Artistieke impressies

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Artistieke impressies

Bericht door Ria van den Berg » zo 13 feb 2005, 03:05

Wat ik niet helemaal begrijp is de hoogte van de uitlaat de vierkante plankjes
De vierkante plankjes, wij noemen ze "oogjes", hebben een opening in het midden, die gebruikt wordt als boven invliegopening.We halen de (zomer)deksels van de kasten en keren de dekplank om. In de dekplank zit een uitsparing en dat is dus de boven invliegopening.Er zitten ook uitsparingen in het plastic pak en daar worden die oogjes met een spijker opgetimmerd. Ze hebben verschillende kleuren zodat de bijen zich daarop kunnen orienteren.
Vandaag was het weer warm, deze huisvrouw heeft zelfs was buiten gedroogd. De bijen waren heel druk aan het vliegen, toen het fototoestel was gehaald, waren er net wolken voor de zon en daarna was het toch te laat in de middag.
De "prent" is ook per email aangekomen. Hartstikke bedankt !
Wat de beren betreft : die zijn in winterrust, al komt het voor dat ze met dit soort weer rond wandelen. En dan het "eeuwige" misverstand : beren vallen een bijenkast niet aan en eten de honing, nee ze eten het broed en soms stuifmeel. De honing of opgeslagen suiker interesseert ze niet.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Artistieke impressies

Bericht door apiario » zo 13 feb 2005, 09:14

Hallo Ria,

Op deze zondagochten vroeg waaien we nog uit onze jas, maar goed we weten nu hoe het zit met die vlieg openingen. Een goed doordacht systeem. Het probleem waar ik wel eens mee worstel is dat ik nog te veel denk aan het geknutsel en gerommel hier in de hobbysfeer. Je gedachtengang moet net zo zijn als met het schilderen wat ik doe eerst een hobby daarna beroep.Op dat moment veranderd er heel heel veel
de Beren: Ja, joh das woar ok, die jongens leggen een tukkie te doen.
Kort om het was een leerzaam mailtje, Bedankt


Groetjes Bertus (k'hebnogwatplaatjesinhetverschiet)

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Artistieke impressies

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 13 feb 2005, 14:01

En dan het "eeuwige" misverstand : beren vallen een bijenkast niet aan en eten de honing, nee ze eten het broed en soms stuifmeel. De honing of opgeslagen suiker interesseert ze niet.
Inderdaad een héééél oud misverstand Ria. In het Groentje van mei 1930 stond een gedicht van Vondel uit 1617. Onderstaand het gedicht alsmede een reactie uit 1930.


[center]UIT DE OUDE DOOS[/b]

Hoe jeuckt my myne maege, hoe kittelen myn zinnen,
Om erghens eenen buyt of leckren beet te vinnen,
Sprack d' onbesuyste Beyr; ick zien hier aen dees zy,
En val de korven aen, ghelaen met leckerny.
Gans doodt! *) hoe prickelt ghy myn dus, ontelbre Swarmen?
En angelt my ter doodt; hebt over myn erbarmen.
Den Beyr (om snoepen dol) bespiede een nieuwe kans:
De Bykens (op haer hoed) verleeren hem al thans
Het snoepen beter af: zy priemen hem zyn ooghen,
Zyn ooren en zyn muyl: en zonder mededooghen
Doorboren hem zyn vel, met vlimmen in zyn huyd,
Dat hy verbolghen tiert, en kryscht gants overluyd.
Ick heb te laet met myn schae myn domheyd ondervonden,
Iek worde recht ghepynt om myn bedreven sonden:
Was ick niet eerst gheleert, dat ick nu andermael
Moet klaghen myn verdriet, en lyden dese quael?
Wiens herte brandt en blaeckt zyn naesten te beschaden,
Moet straffe, schande en smaet op zynen halse laden,
Wie tydelycken keert, en hout zulcx voor ghewis,
Dat dit een lesse tot zyn onderwyzinghe is,
Sal naemaels zijn gherust, en niemant meer bedroeven,
Ghenoeghen met het zyn, en s anders niet behoeven.

Joost van Vondel[/center]
*) Gans doodt is een basterdvloek

Een vriend zond mij ter inzage 1617 Vorstelijcke Warande der Dieren uit de Werken van Joost van Vondel waer in De zeden-rycke Philosophie, Poëtisch morael, en historiael, vermakelyck en treffelyck wordt voorghestelt.
Afbeelding
De bijgaande foto is hieruit overgenomen. Opvallend is, dat het vlieggat der korven beneden is. Ik vermoed, dat in dien tijd de beer nog in ons land voorkwam. Het kwam mij voor, dat die oude teekening met bijschrift belangrijk genoeg was om in ons maandschrift te worden opgenomen. Hieruit blijkt, dat strookorven reeds in 1617 gebruikt werden. Vondel woonde in Holland, het komt mij voor, dat het waarschijnlijk is, dat Vondel de korven in Holland gezien heeft, reizen was in zijn tijd geen gewoonte. Is dit zoo, dan zou dit een aanwijzing zijn, dat er in 1617 ook eenige Bijenteelt in Holland was.

L.J. van RHIJN, Wageningen, Januari 1930.



Een verbetering van het bijschrift van bovenstaande foto (aanvulling gepubliceerd in aug. 1930)

De heer Matthes te Breukelen had de welwillendheid mij het volgende te berichten, waarvoor ik hem gaarne mijn besten dank breng:
De platen uit de vorstelijke Waranda der Dieren waren oorspronkelijk door den Vlaamschen graveur Marcus Gerarts gesneden voor den bundel, die onder den titel De Warachtige Fabelen der Dieren in 1567 te Brugge bij Pieter de Clerck verscheen en waarvan de bijschriften waren gedicht door Eduard de Dene. Vondel heeft den tekst zijner gedichten misschien ontleend aan een in 1578 verschenen verzameling bijschriften bij dezelfde prenten, getiteld Esbatement moral des animaux A Anvers chez Philippe Galle. Een vertaling daarvan gaf Vondel niet, wel volgde hij hen van verre na. De Amsterdamsche uitgever Direk Pieterz. Pers was door aankoop eigenaar geworden van de koperen platen van Gerarts en droeg aan den toen dertigjarigen Vondel op bijschriften in onzen taal er voor te leveren.
Mijn conclusie, dat uit die verzen bleek, dat bijen in 1617 ook in Holland werden gehouden, wordt daardoor absoluut onjuist. Het spijt mij wel; want ik kan maar geen aanwijzingen vinden over vroegere imkerij in Holland. De overleden archivaris van Delft gaf mij de toezegging er naar te zoeken zoodra hij beter was, helaas volgde er geen herstel. De moed iets te vinden heb ik echter nog niet opgegeven.

L.J. VAN RHIJN, Wageningen 10 Juni 1930.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Artistieke impressies

Bericht door apiario » di 15 feb 2005, 21:15

Beste Forumers

Afbeelding

Daan is deze dag verantwoordelijk voor het honinghuis, hij kijkt een bak na voordat die de ontzegelaar in gaat. Wij gebruiken normaal geen koninginneroosters. Als er genoeg honing binnenkomt, drukt dat de koningin naar beneden en bij ons werken "queen excluders" als "honey excluders", maar we blijven ermee experimenteren. Vooral in de eerste ronde en dan vooral in volken met jonge koninginnen, vinden we broed hoger. Het wordt in het veld uitgezocht en dan nog een keer in het honinghuis. Later in het seizoen, zitten er ook lege ramen in en die hoeven ook niet geslingerd natuurlijk. Dan doet hij de ramen door de automatische ontzegelaar en daarna staat er iemand die ze nog met de hand schraapt als het nodig is. Deze foto is genomen, toen de veldploeg nog thuis was, want Machteld staat er ook op. Normaal staat er één achter de ontzegelaar, één schraapt (Shannon doet dat graag en goed)en bedient de centrifuge die de honing uit de ontzegelwas haalt.De derde vult de (verticale) slinger, doet de ramen in de bakken en stapelt die op grote of kleine pallets, afhankelijk of ze de schuur of terug het veld in gaan. Ik hoop dat het zo duidelijk is, groeten vanuit de Fourth Creek, -10, zon en weinig wind.

Schrijft Ria van de Berg.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Artistieke impressies

Bericht door apiario » za 19 feb 2005, 11:49

Beste Allemaal,

Zo even greep uit het geen wat ik gemaakt heb.

Afbeelding

Zijn er nog ideeen? Hoeveel imkers zijn er in Nederland?

Groet Bertus (Henk Steinbach geprobeerd)

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Artistieke impressies

Bericht door Henk Klok » za 19 feb 2005, 15:30

Bertus: Fabriano Grain Fin Satiné ! [8D]

groet,
Henk

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Artistieke impressies

Bericht door apiario » za 19 feb 2005, 15:37

heb ik er gelijk bij gedaan.

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Artistieke impressies

Bericht door Beecoin » zo 20 feb 2005, 00:21

apiario schreef:
Beste Allemaal,


Zijn er nog ideeen? Hoeveel imkers zijn er in Nederland?

Groet Bertus (Henk Steinbach geprobeerd)
Hallo Bertus,

ook op munten en medailles kan je veel inspiratie vinden wat vind je hier van:
Afbeelding
of van:
Afbeelding
groetjes Piet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Artistieke impressies

Bericht door apiario » zo 20 feb 2005, 10:44

wat vind je hier van
Hoi Piet,

Nou om met de deur in huis te vallen.Ik vind maar zelden iets, ik moet het meeste kopen.[:)]
Maar je foto's van de munten vind ik geweldig, ik bewaar ze en die kan ik misschien terzijnertijd gebruiken.hartelijk dank daar voor.

Die zin waar ik mee begon is ook niks,zie je dat voor je? Je pakt de deurkruk beet ,mooie deur ,zware Merbau, goed gelakt, nog een duur stukje glas er in,en je sodomieterd zo met dat ding het halletje in
dan leg je daar half over de deur met je kin op de parraplubak.[:)]

nee, das ook niks.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Artistieke impressies

Bericht door apiario » zo 20 feb 2005, 20:45

Beste allemaal,

Hier heb ik een "prent gemaakt van het selecteren van "Double Queens" Ria heeft er de tekst bij geschreven.

Afbeelding

Onze collega's die hun bijen in British Columbia inwinteren, beginnen al met het werken in de bijen : mijtenbehandeling en het voeren van pollen. Wij kunnen nog niet in alle standen komen, in maart beginnen we met monsteren.
We vervangen onze twee jaar oude koninginnen via "double queen colonies". We maken een nieuw volkje boven op. Wij noemen dat "splits", een meer algemene term is "nucs", van "nucleus" = kern volkje. Goed, die splits hebben drie of vier ramen gesloten broed en zeker een raam bijen extra. Onderin gaat de oude moer met het open broed en zij krijgt een honingbak erbij. Ze worden gescheiden door een dekplank met een sleuf. Die sleuf is de invliegopenng voor het bovenvolkje en is aan de achterkant. In dat bovenvolkje komt dezelfde dag nog een jonge, bevruchte moer. Als er krap voer is, krijgen ze alletwee voer. Als we al onze standen gedaan hebben, beginnen we met het verenigen van de volken. We kijken of de koningin boven is aangenomen en maken de oude moer dood. Er gaat een krant tussen en de volgende dag is het weer één.
Het werkt hier heel goed, de bijen bouwen hier snel op en er zijn veel jonge bijen in de volken als we dit doen en de oude vliegen terug. Daarom hebben we meestal een hele goede acceptatie. Je kan het ook doen met een koninginnecel, maar dan duurt het langer voordat de zaak aan de gang is. De laatste jaren zijn we de oude moeren gaan merken, dat bespaart toch wel tijd bij het opzoeken de tweede keer en het motto hier is : SNEL.

van uit de Paece River Vallei

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten