mijn eerste bijensteek

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
maxibaut
Berichten:12
Lid geworden op:ma 07 mar 2005, 20:16
Locatie:Belgie
Contacteer:
mijn eerste bijensteek

Bericht door maxibaut » vr 01 apr 2005, 19:53

Gisteren was is bij een imker die me zijn kasten wilde tonen. Toen we door zijn 100 kasten wandelden kreeg ik een kanjer van een steek in mijn oor.
Nu heb ik vandaag een enorm varkensoor.

Wat kan ik daar het beste tegen doen naar jullie ervaring.

Ik kan natuurlijk naar de dokter gaan, maar als ik dat telkens moet doen, dan zal de dokter me meer kosten dan mijn kasten, denk ik.

En die imker maar lachen. "Normaal krijg je na een eerste beet zeer snel een tweede". Zijn woorden waren nog niet koud of er zat al een bij in mijn nek.





Darwin rules. Innovatie is de toekomst. De toekomst is aan de innovatie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: mijn eerste bijensteek

Bericht door Hans van der Post. » vr 01 apr 2005, 21:43

Christophe schreef:Toen we door zijn 100 kasten wandelden kreeg ik een kanjer van een steek in mijn oor. Wat kan ik daar het beste tegen doen naar jullie ervaring.

Meer laten steken.:D Je zult er de eerste twee jaren aan moeten wennen dat een bijensteek een zwelling zal veroorzaken. Je zult de "lachers op de hand hebben" zeker als je midden op je voorhoofd wordt gestoken. Zal je de volgende ochtend je zelf niet in de spiegel willen/kunnen zien[}:)]Je oogleden zijn enigszins vervormd[:)]Na deze eerste twee jaren neemt dit af weet ik uit eigen ervaring. Met al deze kleine ongemakken is het de nieuwsgierigheid die overwint.

De dokter is wel nodig als er andere reacties zijn dan alleen maar opzwellen. Mocht je over je hele lichaam rode pukkeltjes krijgen die erg jeuken dan heb je een allergische reactie. Hierover meer: icoon 'zoeken'

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: mijn eerste bijensteek

Bericht door Ria van den Berg » za 02 apr 2005, 05:14

Een troost : na 50 steken zwellen de meeste mensen niet meer op (ervaring)

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

maxibaut
Berichten:12
Lid geworden op:ma 07 mar 2005, 20:16
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: mijn eerste bijensteek

Bericht door maxibaut » za 02 apr 2005, 08:27

En verder...

Ik vroeg toen aan die imker of dat er kans was dat ik allergisch was.
Zei die: "Als je hier binnen 2 minuten op de grond ligt, dan ben je waarschijnlijk allergisch"

Heel fijne humor, heel fijne humor..




Darwin rules. Innovatie is de toekomst. De toekomst is aan de innovatie

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijn eerste bijensteek

Bericht door Oude Essink » za 02 apr 2005, 20:08

Van de internist van de Zwan, die ooit een therapie tegen echte allergie begon door gedoseerd bijensteken toe te brengen, weet ik , dat als je de zwelling na een steek wilt verminderen, je zo snel mogelijk 2 asperines (geen vervanging ervan) moet nemen, en na vier uur nog eens twee asperines (ook goed voor je hart overigens).
Steken op plaatsen waar weinig vlees zit ( oren, schedel ed) zijn
pijnlijker dan waar wel vlees is ( armen, handen); je moet die plaatsen dan ook met een goede kap beschermen. Overigens als je niet echt allergisch bent (grote ellende op plaatsen waar je niet gestoken bent) went het steken zodanig, dat je na enige tijd nauwelijks meer merkt, dat je gestoken wordt.
hennie oes

Afbeelding

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: mijn eerste bijensteek

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 04 apr 2005, 09:50

Het gegeven van Hennie kan ik onderschrijven. Een oom van mij heeft me ooit eens gelleerd dat asperine inderdaad goed helpt tegen zwellingen. Hij had zelf altijd een doosje asperine in zijn werkmandje naast de merkstiften, koningenkooitjes en alles wat je wel eens nodig hebt, liggen.
Als hij (goed) werd gestoken maakte hij de huid iets nat en smeerde er met een asperine over heen zodat er een papje op van asperine op de steek kwam te liggen. Na enige tijd droogt het papje op en kun je het weer er af vegen. Zijn bewering was dat de zwelling dan veel minder was. Ik heb het ooit zelf ook wel gedaan, maar de laatste jaren heb ik niet zoveel last meer van steek. Ik ben voldoende geinjekteerd om zonder problemen verder te kunnen. Alleen op een steek in mijn gezicht zit ik nog steeds niet te wachten.

Jaap

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: mijn eerste bijensteek

Bericht door garrit » ma 04 apr 2005, 20:02

http://www.biobest.be/ onder bestuiving.
De pijn ,de zwelling ed. neemt naar mate je meer gestoken word in het algemeen af.Een allergie kun je opbouwen en deze kan later afnemen maar ook sterker worden.In de tijd dat mijn vrouw bij het hommelkweekbedrijf Koppert werkte,heeft ze daar een hommelallergie ontwikkeld,die steeds heftiger werd.Nu ze daar al een 4 jaar niet meer werkt is de hommelallergie bijna verdwenen.Ondertussen blijkt nu dat ze een bijenallergie aan het opbouwen is .Hiervoor is een nieuw imuunmedicijn ontwikkeld ,wat getest wordt door dr. De Groot in het Erasmus ziekenhuis(de advertentie voor proefpersonen kun je op veel plaatsen tegenkomen).
Op de bovenstaande URL kun je zijn mening over asperine ivm hommelsteken vinden.
Als je denkt dat je allergisch bent voor bijensteken en je wildt imkeren,dan is het beter om naar de huisarts te gaan om bij een allergoloog een test te laten doen.
Groetjes Garrit en Anci.

Alfons
Berichten:4
Lid geworden op:wo 30 mar 2005, 21:04
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: mijn eerste bijensteek

Bericht door Alfons » di 05 apr 2005, 22:23

Amaai Amaai!
Op dat vlak nog geen ervaring gehad, behalve dan dat ik ooit een wespennest in twee had getrokken met een woest-zwermende massa achter me aan. Toch wel boeiend om te lezen dat aspirine zou kunnen helpen.
Het lijkt me heel pijnlijk, maar het beeld alleen al, had iets lachwekkends: Zijn dit nu de risico's van't vak???
De groeten[^]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijn eerste bijensteek

Bericht door Oude Essink » wo 06 apr 2005, 09:32

Hallo Garrit,

In de Url die jij opgeeft wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen
plaatselijke zwelling bij een bijen (hommel-)steek en een allergische reactie; die allergische reactie wordt daar uitstekend beschreven! Het gebruik van asperine wordt afgeraden bij die allergische reactie.
Asperine kan de plaatselijke zwelling verlichten, die niets met die allergie te maken heeft. De zalfjes die in de Url worden aanbevolen bij zwelling helpen niet. De zwelling wordt veroorzaakt door opeenhoping van celvocht rond de plaats van de steek; asperine versterkt de celwand, die daardoor het vocht beter vasthoudt.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten