Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Piet Kuijs
Berichten:20
Lid geworden op:wo 14 jan 2009, 21:59
Locatie:Limmen
Contacteer:
Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Piet Kuijs » di 11 jan 2011, 08:49

Gistermiddag fietste ik op weg naar huis. Daar tussen Limmen en Egmond werd een bollenveld bespoten. Het waaide ook nog flink richting fietspad. Ik reed dus door een wolk van bestrijdingsmiddel of was het misschien een bemesting? Ik dacht dat het voor beide erg vroeg was. De sneeuw is nog maar net weg en misschien komt er nog wel een flink pak. Weet iemand of dit normaal is? of is het misschien een speciaal bolletje.
Piet
pk

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door maartenkleijne » di 11 jan 2011, 09:18

als het weerbericht doorgaat beginnen volgende week de vroege crocussen op te komen........
gr,
m

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door de vos roger » di 11 jan 2011, 09:52

De hyasinten zijn zeer waardevolle bijenplanten in mijn tuin ,en worden aldus ook druk bezocht .
Afbeelding
Afbeelding
groetjes
roger

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » di 11 jan 2011, 10:37

Die staan daar dan ook niet voor de beroeps bollenteelt .

Jaap v P

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Bijenhoudster » di 11 jan 2011, 11:10

Ik zie elk jaar hele velden bloeiende hyacinten.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door de vos roger » di 11 jan 2011, 12:46

Jaap v.Popering schreef:Die staan daar dan ook niet voor de beroeps bollenteelt .

Jaap v P
Nee Jaap ,
het is de kwekers blijkbaar alleen van belang dat ze mooie knollen overhouden om te verkopen , hoe ze met hun plantenbeschermingsmiddelen het milieu aantasten dat is bijzaak voor hun .
Bestaan daar dan echt geen duurzamere oplossingen waar beiden baat bij hebben ?
roger

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door A.A. Staals » di 11 jan 2011, 13:13

Het lijkt nu wel alsof de "bollen" het ge daan hebben. Wat denk je van de rest. Boontjes, aardappels, uien, kool, fruit... ga zo maar door.

ad staals

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door de vos roger » di 11 jan 2011, 14:37

Ad ik zeg niet dat "de bollen" het gedaan hebben , maar ik heb een sterk vermoeden dat er op de knollenproductie belange niet zoveel controle uitgeoefend wordt dan op de groenten .
Groenten en fruit die op de veiling verkocht worden en die boven de toelaatbare grens van residuen zijn worden eruit genomen en vernietigd.
Dit heeft voor de kweker grote nadelige gevolgen in zijn geldbeugel en die zal de volgende keer twee maal nadenken als hij aan het sproeien gaat om de grens van het toelaatbare niet meer te overschrijden .
Bollen daarentegen komen niet in de voedselproductie en daar zal de controle (als die er al is ???) zeker niet zo streng zijn.
roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Hans van der Post. » di 11 jan 2011, 15:11

Piet Kuijs schreef:Gistermiddag fietste ik op weg naar huis. Daar tussen Limmen en Egmond werd een bollenveld bespoten. Het waaide ook nog flink richting fietspad. Ik reed dus door een wolk van bestrijdingsmiddel of was het misschien een bemesting? Ik dacht dat het voor beide erg vroeg was. De sneeuw is nog maar net weg en misschien komt er nog wel een flink pak. Weet iemand of dit normaal is? of is het misschien een speciaal bolletje.
Piet
Piet als er nog geen "groen" van de bol boven de grond steekt heeft het geen nut om tegen een of ander virus te spuiten.
Voor het bestrijden van onkruid is het nog te vroeg dan moet de bemiddelde temperatuur +10 C. zijn anders werkt het niet.
Roger schrijft: De hyasinten zijn zeer waardevolle bijenplanten in mijn tuin ,en worden aldus ook druk bezocht.
Ja Roger dat klopt. In jou tuin is de temperatuur zodanig dat er nectar wordt afgescheiden en dat is het lokkertje voor de bijen. Maar op het veld is is het niks veel te koud! Zo ook met de hele velden crocussen. Het gewas is laag geeft geen enkele beschutting. De bijen komen de kast niet uit! Heb het 5 jaar geprobeerd. De volken die thuis bleven vlogen volop op de crocussen die bloeide in de tuinen.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » di 11 jan 2011, 15:14

A.A. Staals schreef:Het lijkt nu wel alsof de "bollen" het ge daan hebben. Wat denk je van de rest. Boontjes, aardappels, uien, kool, fruit... ga zo maar door.

ad staals
Vergeet A.U.B. de bos met snijbloemen niet die in vele kamers in een vaas staan . Volgens mij komen die na de bollenteelt ,en is haast chemisch afval .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten