Spouwzwerm Hoekse Waard

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Spouwzwerm Hoekse Waard

Bericht door Romée van der Zee » ma 07 jan 2002, 12:33

Mij bereikte de volgende vraag. Heeft iemand een oplossing?

Mevrouw/mijnheer,

Wij wonen sinds enkele weken in een ander huis in de Hoekse Waard (ten zuiden van Rotterdam) en hebben daar een nest bijen (ik weet niet of je in dit geval echt van een 'nest' spreekt) boven een raam in de (spouw)muur van het huis. Wij hebben geen verstand van het houden van bijen en willen dit nest dan ook graag kwijt. Wij zouden daar graag advies over krijgen in de hoop dat de zwerm in zijn geheel elders kan worden ondergebracht. Wij willen liever geen gebruik maken van gif o.i.d. maar hebben wel het probleem dat wij niet van plan zijn de muur open te breken. Kortom wellicht weet u een mogelijke oplossing of kunt u ons de naam van een imker geven uit de omgeving. Ons adres is Nieuwendijk 29, 3267 LZ Goudswaard.

In de hoop op een spoedige reactie en alvast onze hartelijke dank daarvoor,

Hanna van der Hoeven

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Spouwzwerm Hoekse Waard

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 feb 2002, 23:47

Blader, blader en ja hoor............hebbes;
Lees eens 'Transferring from walls of houses', blz. 262, HOOFDSTUK XIII The Manipulation of Bees uit het boek Beekeeping, a discusion of the life of the honbeybee and of the production of honey by E.F. Phillips, 1946. Een aardige oplossing, lijkt mij of niet meer nodig?

J.P.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Spouwzwerm Hoekse Waard

Bericht door Romée van der Zee » ma 11 feb 2002, 00:32

Je maakt me wel nieuwsgierig, of dacht je dat ik nu riep "AHA, natuurlijk".:)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Spouwzwerm Hoekse Waard

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 feb 2002, 13:04

Ofcourse Romée of the Sea.

Ik dacht dat je het genoemde boek wel in je boekenkast had staan, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Vanavond ga ik de betreffende tekst voor je op het forum zetten. Especially for you (en een beetje voor Hanna).

J.P.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Spouwzwerm Hoekse Waard

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 feb 2002, 19:47

Transferring from walls of houses

Swarms often locate in the walls of houses and it is sometimes necessary to remove them to prevent damage from melting combs. If the cavity in wich the combs are built is accessible, the method is the same as in transfering under the third plan*, except that drumming is impractical and the combs must be cut out with the bees still adhering to them. A liberal use of smoke will subdue them. If it is impossible to open the cavity without doing considerable damage to the building, a bee escape may be put over the entrance so that the bees can leave, but can not return, any other openings to the combs being carefully closed. Even better than a bee-escape is a cone of wirecloth about eight inches high with a hole at the apex just large enough for a single bee to pass. This is tacked on the house and the bees issue through the hole in the apex but do not find it again to return. A hive (with drawn combs in it if possible) is then placed so that its entrance is as near as practical to the entrance wich the bees have been using. A queen should soon be introduced to the bees in the hive. The old queen does not desert her combs and continues laying eggs, but, as her colony is depopulated, the amount of brood rapidly diminished. As brood emerges, the young bees also leave through the wire-cloth cone and join the bees in the hive until in four or five weeks the queen on the old combs is left practically alone. When nearly all of the bees are out of the cavity and there is little or no brood, the bee escape is removed, the entrance to the cavity is made larger if possible and if there is now honey-flow, the bees rob their old home and carry the honey to there new hive, leaving only the empty combs.
These will usually do no damage as wax moths soon derstroy them. The entrance to the cavity should now be closed carefully to prevent another swarm from taking up quarters there and the hive is removed. This method takes considerablke time, but is often best where the cavity is inaccessible. It is often difficult to close the cavity to prevent the bees from establishing a new entrance when a bee escape is placed over the one to which they are accustomed.

*If the beekeeper desires to save the combs in the box-hive, the bees may be drummed into a box, after which the brood-combs and other good combs are cut out and fitted into frames, being fastened with string, rubber bands or strips of wood until the bees have an opportunity to repair them. These frames are hung in a hive on the old stand and the bees are then allowed to run in. The cutting of combs, especially those containing brood and honey, is disagreeable and, since combs from a box-hive are usually of little value, this method is not recommended.


Persoonlijke noot.
Is er een slagingskans voor de bovenstaande methode? Op zich lijkt mij deze methode niet onaardig. Een groot nadeel is echter, wat ook de schrijver zegt, dat het hele proces enige weken tijd in beslag neemt. Ook het niet accepteren van een nieuwe koningin en het afsteken van Hare Majesteit vormt naar mijn menig een risico, alhoewel het in principe op hetzelfde neerkomt als het '˜normaal' laten afvliegen van een volk op een buurvolk. Een ander nadeel, bekeken uit het oogpunt van het speuren naar varroatolerante volken, is dat hier de koningin niet wordt mee verkregen, maar juist alleen de werksters. De goede eigenschappen van een volk gaan zo verloren.
Daarom heb ik de volgende oplossing bedacht: bij het afkomen van de bromzwerm wordt deze zwerm gehuisvest in een een kast(je) en opgesteld voor de de opening van het oude nest(cavity), waar zoals ook hierbovenstaand een bijenescape is geplaatst. Het oude nest met minder bijen zal nu echt heel snel kleiner worden. Zo klein dat met geen mogelijkheid de jonge koninginnen nazwermen zullen vormen. De rest is gelijk aan de Engelse beschrijving.
Twee voordelen van de door mij bedachte variant zijn behoud van de koningin of in ieder geval de (positieve) eigenschappen van dit verwilderde volk en de hele operatie duurt waarschijnlijk korter. Eventueel kunnen kunstmatige geurstoffen (pepermuntwater) dienst doen voor het verenigen/laten afvliegen.
Een nadeel van de vernieuwde methode is dat er moet worden gewacht op het volbrengen van de zwermplannen van een dergelijk volk. Misschien dat drijfvoeren hierbij helpt.
Maar bij beide twee manieren staat het handhaven van het volk voorop!

J.P.
:D:D:D:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten