bijen kunstwerk

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00
Re: bijen kunstwerk

Bericht door Henk Klok » zo 14 mar 2004, 12:30

Adrie,
het kunstwerk is naar ik heb gehoord geheel volgens de democratische regels doorgesproken met omwonenden, en ik geloof dat er één dame tegen het plaatsen van de enge beesten was.
Maar wat zal er gebeuren als er mannen met witte pakken op de tafel bezig zijn met 'geheime handelingen'? [:p]
Aanrijdingen op het kruispunt, auto's die vergeten op te trekken?
Hopelijk maakt het mensen alleen maar nieuwsgierig naar bijen en hun nut voor de natuur. In de Hortus Botanicus zijn bezoekers ook altijd erg nieuwsgierig naar de bijen.
Henk

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: bijen kunstwerk

Bericht door Henk Klok » ma 15 mar 2004, 16:40

Mail van mijn (voormalig) mentor
Hallo Henk
Wel leuk die reacties op het forum.
Wim Joosten schrijft:
Ik heb er zo mijn vraagtekens bij: op die plek omwille van de kunst een paar bijenvolken plaatsen.
In werkelijkheid is het eigenlijk net andersom : omwille van de bijen wordt daar een kunstwerk geplaatst. Althans in de visie van de kunstenaar. Het kunstwerk heet dan ook  *Voor de Bijen*.  Deze visie riep en roept nogal wat vragen en wrevel op (ook bij mij zoals je weet). Maar ik moet toegeven dat ik het kunstwerk juist daarom als '˜kunst' wel geslaagd vind; het is niet alleen maar een wel of niet geslaagde stadsversiering (smaken verschillen), maar het maakt ook wat los, zowel gevoelsmatig als verstandelijk.

Jij mailde mij:Raar ding hangt er trouwens onder die tafel. Zou dat later niet meer te zien zijn?
Uit het oogpunt van vormgeving is dit rare ding (ook voor mij) een storend element; voor je gevoel hoort het daar helemaal niet.
Maar juist daardoor trekt het alle aandacht en dringt het je de vraag op: Waar dient dat rare ding voor?'¦. antwoord : Voor de Bijen. Vraag: BIJEN????? Midden in de stad??? Die horen daar toch helemaal niet? Tegenvraag: Waarom niet?'¦.
Voor de duidelijkheid; die laatste vraag kwam niet van mij, maar was retorisch.
Henk

marregie
Berichten:8
Lid geworden op:za 14 feb 2004, 18:19
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door marregie » ma 15 mar 2004, 20:11

Begin februari heb ik 1 week gewerkt op Zeeburg en mij iedere dag verbaasd.
Ik begrijp de plek voor bijen niet.
De plek is een groot verkeerspunt van en naar de Zeeburgertunnel. Weinig tot geen voedsel dicht in de buurt. Het water is vrij ver weg.

Er is een park'je' aan de overkant van de weg gepland, maar als de beplanting zo zal zijn als in een stuk binnentuin vlakbij, voorzie ik honger in de kasten.

Een A'damse groet,
Marregie

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door Wim Joosten » ma 15 mar 2004, 22:10

Nou voldoende reacties om ter overweging aan die kunstenaar te geven. En laat hem dan meer naar zijn verstand dan naar zijn gevoel luisteren.
Als dit kunstwerk omwille van de bijen is, dan heb ik een voorstel:
maak in dat kunstwerk een behuizing voor een bijenvolk maar laat deze leeg. Mocht er dan uit vrije keuze een bijenvolk in trekken, dan lijkt me dat de kunstenaar dit verstandelijk goed aangevoeld heeft en dan dus dit kunstwerk geslaagd mag noemen.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door wilde » di 16 mar 2004, 13:50

Aan allen,
Je kunt heel pricipieel zijn en menen dat bijenvolken zich voor dit soort uitingen niet lenen. Zo ver wil ik niet gaan, maar ik zou ze dan wel een goede standplaats willen geven. Dat is nu wat discutabel. Mogelijk zullen de bijen dat zelf minder als hinderlijk ondervinden. Het drachtgebied in de stad is meestal ruim voldoende.

De plek lijkt mij zeer ongeschikt. Ook het in metaal ingesloten zijn kan voor de bijen veel spanningen geven. Dat vertaalt zich in onhandelbaarheid en stekerig gedrag zonder andere aanleidingen. Als er dan op enkele tientallen meters afstand publiek loopt of fietst is dat gedrag niet wenselijk. Ik ken de plek niet, maar afgaande op het plaatje zou ik er niet aan beginnen.

Toch kan een bijenkorf als illustratie best dienstig zijn. Het heeft mij altijd verbaasd dat een bedrijf als 'De Bijenkorf' niets doet met een echte bijenkorf. Wat is er leuker dan een bevolkte korf op voldoende afstand, maar toch goed zichtbaar, bij de ingang van het warenhuis te plaatsen. Dat moet dan voldoende hoog en 'vandalisme-proof' gebeuren. Het lijkt mij niet onmogelijk. Met korven zou je als beheerder kunnen wisselen, zodat ze niet of nauwelijks zwermen. Dan heb je er ook niet veel werk aan ter plaatse. Alle behandelingen doe je dan elders.
Het was maar een idee ......

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door kole.amj » di 16 mar 2004, 21:48

ALBERT,

En al die lekkere geurtjes om hen heen?Welke richting denk je dat ze opvliegen en hoeveel "liefhebbers/kenners" denk je dat ze zullen
tegenkomen?
Je brengt de bijen dan wel onder de aandacht maar....

Groet,
A-3

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door ROEL » wo 17 mar 2004, 08:41

Henk Klok schreef:
Hierbij vast een paar foto's van de huidige situatie:

AfbeeldingAfbeelding

Onder de bovenste tafel, waar het vreemde ding hangt, moeten volgens mij de bijenkasten komen te staan.
Gisteren zijn door de VBBN/Bijenhuis ee 8 tal bijenkasten geleverd.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door Harmen vd Ende » wo 17 mar 2004, 20:36

Hallo,

Ik dacht altijd dat volgens het Apv bijenkasten minstens 30 meter vanaf de openbare weg moesten staan. Dat lijkt mij hier niet het geval...(misschien weet jij dat Albert)
Verder lijkt het dus geen grap, en vind ik het niet een goede plaats voor bijen, en ik maak me zorgen als er een drachtloze periode is of als er gezwermd gaat worden, ik ben bang dat het dan geen goede reclame zal zijn. Persoonlijk hoop ik dan ook dat het een grap is en dat ik er 1 april hartelijk om kan lachen.......

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door wilde » wo 17 mar 2004, 21:46

(misschien weet jij dat Albert)
Harmen, in een APV (Algemene Plaatselijke Verordening) kan een gemeente plaatselijke rechtsregels vastleggen. Het is dus wetgeving van een lagere orde, maar wel geldend. De gemeenten hanteren meestal de modelverordening van de VNG als basis. Als er een bepaling in staat voor het houden van bijen, behoeft dat niet standaard 30 meter vanaf de openbare weg te zijn. De gemeente kan dat zelf vaststellen, zolang het geen inbreuk maakt op hogere wetgeving of andere rechtsregels.
Groetend, Albert

fleur
Berichten:2
Lid geworden op:do 18 mar 2004, 23:29
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door fleur » vr 19 mar 2004, 11:55

Ben voor AT5 (lokale televisie amsterdam) op zoek naar iemand die iets kan en wil zeggen over de bijenkorven die bij dit kunstproject horen. Op dit forum zijn een hoop reacties te lezen. We willen er graag aandacht aangeven voordat het werk 'geopend'wordt.
Hoop iets van iemand te horen.

Fleur Bok
Verslaggever AT5
020 5551132
fbok@at5.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten