Bijenspreekbeurten Ernst v. Gogh en Mathijs Braam

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Bijenspreekbeurten Ernst v. Gogh en Mathijs Braam

Bericht door Frans vanTongeren » do 13 dec 2001, 16:06

Bijen

Mijn spreekbeurt gaat over bijen, eigenlijk over honingbijen, omdat ik bijen heel interessant vind en misschien wel zelf imker wil worden.
Een imker is iemand die honingbijen houdt, bijvoorbeeld meester Fred. Meestal kun je bij
de imker honing kopen, ook vaak waskaarsen. In Gorssel zijn 25 imkers.
Ik zal eerst iets vertellen over de bijenkast, dan over het bijenvolk, de verschillende bijen in zo'n volk en dan over de bijen in de verschillende seizoenen en ten slotte iets over de producten die de bij levert.
-
Waarom zijn bijen zo belangrijk?
Bijen vliegen van bloem naar bloem en zuigen de nectar op uit de bloem. Ook nemen ze stuifmeel mee van de bloem.
Ze brengen het stuifmeel weer over naar een andere bloem. En met dat nieuwe stuifmeel kan die bloem een zaadje maken waaromheen een appel, peer of andere vrucht groeit. Zonder bijen dus geen vruchten!
-
De bijenkast
Je hebt vast wel eens van een bijenkast gehoord, dat is een houten kist waar ramen in zitten.
Ramen zijn houten lijstjes die in de kast hangen. Die kunnen erin en natuurlijk er ook weer uit. De imker zorgt voor de kast en de ramen. Hij hangt ramen in de kast waarin al wasplaten zitten, waarop de bijen zeshoekige cellen kunnen bouwen. In zo'n cel wordt door de koningin een eitje gelegd.
In het bovenste deel van de kast komt de honing, die ruimte wordt ook wel de honingkamer genoemd.
En in het onderste deel worden de eitjes gelegd, dat wordt de broedkamer genoemd.
In de lente wordt op de ene kamer een andere kamer gezet. Waarom? Omdat de eitjes dan uitkomen, wordt het volk groter.
In de bovenste kamer wordt dan de honing bewaard, en in de onderste kamer komen dan de eitjes.
De honing hebben de bijen nodig als voedsel om de winter door te kunnen komen.
Als de imker de honing weghaalt omdat wij die eten op onze boterham, moet hij iets daarvoor in de plaats geven. Anders gaan zijn bijen dood. Hij geeft een bijenvolk wel dertien kilo suiker in de winter.
-
Nu eerst iets over het bijenvolk
Een bijenvolk bestaat in de winter uit tienduizenden bijen. Een bijenvolk bestaat uit:
- 1 koningin of moer,
- een paar honderd mannetjesbijen of darren,
- tien duizenden werkbijen of werksters.

*De koningin
doet eigenlijk niets anders dan eitjes leggen. Ze begint in februari met het leggen van de eitjes. Ze steekt haar kop in een cel, voelt of die leeg is en schoon en legt er dan een eitje in. Ze legt per dag wel 1500 tot 2000 eitjes! Na drie dagen komt er een wit wormpje uit het ei. Deze larf wordt steeds groter en dikker. Hij krijgt eten van de werksters, eerst een voedingsap uit speciale klieren van de werkster en na drie dagen alleen nog stuifmeel en honing. Op de 9de dag sluiten de werksters de cel waarin de larf zit af met een dekseltje van was. Vanaf dan eten ze niets meer en rusten ze; dat duurt 12 dagen. Dan, op de 21ste dag, komt de werkbij tevoorschijn. De dar na 24 dagen.
*De werkbij
'“ de naam zegt het al '“ moet werken.
De eerste 2 dagen van haar leven: cellen poetsen, zodat de koningin er een nieuw eitje in kan leggen.
De volgende 5 dagen larfjes voeren, dan 6 dagen stuifmeel sjouwen en vanaf de 13de dag wasplaatjes zweten. Van die wasplaatjes maken andere bijen, de bouwbijen, cellen waarin de koningin weer eitjes gaat stoppen.
Na drie dagen wasplaatjes zweten worden de bijen zelf bouwbijen. Dat doen ze maar een paar dagen. Als de werkbij 21 dagen oud is, mag ze naar buiten om zoveel mogelijk nectar en stuifmeel te gaan halen. Als de werkbij van een andere bij geleerd heeft waar een bloeiende boom staat, vliegt ze uit en haalt verder de hele dag nectar en stuifmeel. Als een boom is uitgebloeid, zoeken de bijen een andere boom. Drie weken lang vliegt de werkbij heen en weer tussen boom en kast en daarna valt ze er dood bij neer.
*De dar.
Een mannetje is groter dan een vrouwtje. Een dar wordt later geboren: na 23 of 24 dagen. Een dar wordt verwend: hij krijgt aldoor honing, maar hoeft zelf niets te doen. Maar eind augustus veran

Johan ter Haar
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenspreekbeurten Ernst v. Gogh en Mathijs Braam

Bericht door Johan ter Haar » ma 17 dec 2001, 12:03

Dit is een mooie spreekbeurt tekst. Duidelijke taal voor kinderen.
Vorig jaar heb ik mijn neefje van 9 geholpen met een spreekbeurt over bijen.
Ik heb hem een kast (Segeberg) enkele raampjes en mijn imker jack geleend. En daar ging hij met zijn skelter en aanhanger(die zware landbouw uitvoering) naar school. Hij heeft er volgens mij wel een mooi verhaal van gemaakt, hij had een 8 gekregen voor zijn spreekbeurt.

Mijn bijen staan net buiten de wijk in Ootmarsum, 180 meter lopen en dan kom ik over het speelveld van de kinderen van de buurt. Soms vragen ze waarom ik toch steeds over hun speelveldje loop. Zo af en toe als ze echt interesse hebben neem ik ze mee om een kijkje te laten nemen in een van mijn kasten. Ik had ze al hulp bij een eventuele spreekbeurt aangeboden. Deze tekst komt dus goed van pas.

Johan ter Haar

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenspreekbeurten Ernst v. Gogh en Mathijs Braam

Bericht door Oude Essink » ma 17 dec 2001, 15:50

Ik heb een keer een klas kinderen een demonsratiekast met bijen laten zien en e.e.a. verteld; de moer was blauw gemerkt met nr. 16. Naderhand liet de juf ze een tekening maken "voor mijnheer oude essink"; nou, dat was genieten, allemaal moeren in het blauw en een ander getal dan 16 kenden ze niet.Wat kun je daar een plezier aan beleven! Ik kan mij wel voor mijn kop slaan, dat ik in een bui van opruimwoede de hele mikmak heb wegegooid (ondankbare dar!)
hennie oes


Afbeelding

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenspreekbeurten Ernst v. Gogh en Mathijs Braam

Bericht door Kees van Gortel » di 18 dec 2001, 10:31

Ja, fantastisch die geinteresseerde kinderen.
Een offensief gericht op de jeugd op de scholen is nodig en heeft altijd kans van slagen.
Iedere basisschool die hoort dat er een aantal imkers enkele uren over het imkeren willen verzorgen, waarin de kinderen bezig kunnen zijn zal zeker ja zeggen]

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijenspreekbeurten Ernst v. Gogh en Mathijs Braam

Bericht door Frans vanTongeren » ma 31 dec 2001, 12:30

Ik ben Ernst van Gogh (elf jaar) en ik heb nu 1,5 jaar bijen. Ik heb eerst een klein volk van Fred Berends gekregen. Fred is de baas van mijn school en hij kwam geregeld even langs en keek of het goed ging. Hij kreeg het toen veel te druk met school en toen kon hij niet meer langs komen, toen nam Frans van Tongeren het van hem over. Toen kreeg ik er nog een groter volk bij van Fred. Met hulp van meneer van Tongeren werd in juli het ene volk samengevoegd met het andere. Toen had ik dus 1 groot volk. Ik kreeg er in augustus 3 potjes honing van, die ik samen met Van Tongeren heb geslingerd: IJsselhoning. Ik heb 1 potje verkocht voor f7,50 en de andere twee zelf opgegeten'¦ Meneer van Tongeren helpt me nu nog steeds. Mijn vader en moeder weten niet wat ze er mee moeten, ik heb meneer van Tongerens hulp dus wel nodig. Ik moet alleen wel het initiatief nemen, want hij belt mij niet dat ik iets moet doen. Zo had ik er niet op tijd aan gedacht ze suikerwater bij te voeren en toen ik dat wilde kopen bij meneer van Tongeren, had hij het al niet meer! Nu wil ik eigenlijk volgend jaar nog veel meer honing hebben, maar ik weet alleen niet hoe ik dat moet doen!

Ernst van Gogh

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijenspreekbeurten Ernst v. Gogh en Mathijs Braam

Bericht door Frans vanTongeren » di 05 feb 2002, 12:51

SPREEKBEURT VAN MATHIJS BRAAM :

Onlangs kwamen Mathijs Braam (groep 7 basisschool) en zijn vader langs om te vragen of ik niet wat imkermateriaal zou kunnen uitlenen voor de spreekbeurt van Mathijs.
Natúúrlijk kon dat en de jongen nam een bijenkap, beroker, bijentabak, kastbeitel, ontzegelvork, een uitgebouwd HK-raampje en een BK-raampje met kunstraat mee. Daar brak direct een stukje uit, maar dat kan gebeuren! Ook nam hij nog een korf mee en een potje acaciahoning.
Mathijs heeft zijn spreekbeurt ineen geknutseld en zijn vader kon hem daarbij helpen. (Han Geltink heeft die heer ooit informatie gegeven over propolisallergie).
Mathijs heeft mij, via een emailtje, zijn verhaal toegestuurd. Daar heb ik toen nog even 'de liniaal langs gelegd'(ja-ja!)en zijn verhaal met wat adviezen teruggestuurd.
'Het was goed gegaan', zei Mathijs toen hij mijn spullen weer inleverde. Hij had een ACHT gekregen.
Dat echter, was niet alles!
Ik kreeg nog een pot met drie hyacinthenbollen van hem en bovendien een prachtig schilderijtje. Op een kunststofplaat, overtrokken met schilderslinnen, heeft Mathijs een korf geschilderd. Zon, bijen, bloeiende planten..Vergilius zou er blij mee zijn geweest.
Aan de achterzijde staat: Bedankt-Mathijs Braam-febr. 2002
Het schilderij krijgt een plaatsje in m'n winkeltje
-
HONINGBIJEN Spreekbeurt van Mathijs:

- Inleiding:
Ik wil mijn spreekbeurt houden over 'honing en bijen'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten