Roterende kasten 2007

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 09 mei 2008, 15:22

Beste Jelte

Er zijn wel wat darren,maar heel wat minder dan bij een gewone kast
Soms moet ik echt gaan kijken of ik er een paar zie. Wat de darre druk betreft, ja ik weet het soms niet, men spreekt hier op het forum soms van "standbevrucht" Maar ook wetende dat een bronstige koningin der poot er niet voor om draait om 15 km afteleggen. En bezoekt ze dan een van de darrenontmoetegingplaatsen?. Dan denk ik weer hoezo stand bevrucht. Maar dat breng het myristice houden van bijen weer
wat omhoog. De bijen van de buurman zijn hier ook zo,n 4 km vandaan
Om kort te zijn.....we weten er heel weinig vanaf.....Ik denk dat in de toekomst met zeer kleine micro zendertjes wel steeds beter in kaart kan worden gebracht welke factoren nou precies van invloed zijn op de paringsroute en met name de paringsafstand van een K... Wel is het zo dat hoe meer darren er in de lucht omzweven des te groter de kans dat een K. door je eigen standdarren wordt bevrucht. Ik denk ook dat K. redelijk snel wordt opgemerkt door darren....maar goed allemaal speculatief...

Verder is het misschien wel zo dat de verhoogde opbrengt bij roterende kasten wat honing betreft misschien wel een (mede-)gevolg is van het kleine aantal darren.

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » vr 09 mei 2008, 16:39

Verder is het misschien wel zo dat de verhoogde opbrengt bij roterende kasten wat honing betreft misschien wel een (mede-)gevolg is van het kleine aantal darren. jp
Dat zou kunnen.
Wat algemeen werd aangenomen is dat bijen het liefst de honing boven het broed nest opslaan.Doordat het een halve slag draait komt de honing onder het broednest te zitten. De bijen slepen het dan resaluut naar de bovenliggende kamer.Dus minder honing in de broedkamer en meer in de honingkamer.Maar dat gaat ook niet helemaal op want rondom het broednest(zoals je kunt zien) loopt een rand met uitsluiten honing. en in de buitenste ramen daar wordt nu ook honing opgeslagen. Bij een normaalkast zie je vaak ook een gordel stuifmeel die mis ik hier ook. Maar larven worden uitsluitend gevoer met vers stuifmeel,maxmaal 3 dagen oud de rest wordt op geslagen en niet meer aan de bijen gevoerd.Het bewijs is er, zie naar de grote hoeveelheid gesloten broed en geen of weinig stuifmeel in de opslag Dit gaat de hele zomer zo door. Vandaar dat Roel Jonker ook spreekt van zeer grote volken. Ik denk dat het veranderd (stuifmeel opslag)op het moment dat de kast stil staat. De tijd zal het leren.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 14 mei 2008, 16:36

Beste mensen,

Door het uitzonderlijk mooie weer gaat het met de bijen harder dan ik gedacht had. Langzaam aan ga ik nu toch maar enkele kasten stil zetten ,om zodoende nieuwe koninginnen te kweken
Zoals je ziet heb ik nu een tijdje later het buitenste raam nog eens op een plaatje gezet. Nu zie je dat er al aardig verzegeld is en het binnenste deel is voorzien van broed. Er zijn imkers die denken en zeggen dat de nectar (als er gedraaid wordt) er uit loopt. Niets is minder waar. Het word keurig opgeborgen. Op het moment dat er ruimte te kort is dan sleept men het naar boven.

Om het raam met één hand er uit te tillen dat komt overeen met twee
broedranmen vol met honing das dan een hele beur

Afbeelding
Op een gegeven moment heb ik de bijen uit de segerberger gehaald en op de ronde gezet Dat gaat niet zomaar. Eerst een oud en klein raam wat ik de kast past in de segerberger gehangen zoals hier ergens te zien is (met twee spijkers)
Het resultaat zie je hier de tussen ruimte is hier en daar opgevuld met darren raat
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 14 mei 2008, 16:42

Even practisch: er zijn ijzeren klemmen te koop die passen om/op de ramen. Tangen zijn het meer eigenlijk. Misschien dat deze je wellicht kunnen helpen bij het er makkelijker uitkrijgen van de ramen???

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 14 mei 2008, 16:50

Daar heb je gelijk in
Ik heb er niet zo gauw aan gedacht maar toe ik het zou gaan fotograveren moest ik in de enen hand het toestel en met de ander zou ik het raam er even uit tillen en dat viel vies tegen. Nu zijn het er maar twee, alleen de buitenste. De rest zit vol met broed.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » zo 25 mei 2008, 18:42

Beste forummers,

Toch nieuwschierig hoe de werkelijkheid in elkaar zat, hebben enkele leden van de bijenvereniging Nijverdal, ondanks de negatieve
berichten die ze al eerder hadden ontvangen over de roterende kast, hier een bezoek gebracht.
De negatieviteit was snel verdwenen , inderdaad is het ook zo dat bij zulke dingen het beste is zelf een kijkje te nemen
en met eigen ogen waar te nemen . En ik ben mij er ook wel van bewust dat ik wel eens dingen wat onduidelijk beschrijf
Maar goed de heren gingen voldaan de lange reis terug.
Mede met de gedachten om ook in hun net geopend nieuwe bijenstal "De immmenschoer" het eens te proberen


http://albertduiker.spaces.live.com foto`s zijn nier meer zichtbaar


Hier zijn de foto,s te zien die vrijdag zijn gemaakt
Verder draait het hier op rolletjes. Zoals ik al aangekondigd heb ,heb ik inmiddels één kast stil gezet en daar is men bezig een nieuwe koningin te maken De oude zit nu in een normale segerberger De andere drie die hebben nog volop de ruimte en door de draaibeweging hebben ze tot nu toe geen enkele zwermneiging. Maar binnenkort zet ik deze ook even stil zodat er hier ook een nieuwe moer in kan komen.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » zo 25 mei 2008, 18:56

Hier een raam dat Albert gefotografeerd heeft ,dat eerst dienst gedaan heeft als broedraam Daarna gewoon boven op de draaier gezet
Het broed uitgelopen en de bijen hebben er de honing in opgeslagen
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » vr 30 mei 2008, 09:51

Beste forummers,

Het is geen tijd om op het forum te "wauwelen" Druk ,druk met de bijen , Maar zo tussen de bedrijven door toch maar even een praatje.

Soms denk ik wel eens hoe zit dat nou in elkaar, een jaar geleden heb ik hier ergens een illustratie gemaakt van een bijenkast in slechte tijden (wat het weer betreft) Iedere bij zat binnen zich te warmen bij de kachel
Afbeelding
Zins kort ben ik bezig met het maken van toch maar een stalletje. Dan staat het door 12 volt aangedreven elektronisch project (mot niet gekker worden) een beetje droog deze winter Misschien dat er nog wat chips, flatschreens,geluidsapparatuur,Ipots enz ,enz bij geplaatst kunnen worden.:D:D Maar goed het stalletje begint aardig vorm te krijgen, terug naar de illustratie
daar ontdek ik toch een frappante gelijkenis Het pijpje rookt nu ook lekker(momenteel 16 graden in de regen) de lijnen van het bouwsel zijn aan de natuur aangepast en lopen hier en daar aardig uit het lood , krom en scheef. Ook de natuur kent geen rechte lijnen Maar ik werk er met plezier aan het alles werkt voortreffelijk
Afbeelding
Verders gaat het met de draaiers prima Drie kasten ga ik nu stil zetten voor een tijdje Van af Maart heb ik daar geen inspectie hoeven doen ,er zijn geen doppen, maar ze groeien als kool
wel heb ik hiervan honing geslingerd.
Nu is het tijd om nieuwe koninginnen te kweken Daar is nu tijd voor want de dracht is hier over.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » zo 01 jun 2008, 11:11

Mogge,

wetenswaardigheden.

Toch kom je wel eens voor verrassingen te staan Inmiddels heb ik de kasten stil gezet en de oude moertjes apart in een 6 ramer gezet Een goede controle heb ik niet uit gevoerd , met de gedachte deze zwermen toch niet Bij één van de kasten hadden ze dan toch doppen aangezet
precies in het midden en allemaal horizontaal Mijn nieuwsgierigheid de vrije loop gelaten en toch maar even kijken wat er in die doppen zit. Wat ik al vermoede Of leeg of niet levensvatbaar Waarom de moertjes dood gaan weet ik niet zo goed darren en werksters doen het goed Maar goed dat wist ik dus, nu de boel stil staat kunnen de doppen op een normale manier getrokken worden.
Afbeelding


Wat ook opviel was het volgende:

Dit voorjaar heb ik enkele volken gekregen en daar was ik zeer mee in mijn nopjes Maar na verloop zag ik toch dat het barste van de krabbelaars! Dus varroa . ....Oeps hoe nu verder
Na amper overleg toch maar besloten om te kijken als de boel gaat draaien hoe het dan het verloop is met de toename van de varroa.
Nu we dan een flink tijdje verder zijn moet ik toch constateren dat er weinig tot geen varroa meer is ook geen krabbelaars Bij een kast heb ik een paar varroas gevonden op de varroabodemplaat Maar dat mag geen naam hebben Zou dan toch het draaien invloed hebben op die "klereleiders" Nu moet ik wel zeggen dat ik toch al niet bestrijd de laatste tijd Er zijn imkers die zeggen dat er zonder bestrijding geen bijen gehouden kunnen worden , nou daar moet ik nog eens goed over nadenken Hopend dat er meer mensen zij die een draaier heb , hoe het resultaat daar is.

Ik moet wel zeggen dat mijn kasten nogal afwijkend zijn ten opzichte van de Hongaarse

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » ma 02 jun 2008, 07:44

Nu ik de boel een beetje na gekeken heb zijn er 2 moeren die 9 a 10 ronde ramen van 40 cm doorsnee vol hebben gebouwd en twee kwamen niet verder dan 4 a 5 ramen zo als ook bij normaal is hier ook verschil in koningin en volk.
Afbeelding
Zonder ingrijpen van de mens bouwen de bijen dus zo. Arno stuurde mij dit plaatje. Toch mooi om tezien. Maar slecht om mee tewerken Arno zit nu op een driedagen duurede bijensyposium in de stad Bela Horizonte. (Brazilie) Ik heb hem gevraagd om informatie over verdwijnziekte en varroa door te sluizen, zodat we ook iets van die kant horen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten