Stuifmeel

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Both
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Stuifmeel

Bericht door Both » za 02 feb 2002, 18:19

Vandaag voor het eerst bijen waar genomen die met stuifmeel binnen kwamen.
Maar ook een boze mevr. uit de buurt die de dekbeden oder de poep had zitten.
Ze zegt je moet er wat aan doen, dus ik braaf zeggen dat ik dat doen zou.
Ik heb het ook gedaan. Gewoon gezegt dat ze het niet meer moeten doen.
Maar ik bedoel maar weg is je pret van zo'n dag met mooi weer en een masale uitvlieg van je bijen.
Zijn er meer mensen met deze ervaring van boze buren?? en wat mag er wel en wat mag er eigelijk niet??

Groetjes T. Both
Ouddorp

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Erik Speksnijder » za 02 feb 2002, 21:06

Hoe weet zo'n mevrouw dat het bijenpoep is, wat zich op haar dekbedden bevindt? Het is soms al een wonder als een niet-imker weet, hoe een bij er uitziet.
Kun je dat mensje niet gewoon wat wijs maken. Zeggen dat het zweefvliegenpoep betreft of iets dergelijks. Dan ben je ook van dat gezeur af.
Misschien kun je je bijen ook op zo'n mooie reinigingsdag als vandaag, zelf voortaan alvast een wit laken aanbieden ter afleiding. Uit ervaring weet ik, dat ook een glimmend gepoetste auto voldoet. En... bijenpoep is zeker niet slecht voor de lak.

Erik

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Minne Bonnema. » za 02 feb 2002, 21:25

Vandaag ook bij mij de bijen met hun reiniging's vlucht,zo te zien iedereen voor de T.V. Geen wasgoed aan de lijn,maar wel veel vlaggen uit.Het waaide flink hard dat hopenlijk komen de leuke bijenpoepjes in het weiland terecht.
Bovendien moet men ook niet vertellen dat onze bijtjes schoonmaakdag hielden, Als men er naar vraagt,gewoon een oranje vlucht ter ere van het bruidspaar in Amsterdam.
Minne.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Ed Pieterse » za 02 feb 2002, 22:04

Beste mensen,
Wat een prachtige dag, alle kasten vlogen dat het een lust was. Het leek wel voorjaar en ik denk dat er heel wat bijenpoep in de omgeving afgezet is.
Dat zijn die kleine zwarte vlekjes, die bruine vlekken komen van de vliegen. Goed gedaan hoor Erik, dat zeg ik ook altijd.
Ik heb meteen alle schuiflades weer aangebracht, want ze zijn nu aan het broed bezig, dat kun je wel nagaan. Ze gaan er bij mij pas half september weer onderuit. Er komt vast nog wel een koude periode ook. De sneeuwklokjes vliegen ook de grond uit, zou het toch voorjaar worden?
Ed

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Oude Essink » ma 04 feb 2002, 12:21

Ik voor mij vind het niet verstandig het effect van de reinigingsvlucht
voor buren te ontkennen of ze maar wat wijs te maken; ook ben ik het absoluut met Ed oneens, dat zwarte poepjes van bijen- en bruine sliertjes van vliegen komen; iedere imker weet, dat het omgekeerde het geval is.
De reinigingsvlucht van onze bijen is in een dichtbevolkte buurt een probleem, waar wij verstandig mee moeten omgaan. Ideaal is een goede relatie met de buren en als je de eerste warme dag ziet aankomen, uitgerekend op hun wasdag, toch even waarschuwen en uitleggen (het verhaal erachter kan best aansprekend zijn).
Als het kwaad geschied is: "sorry, mevrouw, zo en zo en ik kan ze niet tegenhouden; ik hoop, dat U voor de overlast dit potje honing kunt waarderen"; doet vaak wonderen. Buren kunnen je niet aansprakelijk stellen als het toch op ruzie uitdraait. Toen ik van mijn buurman de garage gepeperde rekeningen kreeg voor het telkens weer poetsen van zijn eens schone autos,en er, toen ik niet betaalde, een advokatenkantoor aan te pas kwam, heb ik de rekeningen naar mijn WA verzekering gestuurd met verzoek om- als zij ook van mening waren, dat ik aansprakelijk was- dit verder af te wikkelen; zij hebben toen het klusje geklaard en ik heb nu al jaren niets meer vernomen; met mijn andere buren is het contact gelukkig uitstekend en als ik de reinigingsvlucht zie aankomen waarschuw ik even. De bruinsliertige poepjes op hun ramen, nemen zij voor lief, nu ze weten hoe het zit.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten