Start hobby?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: Start hobby?

Bericht door Ewout » do 06 sep 2012, 13:13

Ewout schreef: Wat mij betreft een argument wat overgewaardeerd is: een schudzwerm (of zoals uiterst gebruikelijk in de US: package bees) of een gewone zwerm werkt uitstekend als je een volk schoon wilt aannemen in een nieuwe kast: je hebt dan een broedloze periode en je kunt direct behandelen tegen varroa...
Euuhhh jaja... *Jargon alert*
vertaal dat eens voor mij ;)
Excuus! Het was meer een antwoord op Santtu.

Kort & simpel: als je een volk van iemand anders overneemt kan dat op ramen (met eitjes, broed), maar je kunt ook een volk zonder enige raat (zoals ze ook zelf vertrekken als ze zwermen) in een kast zetten. Ze bouwen dan zelf razendsnel schone nieuwe raten.

Er is dan een tijdje geen broed (itt een volk op ramen), vandaar 'broedloze periode'. Dat is positief omdat de grootste vijand van de bijen, varroa, zich dan tijdelijk niet kan voortplanten. Als je dit combineert met een bestrijding/behandeling met bijvoorbeeld oxaalzuur, is je volk helemaal (90%-99%) vrij van varroa, en heb je dus een schone start.
Laatst gewijzigd door Ewout op do 06 sep 2012, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 06 sep 2012, 13:18

FrAgFo0d schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Dadant v.s. spaarkast/simplex: behalve het gewicht (ook van de raampjes!) raad ik je aan het type te nemen dat bij jou in de buurt gangbaar is. Dit i.v.m. eventuele uitwisseling van raampjes. Je kunt een dadantvolk niet zomaar in een spaarkast zetten.
Ik heb in de bijentuin iig Segebergers gezien. Dus wat dat betreft kan de keuze snel gemaakt worden nav de prijs van een Segeberger Simplex danwel de Spaarkast.
Ewout schreef: Wat mij betreft een argument wat overgewaardeerd is: een schudzwerm (of zoals uiterst gebruikelijk in de US: package bees) of een gewone zwerm werkt uitstekend als je een volk schoon wilt aannemen in een nieuwe kast: je hebt dan een broedloze periode en je kunt direct behandelen tegen varroa...
Euuhhh jaja... *Jargon alert*
vertaal dat eens voor mij ;)
Het feit dat mijn bijen in het bos staan heeft me ervan weerhouden geen kunststof te nemen, anders had ik dat misschien ool wel gedaan. Milieutechnisch gezien is hout (mits goed hout) denk ik wel beter.

Een schudzwerm, even heel simpel uitgelegd: je slaat de bijen van een aantal ramen in een grote emmer en schud die af en toe heen en weer om de huisbijen er niet uit te laten lopen (die wil je hebben). De vliegbijen vliegen terug naar de kast en de rest van de inhoud van de emmer doe je met een nieuwe koningin in een andere kast met schone raten. Omdat ze broedloos zijn (het broed gaat immers niet mee) kan je ze direct een oxaalzuurbehandeling geven. Een goeie manier om varroa te bestrijden en kunstzermen (dus zwermbeheersing) te maken.

FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » do 06 sep 2012, 17:55

Santtu Pikkarainen schreef:
Het feit dat mijn bijen in het bos staan heeft me ervan weerhouden geen kunststof te nemen, anders had ik dat misschien ool wel gedaan. Milieutechnisch gezien is hout (mits goed hout) denk ik wel beter.

Een schudzwerm, even heel simpel uitgelegd: je slaat de bijen van een aantal ramen in een grote emmer en schud die af en toe heen en weer om de huisbijen er niet uit te laten lopen (die wil je hebben). De vliegbijen vliegen terug naar de kast en de rest van de inhoud van de emmer doe je met een nieuwe koningin in een andere kast met schone raten. Omdat ze broedloos zijn (het broed gaat immers niet mee) kan je ze direct een oxaalzuurbehandeling geven. Een goeie manier om varroa te bestrijden en kunstzermen (dus zwermbeheersing) te maken.
Ow en beetje zoals de bovenste kast en onderste kast van elst halen en daar weer een nieuwe van maken.
Voor alsnog lijkt een spaarkast me het meest logisch.

Hoe zit dat met vakanties? Het is niet dat je de bijen in en dierenhotel kan stoppen. Noch kaam vastbinden aan een boom :twisted: (foei Bart foei).

Zitten die twee a drie weken zuid Frankrijk er wel in?

FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » za 08 sep 2012, 13:05

Ik ben eens aan het rond kijken geweest, klopt het dat je ca 500 a 750 kwijt bent als je net begint met 2 volken.
(nog geen rekening gehouden met eventuele standplaats of lidmaatschappen)

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door Sheila » za 08 sep 2012, 14:21

Ik heb voor kennissen die 1 volk in hun tuin willen een complete set kasten gekocht. Ze willen in één keer klaar zijn met de aanschaf, dus dat ik volgend jaar niet nog eens aankom met extra kastdelen, raampjes, etc.

Ik ben gegaan voor een Segeberger met hoge bodem, bouwstop, muizenrooster, vlieggat afsluiter, 3 broedbakken, 2 honingkamers, dak, dakklem, koninginnenrooster, voerbakjes, een binnendeksel met uitlaatbord, een 6-raams afleggerkastje, 50 broedkamerramen, 50 honingkamerramen, een pak kunstraat voor de broedkamers en een pak kunstraat voor de honingkamers. Dat was 375 euro.
Er moet nog een voerbak voor de 6-ramer bij, 5x2 afstandsstrips voor 11 ramen, een mierenzuurverdamper, lak voor de voerbakken en verf voor de kastdelen.U O ja, en natuurlijk de aanschaf van een bijenvolkje. Dat zal alles bij elkaar zo'n 135 euro extra worden.
Voor de jaarlijkse onderhoudskosten (voer, kunstraat, varroabestrijding) heb ik 50 euro bedacht. Dit alles voor één volk.


Voor mezelf doe ik het stap voor stap. Ik heb nu een volkje in een 6-ramer met voerbak. De volgende aanschaf na de winter wordt een Segeberger hoogbodemkast met 2 broedbakken, 1 honingkamer en een koninginnerooster. Verjaardagskado's zijn dingen als een beroker, bijentabak, kastbeitel, raampjeslichter en bijenkap. Goed Marktplaats bestuderen en de verschillende leveranciers vergelijken helpt om de kosten te drukken.

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door edwins » za 08 sep 2012, 14:35

Als je een beetje handig bent kun je al zo flink wat geld besparen op de kasten. Ikzelf heb nog geen materiaal en zat te kijken naar 2 houten spaarkasten, en dan kwam ik met raampjes en kunstraat op zo'n 256 euro voor 1 complete kast met 2 x BK, 2 x HK en incl raampjes en kunstraat.

Als ik even bereken wat het zou kosten om het zelf te maken. Raampjes zou ik zelf kopen voor de eerste paar kasten, en komt op ongeveer 36 euro, kunstraat 16 euro, dan ga ik uit van 40 raampjes per kast. 52 euro dus voor 40 raampjes en raat.

Hou ik dus ruim 210 euro over voor de kast(delen). Een plaat garantieplaat multiplex 15mm van 122 x 250 kost tussen de 70 en 85 euro.

Het lijkt me dat ik met 3 volledige platen wel genoeg plaatmateriaal heb voor 1 kast, toch? Ik kan me zelfs herinneren een tekening gezien te hebben waar iemand 1 volledige kast uit een dergelijke plaat haalt. Komen nog de kosten voor de lijm en wat ijzerwaren, maar vooralsnog lijkt me zelf maken veel goedkoper.Mits je handig genoeg bent en er zin in hebt natuurlijk. Een beetje klussen in de wintermaanden maakt het wel weer een extra leuke hobby.

Reken het zelf uit en je zult zien dat het wel wat oplevert om zelf aan de slag te gaan.

FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » za 08 sep 2012, 14:58

Hey Edwin, het is inderdaad een idee om zelf een spaarkast te maken. Overigens zag ik ook dat een Segeberger niet heel duurt hoeft te zijn. Maar ik denk dat ik maar snel in de leer moet :)

Iemand nog een stageplekje over :D

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door A.A. Staals » za 08 sep 2012, 16:12

FrAgFo0d schreef:Hey Edwin, het is inderdaad een idee om zelf een spaarkast te maken. Overigens zag ik ook dat een Segeberger niet heel duurt hoeft te zijn. Maar ik denk dat ik maar snel in de leer moet :)

Iemand nog een stageplekje over :D
DAn is het handig te weten waar je woont.

ad staals

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door edwins » za 08 sep 2012, 16:41

Klopt, ik heb ook naar kunststof kasten gekeken. Maar iedereen zegt dat als je eenmaal begint, je het niet bij 1-2 kasten kunt houden. En dan is 30 euro per kast wel weer erg interessant.

Misschien dat ik mijn eerste 2 kasten ga kopen, maar ik moet in de winter ook wat te doen hebben, he?

FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Start hobby?

Bericht door FrAgFo0d » za 08 sep 2012, 17:05

A.A. Staals schreef:
FrAgFo0d schreef:Hey Edwin, het is inderdaad een idee om zelf een spaarkast te maken. Overigens zag ik ook dat een Segeberger niet heel duurt hoeft te zijn. Maar ik denk dat ik maar snel in de leer moet :)

Iemand nog een stageplekje over :D
DAn is het handig te weten waar je woont.

ad staals
Lol ik heb mijn profiel aangepast :)
Kom dus uit Lelystad

erwins schreef: Klopt, ik heb ook naar kunststof kasten gekeken. Maar iedereen zegt dat als je eenmaal begint, je het niet bij 1-2 kasten kunt houden. En dan is 30 euro per kast wel weer erg interessant. Misschien dat ik mijn eerste 2 kasten ga kopen, maar ik moet in de winter ook wat te doen hebben, he?
Ja als het uit en plank van 220x110 past is het wel interessant ;) en leuk om te proberen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten