vroege vogels Radio

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: vroege vogels Radio

Bericht door AndreasH » vr 09 okt 2009, 23:49

*zucht*

Kan het ook anders dan mekaar af fakkelen?? Een fatsoenlijke discussie zonder over iedere letter te vallen....

r0bpl0mp
Berichten:75
Lid geworden op:ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door r0bpl0mp » zo 11 okt 2009, 11:06

Verdubbel bijdrage onderzoek

De bijensterfte is hot en staat ruim in de belangstelling. In de krant, op de radio en op dit forum vliegen de oorzaken van de bijensterfte door de wereld (in willekeurige volgorde):

Varroa mijten
Nosema ceranea
20 virussen
koninginneteelt
achteruitgang drachtgebied
imkers
GSM masten
pesticiden


Met zoveel mogelijke verschillende factoren is het onmogelijk voor een imker om uit eigen ervaring de oorzaak te achterhalen. Verhalen van imkers die beweren dat ze nooit last hebben van bijensterfte omdat zij de Varroa's goed bestrijden, zeggen mij heel weinig. Hebben deze imkers ook volken waarbij ze de Varroa's niet bestreden en was daar wel bijensterfte? Of zit deze imker juist in een gebied met hele goede dracht (of reist hij er naar toe), doet hij wel of niet aan veredeling, staat er een GSM mast in zijn tuin of juist niet?
Alleen gedegen onderzoek kan aantonen wat nu de werkelijke oorzaak is van de bijensterfte. De gemiddelde imker in Nederland is daar niet toe in staat.

Als lid van de NBV betaal ik al mee aan wetenschappelijk onderzoek. Vanwege het bovenstaande stel ik voor om deze bijdrage te verdubbelen onder de volgende voorwaarden:

De onderzoekers niet gaan zitten kibbelen in een radioprogramma
Belanghebbenden begraven strijdbijl en roken een imkerspijpje
De imkers inspraak hebben in het onderzoek.

En wil ik net als in het vorig bericht eindigen met:


Volgens mij brengt een goede samenwerking de oplossing sneller dichterbij.
Aan het werk!
Rob Plomp

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door Berend » ma 12 okt 2009, 19:51

Ik ben nog niet zo lang (weer) actief in imkerland, maar zijn er eigenlijk (genoeg) cijfers bekend van verschillende soorten imkers (commercieel en hobby) wat betreft de bijensterfte?

De getallen die ik vaak lees gaan eigenlijk altijd over commerciële imkers. In het boek "A World Without Bees" lees ik bijvoorbeeld over de sterfte bij Amerikaanse imkers met duizende volken.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door m.kolsters. » ma 12 okt 2009, 21:32

Dag Rob en wat denk jij van de cel maat,deze was vroeger kleiner dan nu en dat heb jij niet vermeld.
Nu ik veel bladen lees word dit telkens vermeld.
En waarom is deze veranderd,de bijen zijn nog steeds(eeuwen) het zelfde(Nederlandse bij of Carnica)

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten