Bijenmarkt Veenendaal

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door Jeroenvt » do 16 jul 2009, 09:19

Zwermbijenmarkt van 08.00-13.00 uur, sportpark 'Panhuis', Verlengde Sportlaan 5.

Inl.: Henk Korving, t 0318-52 16 13, e h-mkorving(APENSTAART)planet.nl


Ik ga in ieder geval even kijken!!!


--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door Bart de Coo » di 21 jul 2009, 23:03

't Was een succes, mensen. In de wandelgangen hoorde ik dat er in geen jaren zo veel volken te koop werden aangeboden, de prijzen schijnen eindelijk eens een beetje normaal geweest te zijn en het was schitterend weer.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door wilde » wo 22 jul 2009, 22:20

de prijzen

Afbeelding
belangstelling van jong en oud:
Afbeelding
evenals deze man, heb ik ook maar weer eens lege nieuwe korf gekocht, zodat ik wat reserve heb:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door Bart de Coo » wo 22 jul 2009, 22:56

Hm. Misschien ben inderdaad wat te optimistisch geweest over die prijzen. Zomaar een zwerm van een korf op 6 ramen, ruim na de zwermtijd, voor 60 pleuri's, is belachelijk veel geld. Je hoefde dit jaar niet eens te voeren vanwege de geweldige zomerdracht. Kosten? Gewoon, 6 schone ramen voor lawezegge een euro per stuk. Oxaalzuurbehandeling is bijna gratis. Da's 54 euro schone winst. Toen Albert de foto maakte, was hij duidelijk nog niet verkocht, wegens geen takje erop. Ik hoop dat 'Jaap' hem aan de straatstenen niet kwijtkon en het de prijs aan het einde van de dag moest halveren [}:)]. Had er nou een teeltmoer in gezeten, dan was het een ander verhaal geweest. Aan de kwaliteit van het kastje kan het zo te zien ook al niet liggen.

Leuke foto's trouwens!

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door Jan Kruit » do 23 jul 2009, 12:58

Toch maar eens informeren wat de kosten zijn voor een raampje en de daarin geplaatste kunstraat.
Verder zal een raszuivere moer,door tussen komst van de VWA, zeker 60 euro moeten gaan kosten.
Zie hiervoor het onderwerp Gezondheidsverklaring: http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11011

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door Piet Jager » do 23 jul 2009, 15:03

Prima kastje van Jaap met veel bijen

6 ramen met kunstraat = ca 10 euro
zesraamkastje = ca 20 euro
voer (suiker) = ca 2 euro
variabele kosten = ca 3 euro
Totale kostprijs = ca 35 euro
bijen/broed + moer = ca 25 euro
Totaal-generaal 60 euro en dat is een heel reële prijs

Speciaal voor Bart de Coo,

Markt is handel en het (Latiijnse) opschrift dat voorkomt op het Bureau voor Handelsinlichtingen te Amsterdam luidt:
Necesse est facere sumptum qui quaerit lucrum.
Ook komt het voor in Plautus' komedie Asinaria (vs 217)

PVV (!Piet's Visie Veenendaal)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door Bart de Coo » do 23 jul 2009, 21:27

Jan Kruit zal ik niet tegenspreken: van moerenteelt weet ik bijna niets. Maar van het scheppen en huisvesten van zwermen weet ik juist heel veel. Ik ga dus even polemiseren met !Piet.

Ik heb verschillende zwermen geschept dit jaar. Ik heb er drie in korven gedaan en twee in kasten. Ik zal er nog wel meer hebben geschept, maar die heb ik meteen weer weggegeven.

De telefoon gaat: er hangt een zwerm in het dorp. Ik fiets naar de stal, pak een korf, fiets naar het opgegeven adres, hou de korf onder de zwerm, geef een knal tegen de tak, zet de korf op zijn kop met een steen onder de rand, fiets naar huis, ga 's avonds laat nog een keer terug, doe een prop in het vlieggat en doek hem op, fiets naar de stal en mik hem in een gereedstaande kast. Kosten 0 euro.

Als je een zwerm begin juni hebt geschept, dan heb je ze dit jaar eigenlijk helemaal niet hoeven voeren. Kosten 0 euro.

Als je in Veenendaal een zwerm verkoopt, dan doe je dat natuurlijk in een totaal afgeschreven rommelkastje. Zo'n kastje dat op het punt stond om bij de kraak te belanden. Kosten: 0 euro.

Je zou een zwerm heel goed op reepjes of puntjes kunstraat kunnen zetten. Zeker een nazwerm zal voorlopig geen darrenraat bouwen. Die reepjes en die puntjes heb je vast nog wel ergens liggen. Natuurlijk gebruik je raampjes van de grote berg. Als iemand ze gestolen had, dan had je het niet eens gemerkt. Kosten: 0 euro.

Na een paar dagen benevel je de zwerm met oxaalzuuroplossing. De plantenspuit stond toch nog in de koelkast, dus die zwerm nemen we gelijk even mee. Kosten 0 euro.

Onder variabele kosten zou je de brandstofkosten kunnen verstaan, als je twee keer de auto hebt moeten starten - overdag om te scheppen en 's avonds om hem te halen - dan heeft dat inderdaad wat geld gekost.

Dan moet je nog naar Veenendaal rijden. Maar ja, je wilde toch inkopen doen en je was toch wel gegaan. Dan kan je die zwerm net zo goed even in de kofferbak zetten. Kosten 0 euro.

Dan is imkeren voor bijna alle imkers, een hoogst uitzonderlijke enkeling daargelaten, een liefhebberij, een hobby, een vrijetijdsbesteding. Dan ga je mekaar natuurlijk niet op kosten lopen jagen.

Dan hebben wij al flink wat jaartjes te maken met wintersterfte. Dan ga je dus niet moeilijk lopen doen over de verkoop van een zwerm. Anders had je die moer toch doodgeknepen en de zwerm verenigd met een ander volk, niet waar?

Dan wordt de heidedracht helemaal niks dit jaar. Verwachte opbrengst van de zwerm: 0 euro. Je zal hem nota bene zelf nog moeten gaan inwinteren! En dan maar hopen dat hij april haalt!

Een zwerm op zes ramen, gewoon een vuilnisbakkenzwermpje, van begin juni? Wat geven we daar eens voor? 't Is eigenlijk alleen maar arbeidsloon. Ik geef er 20 euro voor. Nou vooruit, met pijn in het hart, 30.

Waar het mij vooral om gaat, dat is het schrille contrast tussen 60 euro en de verregaande eenvoud en onnozelheid van het scheppen en opzetten van een zwerm. Want dat kan echt bijna iedereen. Bijna helemaal gratis.

Dan zijn er ook nog mensen die iets van 50 euro durven vragen om de zwerm te komen weghalen. En dan betrap ik mezelf erop dat ik nu beschaamd wegkijk van mijn beeldscherm. Ongelooflijk.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door wilde » do 23 jul 2009, 22:36

Bart, zo veel hoofden zo veel zinnen .............
Ik reken voor het scheppen van zwermen kosten, standaard 15 euro. In mijn eigen woonplaats doe ik het gratis, want ze denken immers allemaal dat ze van mij afkomstig zijn, en dat zou ook kunnen. De kosten voor het ophalen van een zwerm zijn mijn autokosten. Het is graag of niet en soms is het inderdaad 'niet' nadat ik heb meegedeeld dat het niet gratis is.

Volken verkopen doe ik niet, maar ik zou zeker 5 euro rekenen voor ieder uitgebouwd raam met bijen. Hoe jij aan kastjes komt die niets kosten weet ik niet, maar voor een 6-ramer zou ik 30 euro rekenen, want ik kan ze niet voor minder kopen. Een bevolkte 6-ramer zou dus bij mij 60 euro kosten en geen euro minder. Bij aanbieding op een markt komen daar gewoon nog reiskosten bij en je legt er dus op toe. Daar zou ik niet veel voor voelen. Een prijs van 60 euro voor een 6-ramer vol met raat en bijen is dus zeker niet overvraagd.

Groet, Albert

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door LWPisa » vr 24 jul 2009, 06:23

60 euro voor een goede zwerm of 6-ramer is niet veel. Afhankelijk van weer/dracht/imkerkunde haal je er het jaar erna veel honing af en maak je er 2 a 3 volken van.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Veenendaal

Bericht door Piet Jager » vr 24 jul 2009, 11:53

Bart als 'moraalridder'

'In The Fable of the Bees klaagt Mandeville de moralisten aan omdat ze de mensheid willen verbeteren. Een maatschappij draait niet op deugd of menslievendheid. Integendeel: het eigenbelang van haar inwoners is de drijvende kracht, want ondeugden als hebzucht, eigenliefde, hang naar weelde, etc. zorgen voor productie en werk. Geld moet rollen en matigheid betekent dood in de pot'

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten