maar als ik het goed heb, neemt EVB wel erg toe de laatste tijd.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Dag Ria,

Bedankt voor het meedenken. Ik dacht dat een centrale stal/stand voor 'pak em beet' 250 volken wenselijk zou zijn. Hier zouden de opzetters moeten komen met voldoende zomerdracht. Liever niet nabij heidevelden omdat overwintering met heidehoning roer geeft. Op deze manier kunnen ze wellicht overwinteren (op dezelfde stand) op de zomerhoning, aangevuld met suiker. Naar drachtgebieden reizen we met de productievolken en dan zouden inderdaad met kleinere aantallen per stal moeten gaan werken. De dracht en de opbrengst van jullie "torenflats":D zijn niet te vergelijken met korven. De ingrepen die er moeten gebeuren bij korven zijn van een ander kaliber dan de ingrepen bij kasten. Mijns inziens werk je dus makkelijker 50 korven af dan 50 kasten.

Wat betreft roverij, tja, ik weet het niet. Een volk dat ten gronde gaat aan roverij, is dit niet een teken dat dit volk "aan zijn zwakte" ten gronde gaat? En dus "natuurlijke selectie" -> de sterkste overleeft? Of is dit een verkeerde stelling?

Wat betreft AVB, de constatering is altijd te laat, evenals de constatering van EVB. De besmetting richting andere volken zal dikwijls al plaats gevonden hebben. Toch is het waar dat bij een korf die constatering waarschijnlijk wat later is, maar mijns inziens zal dit niet zo ontzettend veel verschillen dan bij een kast.

Groeten,

Jaap

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door Erik Speksnijder » vr 08 feb 2008, 19:24

Hoi Jaap,

Ik ben benieuwd of je het Gelders Landschap zo ver krijgt om een stand/stal/schans van deze orde in hun gebied toe te staan. Een zo'n grote hoeveelheid bijen bij elkaar betekent ook de nodige concurrentie ter plekke voor andere bloembezoekers. Ik weet niet, hoe het Gelders Landschap hier tegenover staat.
Verder schreef je: Tevens is op deze wijze gebruik te maken van oude drachten, zoals bijvoorbeeld Boekweit. Kleine tip: denk niet alleen aan oude drachten, maar vooral ook aan oude akkeronkruiden binnen de oude drachten. De meeste oude akkeronkruiden zijn zeer bedreigd in Nederland. Het Gelders Landschap heeft er misschien wel iets voor over om deze te behouden (mits ze dit nu al niet doen). Het Zeeuwse Landschap, waarvoor ik werk, heeft ten behoeve van het behoud van deze akkeronkruiden op verschillende plaatsen in Zeeland kleine akkerreservaten aangelegd.
Succes met je lofwaardig streven.
Groet,

Erik




Erik

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door robvanhernen » vr 08 feb 2008, 22:40

Hallo Labrador,
Ik denk dat ik wel hetzelfde denk, maar je moet gewoon klein beginnen. Wat heb je eraan als je 400 of 250 volken hebt en je hebt niet in de gaten dat er EVB tussen zit.
Deze zomer had ik er één tussen. Ik heb dat vroeger ook wel bij kastvolken gehad. Maar bij de korven heb ik dat eerder in de gaten, (doordat ik regelmatig mijn neus in het vlieggat steek!!, kost nog geen drie seconden en ben nog niet in mijn neus gestoken) en EVB zal door de werkwijze nooit een groot probleem worden. In je zwermen hoef je het niet te verwachten, in de standvolken eerder, en het heeft een relatie met varroa en oude raat.

Ik heb van de zomer al contact gehad met de gemeente alhier om een stal voor vierhonderd volken te mogen bouwen op de voormalige vuilstortplaats. Daar staan ze niet negatief tegenover.
Ondanks de mogelijkheden die er wellicht zijn, komen daar voorlopig echt niet zoveel volken, ook nog geen stal. Eerst moet er volgende winter proefgedraaid worden, want er staat wel sinds enige jaren een GSM mast, en ik geloof niet alles, maar laat het er evenmin op aan komen.

Op deze plek is de beste dracht van de heide. Maar bang voor roer ben ik niet. Ik heb nu ook weer een aantal volken na de heide niet gevoerd en ze moeten het er mee doen. Het is een heel oud discussie thema, maar een vochtige standplaats, regelmatige storingen in de winter, wellicht onrijpe vossebessehoning en bladhoning (maar dat kan natuurlijk tijdens de plek op de hei in de omliggende bossen verzameld worden) schijnen mij de echte oorzaken.

Drie weken geleden heb ik gemerkt dat ik een dood volk in een korf had. Bijen in hoofdzaak verdwenen. Prima. Dat betekende de eerste honingoogst van dit seizoen.
11 kilo eerste klas heidehoning kwam er nog uit, maar circa een kilo heb ik toch moeten weggooien, omdat de cellen waar stuifmeel onderlag bovenop het celdeksel schimmel hadden, en dat moest natuurlijk ruim weggesneden worden.
Maar in de kop van de korf, zaten nog resten van de zomerhoning en/of de suiker/honing voedering. Dat smaakte zuur en heb ik moeten weggooien.

Ooit heb ik eens tot eind november gewacht met het persen van de heidehoning uit de kasten. De honing stond in de bakken in de onverwarmde en ongeisoleerde schuur. De onverzegelde heidehoning in de broedramen, in het oude broednest, was nog steeds goed. De raathoning uit de honingkamers was nog steeds goed. Maar de heidehoning die in de honingramen zat die ik voor de heidedracht nog had leeggeslingerd van de Phacelia, kon ik weggooien vanwege gisting.

Ik dwaal af, maar ik denk, dat niet de heidehoning zelf het probleem is bij roer.

Het boek: tuurlijk kun je dat lezen, maar Bart de Coo heeft als leraar Nederlands en als geinteresseerde imker het vorig jaar doorgewerkt en me voor een taalkundig debacle behoed(t?), maar daarna heb ik aan een Duitse versie gewerkt, omdat het me handig leek om er een Duitse beroepskorfimker naar te laten kijken, want zinvolle kritiek kan er altijd bij. Ondertussen is er zoveel bij gekomen, ook het één en ander afgegaan, dat ik genoodzaakt ben enkele dagen in retraite te gaan om de Nederlandse versie bij te werken.

Ondertussen ontstaat er een nieuw probleem. Om een goed beeld te hebben van waar ik mee bezig ben, heb ik steeds afbeeldingen geplaatst in mijn document en er moeten er nog veel bij. Maar het is een word document en dat is in de Duitse variant circa 58 MB en in de Nederlandse circa 90 MB.
Ik heb nu al een paar keer gehad dat het programma vastliep doordat het begon te "Herpagineren"
Het wordt dus tijd dat ik met andere software aan de gang ga, of wat nog beter is, er iemand bij zoekt, die professioneler op dat gebied is en dan eind dit jaar denk ik, een drukker te gaan zoeken. Liefst iemand die gelijkertijd ook feeling met het onderwerp heeft.

Ondertussen kan er dit jaar nog naar hartelust geexperimenteerd worden, want het o.a. het afjagen ervaar ik als een lastige klus. Cees van Holland heeft daar een hele truckendoos voor, lijkt het, maar voordat ik er iets over wil opnemen in de vertaling, inmiddels dus ook bewerking van Lehzen, moet ik het zelf ook zo kunnen.

Met de massagestoel van mijn vader leek het afjagen prima te gaan. Nog nooit had ik de moer zo snel bovenin de lege korf. Maar het afgejaagde volkje was van begin af aan niet in orde en na drie weken, met amper uitgebouwde raten, vertrokken.

Een ander experiment waar ik veel meer van verwacht is het kunstmatig wegvangen van de nazwermen. Ik heb dat bij drie korven toegepast eind juni, waaruit de voorzwermen opnieuw gezwermd hadden.

Uit de experimenten met de roterende kasten, blijkt dat moerdoppen daar best tegen kunnen, tegen dat gedraai dus. Dan moet het ook kunnen om de korven (voorzichtig) op de kop te zetten. Dat doe ik dan ook, nadat ik 'smorgens, voordat ik naar mijn werk ga, gekwaak of getuut hoor.
De korf, die bijvoorkeur een rand er onder heeft, gaat op de kop, vlieggat dicht, en ik prik een moerrooster op de onderkant van de korf, die nu boven is.
Dan dek ik het rooster af met een doek, maar laat aan de voorkant een stukje open, want ze hebben een vlieggat en lucht nodig. De vliegbijen hebben het snel in de gaten, (maar ik heb bij de meeste korven hoge vlieggaten, dus de bijen zijn gewend hoog aan te vliegen), en gaan al gauw door het rooster. Ik kom s'avonds en maak voorzichtig het rooster los en til het op en sla de aan het rooster hangende tros in een lege korf en haal dan een rijpe moer uit haar cel en doe die erbij in.

De korf gaat gedurende de nacht in de gewone stand, maar de volgende dag weer op de kop. Ik doe dit vier dagen achter elkaar, en heb zo vier zwermpjes gevangen die verenigd worden tot 2 volken.
De rand is nodig, want anders kunnen de bijen niet goed hangen, tenzij de korf niet helemaal is uitgebouwd. Meestal bevinden zich ook heel veel bijen aan de binnenkant van deze rand en deze kunnen bij de zwerm ingeveegd worden.

Bij de laatste keer laat ik alle moeren inlopen, of snijd alle zichtbare doppen weg, kort eventueel, als de hoeveelheid resterend broed het toelaat, de raten al iets in, zodat ik het beter kan zien, botst de korf ook nog een paar keer, een laat het ook nog een keer afvliegen, door één van de zwermen op haar plek te zetten. Hoewel een kunstgreep, maken de volken nu wel gedurende enige dagen het natuurlijke zwermproces door.
Dit is me uitstekend bevallen, en het zou een mooie aanvulling op de mogelijkheden van de imker zijn, die geen zwermwacht kan houden. Maar je snapt, één jaar ervaring bij drie volken is erg summier. Dat moet eerst beter.

Labrador; Ik stop nu met schrijven, maar het is dus mogelijk
een voorproefje te krijgen van Lehzen, maar af is het nog niet. Wil je dat, dan moet je er ook mee aan het werk.
Ik vind het forum heel interessant, maar als ik elke avond zo'n lange bijdrage schrijf, kan ik de bijen beter wegdoen, als ze al niet samen met mijn huiskoningin gevlucht zijn. Dus, computer uit en aan het werk.

Els: Korf met sparrenwortels: mag ik hem eerst afmaken? Dan stuur ik een foto naar de redactie.

Groetn
Rob

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 08 feb 2008, 23:54

Beste Rob,

we zien je foto tzt met belangstelling tegemoet. En heel veel succes met je boek.

Els

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door labrador » za 09 feb 2008, 10:34

Beste Rob,

Bedankt voor je ruime bijdrage. Leuk om te lezen.
Ondertussen zijn er meer mensen die het advies geven om klein te beginnen om eerst eens wat kennis en ervaring op te doen.
Misschien is het ook wel een handicap van mij dat alles meteen groot moet. Dat is een beetje de aard van't beestje.....

We zouden eens een praatavond moeten houden met een ieder die aan dit idee wil meewerken, meedenken en de daad bij het woord zouden willen voegen...

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door hans hoogendoorn » za 16 feb 2008, 20:13

En ons op de hoogte houden natuurlijk .....
Door de afstand zal niet iedereen die graag wil, mee kan doen.

Er is al eens eerder op getipt, maar kijk beslist eens op
http://www.iwf.de/iwf/do/mkat/listing.a ... orbimkerei

'vorshau's van
8 films per jaargetijde over een korbimkerei met 700 volken
lijkt veel op een volledige baan voor 3 personen

Leuk,
en succes !

Hans

PS. even zoeken op die site, er staat ook een film mbt korven vlechten met wilgenspleut.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten