Slechte reclame honingbij

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:
Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door Wim Joosten » wo 04 mei 2011, 11:31

Het kan best zijn , dat de auteur het artikel wel gelezen heeft maar de verdere opmaak daarvan niet. Dat dus zweefbij er later door het tijdschrift er bij bedacht is.
Het artikel zelf kan ik niet lezen en daar kan ik verder geen oordeel over vellen. Ik neem aan dat deze inhoud verder toch wel klopt.
Ik kan me voorstellen dat jij, Albert de Wilde, als gedegen insectenkenner je stoort aan het feit dat er een verkeerd insect afgebeeld wordt. Dat hoort ook niet zo en is inderdaad verwijtbaar. Toch vraag ik me af of je niet teveel gericht bent op Henk van der Scheer (en de NBV) gezien ervaringen, die jij voorheen met hem of indirect met hem hebt opgedaan. Ik vind, dat je vaak goede, mooie, en degelijke antwoorden in je berichten hebt, waaruit jouw ervaring en kennis blijkt. Daar mag het imkerforum blij mee zijn. In sommige berichten is te merken, dat je directheid een boventoon voeren. Ik begrijp dat je deze kwijt wilt. Toch zou ik je willen vragen om daarmee zorgvuldiger om te gaan. Ik kan me daarom ook niet helemaal vinden in jouw statement richting Henk in het eerste bericht.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door wilde » wo 04 mei 2011, 11:53

dat pontificaal te doen op een medium dat door Jan en alleman wordt gelezen.
De kranten waarin het artikel stond worden door honderdduizenden abonnees gelezen. Ze krijgen een ondermaats artikel te zien t.a.v. de illustratie van het onderwerp. Dat vind ik heel kwalijk. Het forumitem wordt hooguit door een paar honderd personen gezien. Dat is nogal een verschil. Ik neem bij nader inzien voor het gemak maar aan dat Henk de zweefvliegfoto niet geleverd heeft, want dat zou wel erg schrijnend zijn. Toch moet je op je hoede zijn met interviews en dat was hij kennelijk onvoldoende. Ik verbaas me er over dat hij met het onderwerp (Stuifmeel verraadt hoe de bij gevlogen heeft) niet zelf een goede foto van een honingbij met stuifmeel heeft aangeleverd met de verplichting van de krant om die ook te plaatsen. Het komt op mij wat onnozel over.
gezien ervaringen, die jij voorheen met hem of indirect met hem hebt opgedaan.
Met Henk heb ik geen andere ervaringen opgedaan dan het lezen van zijn artikelen in Bijenhouden. Ik heb nooit contact met hem gehad, dus ook geen negatieve. Ik kan het ook niet helpen als hij met naam in een krantenartikel genoemd wordt. Dat kan ik niet negeren. Ik heb overigens ook de krant erop aangesproken.
Henk weet als redacteur van een blad heel goed hoe het gaat met het samenstellen van artikelen. Hij had er gewoon scherper op moeten zitten, want journalisten nemen het niet zo nauw. Dat is van algemene bekendheid.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door Albert Stoter » wo 04 mei 2011, 14:08

wilde schreef:Het komt op mij wat onnozel over.
Wat toch een volstrekt onvoldoende reden is om iemand zo te kijk te zetten lijkt me.

Zo'n verkeerde foto wordt door eveneens honderdduizenden abonnees niet opgemerkt. Jouw diskwalificatie op dit forum van Henk van der Scheer zal echter nog jaren door Google worden gevonden.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door Bijenhoudster » wo 04 mei 2011, 14:18

wilde schreef:In het katern Buiten & Binnen van de Wegenerdagbladen van vandaag staat een artikel over honingbijen: Stuifmeel verraadt hoe de bij gevlogen heeft.
Aan de bovenkant staat een poetsend insect, kennelijk met de gedachte dat dit een honingbij betreft. Het is echter een zweefvlieg (Eristalis tenax). Ze lijken op het eerste gezicht wat op bijen, maar zijn toch wel erg verschillend. Ze worden wel blinde bijen genoemd, omdat ze als vlieg uiteraard geen angel hebben en dus niet kunnen steken.

Zoiets zou bij mij heel anders over gekomen zijn, dan zou het over de inhoud gaan. Datgenen wat mij nu het meest bij bleef was de toon, klikte hem meteen als kinderachtig weg.
Jij weet veel van insecten, dat is fijn daar kan je anderen mee helpen.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door wilde » wo 04 mei 2011, 14:47

Jouw diskwalificatie op dit forum van Henk van der Scheer zal echter nog jaren door Google worden gevonden.
Dit soort uitspraken lijken te zijn ingegeven voor een toch gevoelde band met de NBV. Ik geloof de forumredactie gelijk als ze zeggen dat dit een onafhankelijk forum is, maar de financiële band geeft kennelijk toch wat onuitgesproken verplichtingen om forumdeelnemers op de vingers te tikken als er mogelijk wat negatiefs over NBV-functionarissen wordt gezegd. Ik ben echter niet iemand die zich laat muilkorven en die reacties zijn dan ook niet zo zinvol. Het negatieve voor Henk van der Scheer is dat de forumredactieleden er nu zo overdreven veel extra aandacht aan hebben gegeven.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door maartenkleijne » wo 04 mei 2011, 15:05

Inmiddels is bij Google dit item van pagina 3 naar pagina 2 opgerukt, maar 9 van de 10 mensen komen nooit voorbij pagina 1.
gr,
m

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door Wim Joosten » wo 04 mei 2011, 15:11

wilde schreef:Ik geloof de forumredactie gelijk als ze zeggen dat dit een onafhankelijk forum is, maar de financiële band geeft kennelijk toch wat onuitgesproken verplichtingen om forumdeelnemers op de vingers te tikken als er mogelijk wat negatiefs over NBV-functionarissen wordt gezegd. Ik ben echter niet iemand die zich laat muilkorven en die reacties zijn dan ook niet zo zinvol. Het negatieve voor Henk van der Scheer is dat de forumredactieleden er nu zo overdreven veel extra aandacht aan hebben gegeven.
Nee Albert, ik moet daar toch op reageren en wil ik toch direct (nogmaals) weerleggen. Wij worden weliswaar gesponsord door de NBV maar dat wil niet zeggen dat dan alle negatieve opmerkingen over de NBV , die hier geplaatst worden, recht proberen te zetten. Er zijn ons geen verplichtingen in die richting opgelegd.
Ik vind het jammer, dat je het nu daarop wil gooien en dat je het nu om gaat draaien door te zeggen dat Henk negatieve aandacht krijgt door onze reacties.
Ik reageer op de manier waarop jij het eerste bericht geplaatst hebt waarin jij je negatief over hem uitlaat. Daar is het om begonnen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 04 mei 2011, 15:18

Het negatieve voor Henk van der Scheer is dat de forumredactieleden er nu zo overdreven veel extra aandacht aan hebben gegeven.
En daar gaan we weer. (pfff) Zo kan ik ook aan elke nieuw argument de juiste -in mijn voordeel- draai aangeven. Wie begon dit te scherp aangezette onderwerp? Bravo hoor.
Meneer Albert de Wilde wil om bepaalde redenen tegen het establishment aanschoppen en laat zich niet muikorven. Dat is allemaal prima, maar verwacht dan ook dat je op enige weerstand kan rekenen. Indien Van der Scheer zelft geen blaam treft, dan kan er een kleine rectificatie komen en daarmee is de kous af wat mij beterft. De imkerij staat er niet door in brand en het 'schrijnende' van de zaak is veel te zwaar aangezet.
JP

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door Wim Joosten » wo 04 mei 2011, 15:32

wilde schreef:
gezien ervaringen, die jij voorheen met hem of indirect met hem hebt opgedaan.
Met Henk heb ik geen andere ervaringen opgedaan dan het lezen van zijn artikelen in Bijenhouden. Ik heb nooit contact met hem gehad, dus ook geen negatieve.
Jij was wel degelijk gebrouilleerd met de redactie van Bijenhouden. In juli 2009 heb je er zelf nog een stukje over op dit forum geschreven. Misschien wel niet direct met Henk, maar toch misschien de voeding voor je manier van reageren nu.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Slechte reclame honingbij

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 04 mei 2011, 15:57

Jij was wel degelijk gebrouilleerd met de redactie van Bijenhouden. In juli 2009 heb je er zelf nog een stukje over op dit forum geschreven. Misschien wel niet direct met Henk, maar toch misschien de voeding voor je manier van reageren nu.
Zonder het te persoonlijk willen maken: maar misschien ligt het brouilleren ook enigszins in de aard van meneer Albert de Wilde? Bovenstaande quote verbaast me niks. Zijn toon op het forum is al jarenlang heel erg agressief (zelf noemt hij het kritisch en/of niet onvertogen) en tamelijk ongenuanceerd.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten