Heropening Schiermonnikoog

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Heropening Schiermonnikoog

Bericht door Henkn » do 13 mei 2004, 12:14

Hallo Allemaal!

Het ziet er naar uit dat ik volgende week een recreatief bezoekje ga brengen op het eiland Schiermonnikoog. En dat eiland is onder ons imkers "beroemd" om de "ras-zuivere" teelt van Carnica's.

Wat ik mij afvroeg: Is het mogelijk om een bezoek te brengen aan het teelt-station? Wie moet ik daarvoor bevragen? Wie kan mij wijzer maken?

Grts

Henk Noppe

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Heropening Schiermonnikoog

Bericht door Jan Kruit » do 13 mei 2004, 16:27

Dit kun je het beste overleggen met Gerrit Freije.
Hij is de cördinator van de groep die de werkzaamheden uitvoeren op Schier.
Bekijk de website: http://www.schiercarnica.nl om alle informatie/telefoonnummers te vinden over de Schiercarnica's.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heropening Schiermonnikoog

Bericht door Els Kleijnendorst » do 20 mei 2004, 21:57

Onderstaand een aantal foto's van de officiële opening van het teeltstation voor Carnica's op Schiermonnikoog.
Afbeelding
Ontvangst op de tegenover het station gelegen kaasboerderij. Het was er een drukte van belang. In de stralende zon en onder het genot van een kopje koffie en een monnikkoek (specialiteit van Schier) werden bekenden begroet en de op de schuur aangebrachte foto's van de voortgang van de bouw van het huisje bekeken.
Afbeelding
Na toespraken van o.a. Marie José Duchateau, Jos Plaizier, Jan Charpentier en de betrokken wethouder van Schiermonnikoog en het uitwisselen van de diverse cadeaus, werd in een gezamenlijke actie door Jos Plaizier en de wethouder '“ én om aan te tonen dat de slechte verhoudingen met de gemeente sedert enige tijd definitief tot het verleden behoren '“ de gevelsteen aan de voorzijde van de stal onthuld.
In zijn toespraak benadrukte de wethouder, mede namens Burgemeester en wethouders van Schiermonnikoog, dat men achteraf spijt heeft van de gemaakte bezwaren aangaande bijen en het bijenstation in het verleden, omdat Schiermonnikoog en het Carnica-teeltstation al decennia met elkaar verbonden zijn. En sprak de wens uit dat de prettige samenwerking tot ieders profijt nog decennia zal voortduren.
Afbeelding
Een groot deel van de aanwezigen luisterden de toespraken aan, zittend op het duin.
Afbeelding
Vooraanzicht van de stal, welke door de ruime giften uit de beste materialen opgetrokken kon worden. In het midden onder het dak is de onthulde gevelsteen zichtbaar, voorstellende het embleem van Carnicateeltstation: links de monnik en aan de rechterzijde de bij.
Afbeelding

Zijaanzicht stal. Binnen is een gedeelte met een grote broedstoof, en waar overgelafd kan worden of koninginnen kunstmatig kunnen worden geïnsemineerd. In een ander deel zullen cursussen worden gegeven, uitleg aan belangstellenden worden gegeven en is ook keukenblok aanwezig (zelfs met een magnetron). Een toilet complementeert het geheel en er wordt zelfs overwogen een douche aan te brengen. Op de zolder kan materiaal worden opgeborgen.
Afbeelding
De stand gezien vanaf het duin. Achter de huisje staan nog een aantal volken onder overkappingen aangezien hiervoor in de stal momenteel nog geen plaats is.
Afbeelding
In een tweede duinpan zullen de honderden bevruchtingskastjes (Apidea's) een plekje vinden. Op de foto krijgt een gedeelte van de aanwezigen uitleg over het vullen van de Apidea's en het oogsten van de bevruchte moeren.
Afbeelding
Na afloop van de bijeenkomst heb ik nog even op het eiland gefietst. Op grote stukken van de kwelders stond het Engels gras volop in bloei. En er was geen bij op te zien, wellicht is deze plant geen drachtplant maar hoogstwaarschijnlijk vinden de bijen dichter bij huis een nog betere dracht.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heropening Schiermonnikoog

Bericht door Els Kleijnendorst » za 17 jul 2004, 21:51

Afbeelding
Na al het werk dat het laatste jaar op het bijenteeltstation Schiermonnikoog is verricht, reed vandaag de 'Schier'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten