imker-kenmerken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

imker-kenmerken

Bericht door jjmvaningen » wo 22 feb 2006, 20:56

Schotman (Handboek der moderne bijenteelt) heeft hierover een bijzondere en uitgesproken mening (zie noot 433):

"Imkers zijn over het algemeen vriendelijke en gemoedelijke menschen, zoolang ze niet als inzender van een ingezonden stuk in de kolommen van kranten en bijentijdschriften verschijnen...":D

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: imker-kenmerken

Bericht door Frans vanTongeren » wo 22 feb 2006, 22:47

Dag Jacques,
Vier jaar geleden schreef ik o.a.:

Berichten - 11/12/2001 : 17:58:30
--------------------------------------------------------------------------------

Twee dagen heb ik in de keuken vast gezeten!
a.s. Zaterdag en zondag sta ik (met hoge hoed en jacquet) in de Walstraat te Deventer, temidden van het Dickens Festijn. Tweehonderd negentiende-eeuwers weten daar 120.000 eenentwintigste-eeuwers te lokken.
Maar.., de kraam moet wel vol staan met 24 soorten kaarsen, 7 soorten honing, zeepjes en niet te vergeten ..met mede!
Dus moest ik twee dagen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat besteden aan rollen gieten en dompelen van bijenwas.
Vandaag kon ik GELUKKIG weer de tuin in om een mol te gaan verrassen. Graven, klem zetten, en een emmer over de 'Thora Bora' plaatsen.
Wat een gezever allemaal, zal u wellicht denken.
Maar.., op het moment dat ik de klem op scherp zette, dacht ik na over EIGENSCHAPPEN VAN EEN IMKER..
Wat moet zo'n persoon in huis hebben om plezier aan zijn bijen te beleven. Wat moet je kunnen!
*Meer plezier buitens huis hebben dan binnen. Een buitenmens zijn.
*Je kunnen inleven in een bijenvolk. Waar genieten ze van. Waaraan hebben ze een hekel.
*Van planten houden en door hebben wanneer ze gaan bloeien. Om NIET alleen maar voorjaars-,zomer- of najaarshoning op je etiket te kunnen zetten.
*Redelijk handig zijn, want er komt veel kluswerk bij het imkeren kijken.
Raampjes in elkaar zetten, waswafels (dag Hugo)inzetten, broedkamers herstellen, isolatiemateriaal kunnen aanbrengen.
*Kijk hebben op de kracht van het zonlicht en weten wanneer je de zonnewassmelter volop kunt laten werken.
*Tegen propolis kunnen om al je werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Werken in een maanmannetjespak geeft weinig genoegen.
*Een theorie of rode draad kunnen uitzetten over jouw manier van imkeren. Een imker moet geen voortdurende twijfelkont zijn; dan zou je alleen maar bezig zijn met herstellen van ellende.
*Fantasie hebben om oplossingen te bedenken. Inventief kunnen wezen. Je geniet dan dubbel van een goed resultaat.
*Met mensen kunnen omgaan om je honing van de hand te kunnen doen. Ze moeten vertrouwen in je vakmanschap en je netheid hebben.
*Financieel.., redelijk praktisch kunnen denken. Je hebt imkeressen die het gehele land afreizen om een euro te kunnen verdienden (gelukkig is Nederland een klein landje).
*Niet teveel gefocust zijn op kwalijke stofjes in het kunstraat. Daar slaap je slecht van.
*Redelijk kunnen timmeren om een bijenstal te kunnen zetten.
*Weten hoe je honingpotjes efficient moet vullen. Je vrouw/je man zou geen drie dagen nodig moeten hebben om je plaktroep op te ruimen.
*Een redelijk sterke rug hebben of.., je kasten aanpassen aan je mogelijkheden.
-
Ik zou nog kunnen doorgaan,maar..,
Dat mag u ook!

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: imker-kenmerken

Bericht door jjmvaningen » za 25 feb 2006, 10:09

Als aanvulling op voorgaande uitmuntende bloemlezing:

B etrokkenheid met het volk,
I nzet voor het volk,
J a, ook wel eigenwijs,
E igenlijk wel arrogant,
N eerbuigend na afloop van het slingeren,
H autain over eigen kunnen,
O uderwets van aard,
U itmuntend prater in eigen kring,
D oorzettend na tegenslag,
E igenlijk,
N et een mens.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: imker-kenmerken

Bericht door Frans vanTongeren » do 02 mar 2006, 14:13

Jacques zou 5 eeuwen terug het gedicht/volkslied
W I L L E M V A N N A S S O U
geschreven kunnen hebben !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten