Weer een koude nacht in maart ...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Weer een koude nacht in maart ...

Bericht door heidecap » za 11 mar 2006, 23:35

Er wacht onze bijtjes al weer een ijskoude nacht; 11 maart 2006 :

Afbeelding

Vorig jaar hadden we in maart ook een ijskoude nacht; 3 maart 2005 :

Afbeelding

Het verschil met vorig jaar is echter dat de bijtjes nu al heel lang niet hebben kunnen uitvliegen en dat de kans op poep IN de kast met de dag groter wordt.

Probleem : de meeste volken hebben momentteel een flink broednest en bij mij zijn sommige volken bijna door het voer heen.
Ik heb de keuze tussen bijvoeren met bv borstplaat met het risico dat de bijen de kast onderpoepen en ...
de bijen met rust laten tot na de reinigingsvlucht en dan kijken hoe het er mee staat. Dit met het risico dat er in de tussentijd een volkje verhongerd.
Een lastige keuze ...

Maar ... de lente is in aantocht. Ook vorig jaar trad de lente zeer plotseling in met prachtige temperaturen.
De vooruitzichten van 22 maart 2005 :

Afbeelding

Het bijenseizoen gaat beginnen !

Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Weer een koude nacht in maart ...

Bericht door Lammert van Beek » di 14 mar 2006, 18:14

Rini van Trijp schreef op 11 februari:
hoera de eerste krokussen staan open, maar nog geen bij te zien.
Daarop reageerde ik op 12 februari:
Misschien moet je dus helemaal niet zo blij zijn, dat de crocussen nu al open zijn. Het is nog veel te koud voor onze bijen om uit te vliegen!
We zijn nu koud één koude maand verder en Thomas schreef op 11 maart:
Er wacht onze bijtjes al weer een ijskoude nacht; 11 maart 2006. Maar ... de lente is in aantocht.
Voor wat betreft de ijskoude nacht(en) kreeg Thomas gelijk, want we hebben sinds 11 maart al weer enkele nachten met temperaturen van plaatselijk tot -10°C te pakken.
De crocussen in mijn tuin komen aarzelend tot bloei maar ik heb er tot dusver nog niet één bij op gezien.
In het AD van vandaag las ik "Lente komt dit jaar met een maand vertraging".
Het is te hopen dat het daarbij blijft!
Lammert van Beek

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Weer een koude nacht in maart ...

Bericht door hbeugeling » di 14 mar 2006, 20:12

Belangrijker is denk ik de vraag van Thomas: Moeten we de bijen met rust laten en zien hoe de natuur dit zelf oplost of moeten we gaan bijvoeren. Met hierbij het risico dat stress en koude temperatuur de bijen van slag brengen en een eventuele "plaat"voer de bijen zal dooddrukken.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Weer een koude nacht in maart ...

Bericht door J.R. » di 14 mar 2006, 21:27

Hallo ,hoe lang is normaal de winterzit?
Op 27 december vlogen er bij ons nog redelijk veel bijen.
Als normaal de bijen begin november binnen blijven en ze komen begin maart even naar buiten, dan kunnen ze nu nog wel even wachten.
Als beginnend imker wacht ik maar af .
De afgelopen nachten was het hier in de prov. groningen tussen de -6,4 en 8,6 graden en overdag + 4
Dan lijkt het mij niet goed om de bijen te storen, of wel.
Jan Ritsma

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Weer een koude nacht in maart ...

Bericht door heidecap » di 14 mar 2006, 22:07

Goedenavond Jan,

volgens mij is de winterzit in Nederland normaal gesproken zo'n 4 maanden. Maar normaliter kunnen bijen op een mooie winterdag tussentijds wel reinigen. Dit was deze winter niet het geval. Het was (is) niet extreem koud, maar wel te koud om uit te vliegen. Alle bijendarmen zitten momenteel vol met poep. De bijen staan te popelen om te ontlasten. Maak je nu de kasten open dan ontlasten de bijen in de kast. Dit moet je niet willen. Dus het lijkt logisch om te wachten tot na de reinigingsvlucht.
Het andere probleem is dat de bijen momenteel al veel broed hebben. Ze moeten wel, want volgende maand is er al volop dracht. En, veel broed vereist warmte, en dus veel voer, vooral bij de huidige buitentemperatuur.
Mijn volken namen slecht hun wintervoeding op.
In november heb ik in een volk zelfs nog borstplaat bijgevoerd.
Maar ja, ik maak me zo langzamerhand wel zorgen. Veel broed en lage temperaturen kost veel voer.
Het is kiezen tuzzen 2 kwaden. Maar ik wacht met de (korte) inspectie op voer tot na de reinigingsvlucht. Wel heb ik dan borstplaat achter de hand om subiet bij te kunnen voeren indien nodig.
Ik heb momenteel 7 ingewinterde volken en heb 4 produktiekastsen. Verlies ik 3 volken dan is dat "all in the game".
Ben benieuwd wat straks (over een week of 2; de 1e inspectie staat standaard rond 1 april gepland) het uitwinteringsresultaat is.


Groeten, Thomas

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weer een koude nacht in maart ...

Bericht door Hennie Peters » wo 15 mar 2006, 07:29

heidecap schreef: Maar normaliter kunnen bijen op een mooie winterdag tussentijds wel reinigen. Dit was deze winter niet het geval.
Thomas,

Je hebt waarschijnlijk niet goed opgelet. Het was namelijk wel het geval.
Er is altijd wel een moment dat op een zonnige winterdag de temperatuur iets oploopt. Hennie Oes schreef hier geloof ik op eerste kerstdag ook al over. Ik heb mijn bijen twee keer zien uitvliegen deze winter op dagen met een warm zonnetje waarbij de temperatuur nog ruim onder de 10 graden bleef.

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Weer een koude nacht in maart ...

Bericht door hbeugeling » wo 15 mar 2006, 08:03

Ik denk dat het uitvliegen per gebied verschilt. Ik kom met grote regelmaat bij mijn kasten, juist ook wanneer het zonnetje schijnt. Een verdwaalde bij de even op de vliegplank komt kijken, wanneer ik een paar dode bijen uit de vliegopening haal, dat is alles. Misschien dat het sterk afhankelijk is hoe de zon de kasten kan opwarmen. Sta je in open terrein kan dat makkelijker, dan wanneer je de kasten in een overdekte, schaduwrijke omgeving hebt staan.
Wanneer je zegt dat ze reeds een reinigingsvlucht hebben gemaakt zou Jan in dit geval kunnen bijvoeren, anderen moeten nog even wachten, maar tot komend weekeinde is het weer nog pet.

bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weer een koude nacht in maart ...

Bericht door bart vos » wo 15 mar 2006, 09:42

Ik zit met verwondering en verbazing de overpeinzingen over bijvoeren, borstplaat etc. te lezen.
In de afgelopen dertig jaar dat ik nu bijen heb (en mij in alle bescheidenheid imker mag noemen![;)]) nog niet een keer meegemaakt dat een volk verhongerd was.
Naar mijn mening moet een volk aan 15 kg suiker op de juiste manier en op het juiste moment gegeven meer dan genoeg hebben. Als je de bijen gewoon met rust laat en weet dat je ze voldoende voer gegeven hebt kan er niks gebeuren.
Laat onverlet dat ik wel heel erg uitzie naar het voorjaar!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Weer een koude nacht in maart ...

Bericht door Frans vanTongeren » wo 15 mar 2006, 10:54

Ja Bart, volgens mij heb je gelijk..
Als de bijen in de kast moeten blijven, verbruiken ze weinig energie.
Denk maar aan beren die in de winter in hun holen blijven wonen.
Als de bijen boven de tien graden naar buiten stormen en er is weinig voedsel te halen, moet de imker wakker worden..
In april kan een volk verhongeren; het grootste voorop !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten