Docu - De bij verdwijnt

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:
Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door zanna » do 23 sep 2010, 09:40

Even geknutseld en je kan de dvd WEL op een computer laten draaien.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door Bart de Coo » do 23 sep 2010, 19:47

Nog een gedachte.

Een van de vele verklaringen voor de massale sterfte in de VS die de documentairemakers aanvoeren, is de beperkte genenpool in de VS. Dat zou genocide in de hand werken. Dat komt natuurlijk, vertellen ze, doordat de honingbij op het Noord-Amerikaanse continent uitheems is: alle honingbijen zijn daar in de loop der eeuwen geïmporteerd.

In dat geval zou je in Europa veel minder verdwijnziekte moeten hebben. Bovendien rijst de vraag hoe het gesteld is met de verdwijnziekte in Autralië en Nieuw-Zeeland, waar de honingbij eveneens vanuit Europa geïmporteerd is. Als de verdwijnziekte in die laatste twee landen veel lager ligt dan in de VS, dan is dat een sterk argument tégen de genenpoolverklaring. En hoe staat het in Canada? En in Zuid- en Midden-Amerika, met de geafrikaniseerde bij? Is de verdwijnziekte niet heel erg een Europees-Amerikaans verhaal? Wordt onze blik niet een beetje vertroebeld door de gretigheid waarmee de media verhalen uit de VS oppikken?

Maar ach, er is al zoveel over gezwamd.

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door Oude Essink » do 23 sep 2010, 21:41

In dat geval zou je in Europa veel minder verdwijnziekte moeten hebben
Wat maakt het voor verschil,of je een ligustica van Italië naar Nederland transporteert of naar South Carolina in de USA met hetzelfde klimaat of een carnica van de Balkan naar Engeland of een gelijksoortig land in Australië? Ik wil maar zeggen, ook binnen Europa zijn rassen geïntroduceerd in gebieden waar zij van oosprong niet thuis horen zo erg en intens, dat van de oorspronkelijke bijen weinig meer overis.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door Hans van der Post. » do 23 sep 2010, 22:52

zanna schreef:Even geknutseld en je kan de dvd WEL op een computer laten draaien.
Ja maar ik ben op dit gebied ook "niet voor een gat te vangen". :wink:
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door semar » vr 24 sep 2010, 09:38

Oude Essink schreef:
In dat geval zou je in Europa veel minder verdwijnziekte moeten hebben
Wat maakt het voor verschil,of je een ligustica van Italië naar Nederland transporteert of naar South Carolina in de USA met hetzelfde klimaat of een carnica van de Balkan naar Engeland of een gelijksoortig land in Australië? Ik wil maar zeggen, ook binnen Europa zijn rassen geïntroduceerd in gebieden waar zij van oosprong niet thuis horen zo erg en intens, dat van de oorspronkelijke bijen weinig meer overis.
in dat geval zijn de genen niet verdwenen maar hebben zich in de straatbij vermengd in verschillende combinaties.
Dat blijft een grotere genenpool dan als je maar een paar van de vele locale ras-subrasen naar een leeg continent brengt waar helemaal geen genen zijn om te mengen.
Tel daarbij op de gewoonte (in somige staaten)om ieder jaar alles af te maken en vanuit pakage opnieuw te begingen waardoor er dus ook al geen menging van de weignige geimporteerde genen plaats kan vinden.
Dan heb je volgens mij toch wel een verschil in diversiteit.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door TubaLeoVoet » vr 24 sep 2010, 16:57

Mijn gevoel en natte wijsvinger vertellen mij dat al dat selecteren op zachtaardigheid er tevens voor zorgt dat de bij ook minder weerstand overhoudt tegen allerlei ziektes en parasieten. Maar een gevoel en een natte vinger zijn natuurlijk geen wetenschap...
En wie wil er niet liever werken met bijtjes die suikerwater uit je hand komen drinken (bij manier van spreken), dan dat ze hun Stuka's al van 200 meter op je afsturen (ook bij manier van spreken).
Toch zal er iets moeten gebeuren denk ik. We wisten allemaal al wel van de verdwijnziekte, maar de reportage heeft vele ogen geopend, alvast de mijne. ik ben geschrokken dat het zo erg gesteld is.
Ik heb de reportage in full HD opgenomen op mijn digibox. Je kan ze bij mij komen bekijken. Op afspraak wel te verstaan.

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door malle pietje » zo 26 sep 2010, 10:58

Heb de docu bekeken,wat opvalt is dat de raat wel erg zwart is .
good goan.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 26 sep 2010, 16:31

zanna schreef:
Bart de Coo schreef:'plantenzweet'
Guttatie
Meer informatie hieromtrent en passend in/bij de documentaire, en ook nog recent van afgelopen jaar;
http://www.bitsandbees.nl/Expo-Paths-Paris.pdf

Wat neonicotines zoal veroorzaken in hun BIJwerkingen is duidelijk te zien in dit rapport.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door zanna » zo 26 sep 2010, 16:50

gerard.b.w.vos schreef:
Meer informatie hieromtrent en passend in/bij de documentaire, en ook nog recent van afgelopen jaar;
http://www.bitsandbees.nl/Expo-Paths-Paris.pdf

Wat neonicotines zoal veroorzaken in hun BIJwerkingen is duidelijk te zien in dit rapport.
Een mooie maar tegelijk een triestige aanvulling Gerard.

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten:59
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Docu - De bij verdwijnt

Bericht door PJThomas » ma 04 okt 2010, 20:59


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten