Wasmot

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Both
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Wasmot

Bericht door Both » do 23 feb 2006, 22:42

We zijn altijd druk met de bestrijding van de varora, maar dat is voor mij een probleem van de bijen. Maar zelf heb ik nu een probleem met de wasmot en dat geeft nogal wat extra werk.
Al 8 jaar stapel ik mijn lege uitgelikte broedkamers op elkaar en zet bovenop nog een lege bak met een bakje ijsazijn. 6 jaar lang altijd goed gegaan, nooit een wasmot gezien na het einde van de winter.
Ik kijk altijd nog even al mijn bakken na in februari om ze nog eens te controlen en evt. nog wat ijsazijn er op, maar moetst nu constatreren dat ik 80 ramen van de 100 kan omsmelten want de bakken zaten vol met harige pluis en veel witte poppen, gewoon een ravage.
Vorig jaar is dit begonnen, toen misschien 40 ramen van de 100.
Dan vraag ik mij af waarom gaat het 6 jaar goed en nu al 2 jaar fout?[xx(][xx(]
Als je de ramen in de vriezer doet in het najaar, hoe lang moet je ze daar dan in laten zitten? want ik denk dat ik toch naar een oude vriezer zal moeten, want dit geeft onzettend veel werk.[xx(]
Ik zei het al dit probleem is voor mij veel erger dan de varora.
Het waren bijna allemaal prachtige uitgebouwde ramen van 1 jaar oud, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Hebben meer mensen dit probleem? En wat doe je er aan?[?]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wasmot

Bericht door Hans van der Post. » do 23 feb 2006, 23:04

Teun, ik kende dat probleem ook.
Na de laatste slingerbeurt laat ik de geslingerde ramen boven een volk uitlikken. Vervolgens worden ze opgestapeld met tussen iedere bak een laagje kranten. Mocht er toch nog een "uitbraak" plaats vinden wordt deze gestopt door die laag kranten. De bakken met ramen staan in een koele schuur.
Het is belangrijk dat de bakken nadat ze schoon van de volken komen onmiddellijk met de laag kranten worden opgestapeld. Hierdoor wordt elk klein kiertje afgesloten en kan de was mot geen toegang vinden/krijgen maar de mooie uitgebouwde ramen.
Op deze wijze sla ik mijn niet gebruikte raten al jarenlang op zonder wasmot vraat.
Hans

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wasmot

Bericht door Frans vanTongeren » vr 24 feb 2006, 09:39

Dag Teun,
Naast de aanpak van Hans bestaan er nog andere mogelijkheden...:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=wasmot

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wasmot

Bericht door Minne Bonnema. » vr 24 feb 2006, 10:38

Theun, Ik berg de raten altijd nat op en doe zoals Hans, kranten er tussen (zie foto )Weinig of geen last van wasmot,ook gebruik ik geen ijsazijn.Maar k geef toe heb je eenmaal last van de motjes,je raaakt ze zomaar niet weer kwijt. Vgr, Minne.

Afbeelding

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wasmot

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 24 feb 2006, 12:59

Hallo Teun,

Waar bewaar je je hoogsels met raten?

Bij mij staan ze buiten in de bijenhal. Per 2 hoogsels een krant en tussen de 2 hoogsels een doordrenkt bierviltje met azijnzuur. De eerste weken werkt het azijnzuur en daarna is de temperatuur buiten niet zo hoog meer. Heb tot heden geen last van wasmot in mijn honingraten.

Het ergste is dat de raten voor niks meer te gebruiken zijn. Zelfs raten met weinig schade worden door de bijen niet meer opgebouwd. Je voorraad mooie raten in die maten zien verkleinen is natuurlijk niet prettig.

Veel sterkte en hopelijk volgend jaar beter.

mvg

Theo

Gosse
Berichten: 69
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 13:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wasmot

Bericht door Gosse » vr 24 feb 2006, 13:05

Afgelopen zomer ook erg veel last van was moet gehad.
Ik kwam er bijna niet meer van af en heb toen alles in pakjes van 5 ramen ingepakt in vuilnis zakken en toen een 24 uur in de vriezer gedaan bij -25.
Alles was dood en heb er sindsdien geen last meer van gehad.
Ik bewaar mijn ramen nu buiten in een aangepaste oude kast zit onder en boven heel fijn gaas in zodat het goed tocht en s`winters gaat de vorst er een paar keer over en als ik meer ruimte nodig heb zet ik er een bak boven op.
Was motten houden niet van tocht en kou

groeten Ærjen van den Akker, Mantgum.[8D]

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wasmot

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 24 feb 2006, 13:49

@ gosse

Ook aan licht hebben de motten een hekel. Daarom dat er veel oudere imkers hun raten gewoon onder de hal hangen. Wel stoffig en niet 100% volgens de huidige hygiëne normen. Maar is wasmot dit wel?

mvg

Theo

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wasmot

Bericht door de vos roger » vr 24 feb 2006, 17:24

Hoi Theo ik voel me nog zo oud niet,maar ik bewaar ook mijn uitgelikte raten open en bloot hangend op een rek onder het dak van mijn bijenhal .
Raten niet volledig tegen elkaar zodat het licht en de wind ertussen kan.Nog nooit een aantasting van de wasmot gehad.Deze waarvoor ik in mijn bijenhal geen plaats heb steek ik in een goed afgesloten plastiekzak.Doe ik al z'on 25jaar zonder problemen.
groetjes

roger

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wasmot

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 24 feb 2006, 17:45

Hallo Roger,

Oudere imkers kan je dubbel interpreteren. Oud in de meest gebruikte vorm. Of ook als een langere staat van dienst. 25 jaar bijen is volgens mij toch al een langere staat van dienst.

Btw. Sorry als ik je direct enkele jaartjes ouder deed voelen. [;)]

mvg

Theo

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wasmot

Bericht door Æbe » vr 24 feb 2006, 18:17

wasmot,
in het begin van mijn bijenhouderij was ik druk met de wasmot,totdat ik het door had,hoe meer ik de ramen vertroetelde ,op mijn zolder,eerst in de diepvries en daarna in een toren met ijsazijn op een tochtvrije zolder,heel fijn om raampjes schoon te maken in de winter, des te meer wasmot,maar nu heeft de winter vrij spel rond mijn kasten met raampjes,ze staan in weer en wind onder een afdak,zonder kranten maar wel muis vrij.

Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten