Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tegen jou durf ik het wel te zeggen, Jelte.
Jij staat open voor tips. Twee jaar geleden plaatste jij het topic "TIPS". Helaas is dat verdronken
onder duizend topics waarin alleen maar gevraagd werd om tips te geven.
8) 8) :) :) :) :be3: :be3:
JP
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door bee-tree »

Sommige imkers hebben om 10 uur 's morgens al een halve werkdag
in de bijenbissenis achter de kiezen. Je zult maar meer dan 10 volken onder je hoede hebben.
Voor die imkers mag de titel van het topic luiden: Wat deed je vandaag AL ZO VROEG in 2016 ?
Hier mijn ochendgymnastiek:
Ik nam gister bij 'n volk een bak honing af om 8 uur. Toen ik wilde gaan slingeren bleken de fijne mazen
van de 45 cm brede zeef 'midden' in de slinger,
dicht te zitten met kristallen honing van de laatste slingerbeurt. Ik ben 'n week elders
geweest. Het opruimen was vergeten.

Ik wilde gister de honing met heet water uit de zeef gaan spoelen onder de douche,
toen me een - achteraf gezien lumineus - idee te binnen schoot. Wat dan wel ?
Ik legde de zeef gisteravond in de schemering op het randloos dekkleedje van het
- door mij beroofde - volk.
De diameter van de zeef was net een centimeter te groot; er kon geen kastrand om heen.
Niet getreurd. Een paar nieuwe plastic zakken er over heen en daarover de kastdeksel, al
sloot die niet alles af. Vanmorgen om 7 uur bekeek ik het resultaat:
SCHITTEREND SCHOONGELIKTE ZEEF.
Zo mooi lukt mij dat alleen met veel moeite en dan nog twijfel ik over restjes water in de naden
en leg ik daarom de zeef een paar uur op de kachel en zit ongeduldig te wachten.

Ik ben trots op de helderheid van geest die ons bij tijd en wijle goedgezind is. Zj. :b10:

P.S. Steeds komt de zogenaamde 'advocaat van de duivel' in mezelf aankloppen.
Zou de zeef wel zo schoon zijn geworden als ik denk ?
Wie van jullie twijfelt mee ? Laat het horen.
P.S. Bij mijn honingslinger vormen honingvat en fijne zeef en slingertrommel één geheel.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Kroese »

Alex Mönch schreef:Mannen ik ben er al uit met het vergroten van de ingang....moet alleen ff naar een bouwmarkt voor de juiste materialen.
Dank voor het meedenken.
Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden. filmpje?? :be1:
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door bee-tree »

Hier volgen nog wat vragen aan Alex Mönch en Hennie Kroese en FrancA
over hun interessante foto's en filmpje en post.
Alex hoe gedragen zich de bijen terwijl ze bezig zijn de verflaag weg te schaven
boven de vliegopening ? Op de manier van schrobberbijen ?

Hennie,doordat je niet hebt ingezoomd op de vliegopening onder de honingkamers
kan ik niet zien hoe die openingen in elkaar zitten. Heb je latjes gebruikt of een houten randje ?

FrancA. Dat idee van jou om aan de zijkant van de honingkamers gaten te maken vind ik
ook goed. Heb je de zijkant gekozen omdat je houten kasten hebt waarvan de zijwanden
duimsdik zijn, terwijl ze aan de voor- en achterkant wel twee keer zo dik zijn in verband
met de draagruimte voor de oortjes van de ramen ?
Bedoel je echt een brouwmarkt waar je grotere kurken kunt kopen ? Of bedoel je bouwmarkt ?

Omdat ik de bakken waar de hoofdvolken in zitten niet terug breng voor de winterzit
van bijvoorbeeld 5 kamers naar 2, zitten de volken in maart soms te hoog, waardoor ze niet graag(?)
naar buiten komen. Afgelopen voorjaar hebben twee volken een kier aan een zijkant tussen
de derde en vierde bak benut, toen de volkssterkte afgenomen was en ze hoog in de kasten
zaten. Enkele speciale gaten in de zijwanden van elke kastdeel, lijkt me ook om die reden
een goed idee. :idea: Zj. :b10:

P.S. Hennie heb je de film gemaakt tijdens het invlieguur van de nieuwelingen ?
Wat een spectaculaire show. :clap:
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch »

Quote bee-tree :Alex hoe gedragen zich de bijen terwijl ze bezig zijn de verflaag weg te schaven.
Ze halen niet alleen de verf eraf maar knagen ook aan de broedkamer.
Ik heb het niet echt zien gebeuren ,maar wel het resultaat van het geknaag.

Hennie,ik zal het resultaat hier zeker tonen als ik zo ver ben.....P.s de maagd in de spaarkast gaat vrijdag of zaterdag waarschijnlijk stoute dingen doen :D
Dutchman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 17:36
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Dutchman »

Vandaag vroeg ik me af hoe het komt dat er zo weinig bijen zijn.Ik bedoel daarmee bijen om ons heen en in de tuin, in de velden. Ik heb wel een idee hoe dat komt maar dat ligt nogal gevoelig bij de overheid want ik heb daar kritische vragen over gesteld. Het valt gewoon op dat er weinig bijen, hommels en vlinders zijn. Kan iemand hier op dit forum mij hierop wél een antwoord geven?
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door A.A. Staals »

Dutchman schreef:Vandaag vroeg ik me af hoe het komt dat er zo weinig bijen zijn.Ik bedoel daarmee bijen om ons heen en in de tuin, in de velden. Ik heb wel een idee hoe dat komt maar dat ligt nogal gevoelig bij de overheid want ik heb daar kritische vragen over gesteld. Het valt gewoon op dat er weinig bijen, hommels en vlinders zijn. Kan iemand hier op dit forum mij hierop wél een antwoord geven?
Beter kijken en op de tijd en plaats waar ze vliegen. :o

ad staals
Dutchman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 17:36
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Dutchman »

A.A. Staals schreef:
Dutchman schreef:Vandaag vroeg ik me af hoe het komt dat er zo weinig bijen zijn.Ik bedoel daarmee bijen om ons heen en in de tuin, in de velden. Ik heb wel een idee hoe dat komt maar dat ligt nogal gevoelig bij de overheid want ik heb daar kritische vragen over gesteld. Het valt gewoon op dat er weinig bijen, hommels en vlinders zijn. Kan iemand hier op dit forum mij hierop wél een antwoord geven?
Beter kijken en op de tijd en plaats waar ze vliegen. :o

ad staals
Nou ja ... ik weet niet hoor maar ik kijk niet minder naar dit soort dingen dan ik altijd al deed. Met dit antwoord kan ik dus helemaal niets.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Jaap v.Popering »

Dutchman schreef:[
Nou ja ... ik weet niet hoor maar ik kijk niet minder naar dit soort dingen dan ik altijd al deed. .
Op onderstaand veld komen er hommels en solitaire bijen voldoende . Er moet wel dracht zijn om deze te kunnen waarnemen .

Met een uitzondering ....Honingbijen bezoeken dit veld nauwelijks .
IMG_5015.jpg
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door joselito »

Met hommels en bijen is het zo slecht nog niet gesteld, denk ik. Die zie ik hier overal op bloeiende planten. Vlinders daarentegen zie ik hier praktisch niet meer. In mijn tuin staan verschillende vlinderstruiken, ik moet de eerste vlinder er nog op zien dit jaar. Vele vlinders leven als rups op brandnetels en de grote oppervlakten brandnetels op ruïnes en braakliggende groenden behoren tot het verleden. Misschien is dat een van de redenen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten