Kastje staat weer op het dakterras ...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap » ma 17 okt 2005, 19:20

De herfst is weer aangebroken.
Net als vorig jaar heb ik weer een 6-ramer op mijn dakterras geplaatst. De bijtjes zijn zeer aangenaam. Je kunt gemakkelijk op een halve meter afstand komen zonder last van ze te hebben ...

Afbeelding

Vanochtend heb ik de kast gewogen : 11,9 kilo op een digitale weegschaal ...
Even in de gaten houden ...

Thomas

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Bart de Coo » wo 19 okt 2005, 18:58

Ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden van het zesramertje op het dakterras. Om een of andere reden voel ik op grote afstand een enorme sympathie met die beestjes[^]. Ik betrap mezelf er nu pas op dat ik ettelijke maanden geleden met veel plezier je verslagen over dit kastje op deze locatie heb gelezen. (Overigens, wie was ook al weer die forumdeelnemer die een volkje had gehuisvest in een holle boom?)

Bart de Coo

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Henk Klok » wo 19 okt 2005, 19:44

(Overigens, wie was ook al weer die forumdeelnemer die een volkje had gehuisvest in een holle boom?)
Apiario heeft een volk in een boom, ik heb er ook een.
Mijn stam is trouwens deze zomer tijdens mijn afwezigheid, gedurende een periode van regen en wind, van het voetstuk waarop hij stond gevallen. Een ander heeft hem voor mij weer rechtop gezet, bij terugkomst geen probleem gezien (behalve de boomstam, die bleek aan de onderkant na jaren trouwe dienst vermolmd, dus ben ik op zoek naar een nieuwe dikke (berke-)stam).

groet,
Henk

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door apiario » wo 19 okt 2005, 20:45

Ha die Bart,

Ja inderdaad heb ik een zwerm in een holle boom (knotwilg) Hoe het er mee is? Ja ik weet het niet hoe het precies zit, hij heeft een keer gezwermd en er zit nu weer een behoorlijk volk in dat is zowat het enig wat ik weet. Ik kan er niet inkijken. Ik weet dat de raat ongeveer een 70cm lang is Of er varoa aanwezig is? Joost mag het weten. Ik doe er ook niets aan.Wat voeren maar ook dat weet ik niet hoeveel. Ik kijk er alleen naar en aan de buiten kant reageren ze normaal ook geen kruipende of verminkte bijen of iets dergelijks
Kortom een natuur volk.

Bertus

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Hans van der Post. » wo 19 okt 2005, 21:25

Die Bart ook aan de boomstam? Ik heb hier in mijn voortuin(je) tegen het huis een boomstam staan. Het volk heeft in juni 2004 gezwermd. Dit jaar geen zwerm, het volk werd in "toom" gehouden door de Varroa. Een dikke laag verminkte bijen (10 cm hoog) lag onder in de stam. Ik heb daar een schuiflade aan gebracht om een beetje beeld te krijgen van het verloop. Toch is het volk levendig vliegt nu nog met stuifmeel. Half juli moet er een stille moer wisseling hebben plaatsgevonden. De bijen hebben nu een andere kleur gekregen.
Afbeelding
Hans.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap » wo 26 okt 2005, 21:37

heidecap schreef: Vanochtend heb ik de kast gewogen : 11,9 kilo op een digitale weegschaal ...
Even in de gaten houden ...
Vandaag, 26 oktober woog ik op dezelfde weegschaal nog slechts 11,3 kilo.
600 gram verbruikt dus, in nog geen 10 dagen tijd !!!
10 dagen geleden dad ik nog 2 raampjes met broed in deze 6-ramer.
Het stuifmeel komt nog steeds binnen, nectar gezien de meting per saldo niet meer en de temperatuur blijft te hoog voor de tijd van het jaar :

Afbeelding

Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 okt 2005, 22:39

Je moet voorzichtig zijn met de wijze van wegen. Een kast in de buitenlucht, wel of niet in de zon, een dag regen, enz, enz.
In het verleden; tussen 1914 en 1930 zijn er gewichtsmetingen gedaan.
Die kasten stonden beschut dat wil zeggen vrij van "natuurgeweld".
Je moet daar echt eens gaan kijken (oude groentjes) dan krijg je een beeld hoeveel een bijenvolk in de winter gebruikt. Dit is verbazend weinig. In de maanden februari, maart en april van 200 tot 800 gram -soms meer- in de week.
Hans
Bij mij begint "de winter" als ik klaar ben met voeren[:)] en dat was de derde week van september.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap » wo 26 okt 2005, 23:08

Hans van der Post schreef: Je moet daar echt eens gaan kijken (oude groentjes) dan krijg je een beeld hoeveel een bijenvolk in de winter gebruikt. Dit is verbazend weinig. In de maanden februari, maart en april van 200 tot 800 gram -soms meer- in de week.
Hans, volgens mij praten we langs elkaar heen; ook Els heeft recentelijk op dit forum al meerdere keren opgemerkt dat het verbruik van voer extreem is voor deze tijd van het jaar.
O.a. hier : http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5467
Mijn weging bevestigd dit slechts en mijn bijdrage strekt niet verder !
Dat er bepaalde andere statistieken zijn voor de late wintermaanden is een hele andere discussie ...

Thomas

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 26 okt 2005, 23:27

Thomas, in andere jaren was er rond deze tijd geen sprake van gewichtafname van de kasten. Heb de volken niet van binnen bekeken (m.i. onnodige verstoring), maar de volken vliegen heel goed. Het enige dat overblijft zijn de extreem hoge temperaturen van de laatste maand en dat de moeren doorgegaan zijn met leggen.

Kan je toch die statistieken van weleer aanraden, ze bevatten een massa interessante info. Gebaseerd op die oude Groentjes durfde ik ook nog te voeren. Destijds konden de imkers via de VBBN goedkopere suiker kopen, in een van de jaren werd deze suiker pas eind oktober verzonden en de imkers maakten zich grote zorgen of het voer nog wel door de bijen werd opgenomen en verzegeld. Het volgend jaar meldden velen dat het late voeren geen nadelige gevolgen voor de bijen had gehad.
Heus, die oude Groentjes zijn een aanrader om te lezen, of nog beter, help mee ze te bewerken zodat nog meer jaargangen voor anderen beschikbaar zijn.

mvrgr, Els
(ps: het is "het groene hart van Holland", dwz N- en Z.Holland)

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap » do 27 okt 2005, 20:07

Vandaag heb ik mijn 8 volkjes bij 21 graden geinspecteerd.

De produktievolken staan op 2 spaarkast broedkamers :
kast 1) geen broed, voldoende voer.
kast 2) 4 ramen broed; onvoldoende voer.
kast 3) 2 ramen broed, voldoende voer.
kast 4) 3 ramen broed, voldoende voer.

De reservevolken zitten in 6-ramers :
kast 5) 3 ramen broed, voldoende voer.
kast 6) geen broed, voldoende voer.
kast 7) 4 ramen broed, onvoldoende voer.
kast 8) 3 ramen broed, voldoende voer.

De 2 volken met onvoldoende voervoorraad heb ik met honing in een voerbak bijgevoerd. In verstoring rond deze tijd van het jaar geloof ik niet. Waarom zou je in mei wel 2 keer per week in een volk mogen kijken en eind oktober geen belangrijke inspectie mogen doen ???
Bovendien stopt deze hobby voor mij niet in augustus. Sterker nog, ik had vandaag enorm veel plezier in de uitgebreide inspectie.

Groeten, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten