Roterende kasten 2007

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 16 apr 2008, 10:30

Beste mensen,
Het ziet er na uit dat dit weekend de temperatuur redelijke hoogte bereikt.Dat komt mij goed uit want als alles mee zit ga ik drie kasten overhangen, van gewoon naar draaiend. Een tijdje geleden heb ik al uit iedere draaier twee ramen gehaald en deze in de segerberger geplaatst.Daar hebben de bijen al aardig broed in afgezet.


Afbeelding

De roterende kasten staan nu gereed om op de juiste plaats te worden gezet. Daar bij laat ik ze eerst een paar dagen proef draaien, zodat ik niet voor verrasingen kom te staan na een periode van rust.
Op de foto is duidelijk te zien dat er twee ramen ontbreken in iedere kast. Behalve één die wil ik gaan gebruiken om er een zwerm in te doen
Dus die heeft nog even de tijd. Al hoewel ik de laatste jaren geen bestrijding uitvoer, wil dat niet zeggen dat anderen die een roterende
kast hebben, geen last hebben van de varroa. In de tijd dat ik ze heb is er geen vergelijkings materiaal geweest. Dus lijkt het mij verstandig om ook eens te experimenteren met poedersuiker. En wat let mij, ik laat de ramen gewoon een slag draaien en strooi dan de poedersuiker er over heen. Iedere bij die voorbij komt krijgt iets op zijn barsie. In twee minuten ben ik dan klaar met de kast. Dan zou je van die oxzaal,en andere zuren verlost zijn Dus het is de moeite waard om eens te proberen, daar ik hier toch verneem dat er al aardig wat imkers het stokje hebben opgepakt. Zodat we straks wat hebben om het een en ander te kunnen verbeteren


Afbeelding


met vriendelijke groet

Bertus

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 16 apr 2008, 12:45

Beste Bertus...

Ga je volken nu al overhangen??? Lijkt mij nog superkoud?? Zaterdag een graad of 13 14.

Waar ik eigenlijk op doel is: ga je dan per kast twee ramen (en flink wat vliegbijen?) in een de roterende kast hangen?? En het overige broed in je normale kasten??
Met andere woorden hoe ga je het doen??

Verder ziet er allemaal kinky[;)] uit....

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 16 apr 2008, 18:50

Beste Jelte,

Ja,aan dat overhangen kleve nog al wat vreemde dingen A..Een rond raam dat in een Segerberger past is kleiner dan die ik in de roterende heb, dus daar heb ik een aanpassing moeten maken.B..Als ik de twee met broed in de draaier hang, moet daar bij ook de koningin aanwezig zijn. Dan kan ik weer twee dingen doen. Als het weer toch blijk te koud te zijn ,kan ik de draaier gewoon boven op de bestaande kast plaatsen met een rooster er tussen Het moertje zit dan met wat broed boven in het warmste gedeelte.Ongetwijveld zullen de bijen omdat er broed is dat warm houden en de koningin zit er dan niet alleen.

Ook is er een mogelijkheid om de draaier onder te zetten met de twee ramen broed en de bestaande kast met rooster er gewoon bovenop. Als er dan geen broed aanwezig zou zijn heb je kans dat de koningin er alleen loopt te klungelen, dus een vereiste is dat er broed moet zijn. Langzaam zal in de bovenste bak het overgebleven broed uit lopen en dit wordt dan opgevult met honing. Deze metode heb ik altijd toegepast en blijkt goed te werken. Dus alle ramen blijven op hun plaats behalve die twee.

Ik kan wel het hele volk afslaan maar het grootste gedeelte scharrelt toch naar boven.

Verders hangt het inderdaad van het weer af of het door gaat of niet.
en van welke kan de wind komt Als de wind hier vanuit de polder recht op de kasten staat kan ik het hele verhaal wel vergeten want dan is het te koud.

Met vriendelijke groet.

Bertus

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 16 apr 2008, 22:45

JP schreef: Verder ziet er allemaal kinky uit....

Jelte, heb die foto zojuist nogmaals bekeken, maar kinky? (of verstaan wij hier in het Westen daar iets anders onder? [;)])

Bertus, ze zien er goed uit hoor :D

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » do 17 apr 2008, 07:49

Wat de kwaliteit van het maken van de kasten is, nou daar geef ik mij zelf maar een mager 6je hoor. Als ik om me heen kijk zijn er wel die beter kunnen fruttelen. Als je de beschikking heb over mooi en goed materiaal en een goed inzicht heb van het geen je wil maken Ja dan kom je een heel eind en kun je iets maken waar je je vingers bij aflikt.Maar ik ben er wel tevreden mee. Van nature ben ik niet een die rechte lijnen maakt. Daar ben ik te slordig voor. In mijn (kunst)schilder werk hou ik daar ook niet van. Het zit niet in mijn karakter. Wel kijk ik naar het hoofdoel.... wat kan je er mee. En je bent van de straat.:D

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » ma 21 apr 2008, 15:32

Beste draaiers,

Zo ik al had verwacht waren de weergoden mij gunstig gestemd. Gisteren was het een lekker weertje bij de stal.Dus de stoute (hand)schoenen maar aan gedaan en de blinderseboel op de roterende gezet.

De eerste heb ik de koningin opgezocht en die met twee ramen broed in de roterende gedaan ,daarop het roster en daar weer op de gewone segerberger.

De tweede heb ik anders gedaan
De koninging gelaten wat het was en de roterende gewoon met twee ramen broed er boven op gezet. Nu vandaag even gekeken of de dames naar boven zijn gelopen.Niks mis mee.Nog een paar dagen en dan draai ik de boel om en is de roterende met koningin weer op de plek waar ze moet zijn.

Draaien doe ik nog even niet daar de raat al uitgebouwd is. Volgende week start de hele boel. 14 dagen later als vorig jaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 23 apr 2008, 08:07

Zo....klaar voor de dracht.

Vanochtend vroeg voor zevenen de laatste hand gelegd aan de kasten.
Wel zo makkelijk zo vroeg. De dames zitten nog binnen hun vleugels te poetsen. Inmiddels heb ik de draaiers onder en er boven op staan de honing kamers. Daar in zit nog wel wat broed in, maar na dat de tijd verstrijkt zal dat uitlopen en worden op gevuld met honing.

Ik hou het dit jaar op 3 Roterende en één gewone segerberger. De vierde roterende houd ik in reserve voor een mooie als het kan vroege
bromzwerm.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » do 24 apr 2008, 13:56

Ik heb nu met het mooie weer even gekeken of inderdaad de moertjes in het roterende gedeelte zaten en inderdaad waren er boven in geen nieuwe eitjes gelegd. Alles verloopt naar wens. Maar nectar begint hier aardig binnen te stromenen er zit nog al wat gesloten broed bovenin, dus ben benieuwd. Ja, Labrador ik bedoelde grote zwerm met jonge moer. Foutje van mijn kant.

Als je zo van de achterkant de boel bekijkt heeft het meer met een stukje techniek te maken dan met bijen.[:(] Op mijn apiario.web-log.nl heb ik voor de hoofdfoto korven gebruikt. Nou eerlijk gezegd vind ik dat een stuk mooier. Maar ja je wil wel eens wat[:)]
Afbeelding

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Jozef Maier » ma 28 apr 2008, 00:46

Het lijkt een foto uit "Modern Times van Charles Chaplin" [;)]

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Kroese » ma 28 apr 2008, 10:15

apiario schreef:

Als je zo van de achterkant de boel bekijkt heeft het meer met een stukje techniek te maken dan met bijen.[:(]
Dag Bertus,
Is de aandrijving niet in een lade onder de bodem te maken?
Ik neem aan dat je er niet zo vaak bij hoeft(geen olieverversen en doorsmeren?) Alleen de schaklaar heb je af en toe nodig denk ik.
Je bent dan die "bulten" achter de kasten kwijt.
Groeten,
Hennie...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten