Grote professionele korfimkerij

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Grote professionele korfimkerij

Bericht door labrador » di 05 feb 2008, 22:39

Sinds enige tijd zitten er ideeën en gedachtes in mijn hoofd welke ik graag met jullie zou willen delen. Enerzijds om uit te vinden hoe de gemiddelde imker tegen dit idee aankijkt, en anderzijds om medestanders te vinden om dit idee verder op te tuigen.

Ik zou het om meerdere redenen belangrijk vinden om een grote korfimkerij op te gaan zetten. Een aantal zaken spelen daarbij mee. Zo is het om te beginnen waarschijnlijk niet 'self supporting'

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door LWPisa » wo 06 feb 2008, 09:56

Kicke idee Jaap!

Je moet alleen plekken zien te vinden met genoeg dracht voor 100-200 volken...dat aantal lijkt me wel een minimum als ze hun eigen geld moeten opbrengen. Als GL meewerkt dan zou dat wel eens kunnen maar het loont om eens vooraf te inventariseren waar de "beste" stuifmeel / nectardrachten zijn en of die wel in de beheerde gebieden voorkomen. Een bedrijfsmethode met zwermen wordt ook wel anders plannen dan met ramen/splits...het is wel een methode die ook heel veel was op zou kunnen leveren.

Ook met een traditionele werkwijze zal je niet ontkomen aan dingen zoals HACCP regelgeving om grootschaliger je honing te verkopen...ik zou dat ns goed op een rij zetten...

MvG
L

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door Tieme » wo 06 feb 2008, 11:32

Beste Jaap,

Je plan heeft kans van slagen als je het voor elkaar krijgt als imker in dienst van gelders landschap te komen. De materialen die nodig zijn kunnen dan uit de inkomsten (fruitgelden, honingverkoop zwermverkoop) worden betaald.
Zonder dat je in dienst komt kan het denk ik niet. De bijen moeten dan je 12 maandsalarissen en vakantiegeld gaan verdien, en dat is volgens mij nogal moeilijk.

Tieme

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door apiario » wo 06 feb 2008, 11:43

Beste Jaap.

Je toont hier mede een geweldig inofatief denken,daar hebben we behoefte aan. Vooral nu het imkers bestand terug loopt in een hard tempo.en de vergrijzing de grote rol speeld.

Je oproep om mee te denken en het ook eens van de andere kant te bezien spreekt me wel aan.Ik ga het proberen en schrijf het op zoals ik denk.

In de eerste plaats zie je er sterk uit. Maar ik probeer het toch.Als ik nu eens aan jas trek. Waarom draai je niet een halve slag.Dan kijk je een in tegenovergestelde richting. En heb je mijn inziens een redelijke kans van slagen.

Het gene dat je naar voren breng klopt als een bus.Maar de wereld zit zo niet meer in elkaar. De oude korfimkerij is verledentijd Leuk om op een braderie te zien. Daar trekt het mensen. Maar wil je iets in die richting doen is het van belang vooruit te kijken. En als dat lukt neem je in je kielzog het oude imkeren mee.

Een heldere blik op de imkerij is mee te gaan met de tijd. En niet gebruik maken van subsidieregelingen. Er is geld genoeg in Nederland
het ligt op de straat, alleen je moet bukken en het oppakken.

Waarom niet in samenwerking of alleen een "bebouwing" zo inrichten dat wanneer je daar aan komt goed kan parkeren. Het er zeer schoon en netjes uitziet. en ruimte bied voor touringcars Je naar een ontvangsthal of buitenterras kan gaan waar je een uitstekend kopje koffie met "honingkoek" in het honinggeel geserveerd wordt kan nuttigen. Waar je door de opzet en prettig ontvangst naar binnen wordt gezogen en daar de allerlaatste nieuwste en snufjes op bijen gebied
je toelacht(Denk aan bijen die mijnen kunnen vinden) waar ruimte is om het hele imkergebeuren op een ordentelijke en prettige manier te zien voorbij te trekken waar andere aktiviteiten ook plaats kunnen vinden
zoals vergaderen, film enz enz waar je geen imkersspullen kan kopen alleen,dingen die er aan verwant zijn. En dat zijn er gigantisch veel Maar wel kasten korven slingers enz kan bekijken. Waar de mogelijk heden zijn om een luns te gebruiken.

Waar er iemand aan het hoofd staat die weet hoe je de markt moet bespelen.Die schoolkinderen op bezoek krijgt die "niet" in slaap vallen Maar aan de hand van muziek en laptop geweldige en griezelige dingen kunnen bekijken in een 20 meter hoge bijenkorf. Je moet ze wat bieden!!

Dan heb je grip op de toekomst en laat terloops het oude zien

Denk je, dat ik er naast zit dan zou ik zeggen ga eens kijken in Poppendamme. (80 tot 100.000 bezoekers)

hoezo subsidieregelingen


Bertus

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door robvanhernen » wo 06 feb 2008, 12:32

Ik denk: gewoon beginnen,
En zo ben ik in feite al bezig. De vraag of je ervan kan leven is niet zo interessant, de vraag is of je al begonnen bent met leven. Begin dus gewoon. Doe wat je wilt, kun je later nooit jezelf verwijten dat je niet gedaan hebt wat je graag wou.

Wat betreft oude technieken. Zo denk ik er ook over. Ik heb het boek van Lehzen, vertaald in het Nederlands, maar ik ben er nog niet mee klaar, omdat ik er meer mee wil doen. Ook de technieken die hij beschrijft, probeer ik uit. Zo moet ik deze zomer voorzwermen gaan overjagen en omwisselen met kleine volken. Ook probeer ik technieken uit die nieuw zijn, want we leven in een andere tijd. Het boek wordt uitgebreid met een bijlage over het gebruik van braamspleut, wilgenteen en dennenwortels. Inmiddels heb ik bijna ook mijn eerste korf van sparrenwortels klaar.
Daarnaast nog bijlagen over de Kanitzkorf en het repareren van oude korven.
Ik zoek eigenlijk nog foto's van het afjagen in een jaagnap en enkele andere korfzaken, omdat ik denk dat er in Nederland op dit gebied historisch gezien, andere en praktische ervaringen mee zijn als in de Lüneburger Heide waar Lehzen zich op heeft gebaseerd.

Het hoofdstuk over de Kanitzkorven zou vervangen of uitgebreid kunnen worden door de tegenhanger hiervan, de Uddelerkorf. Hiermee heb ik echter geen ervaring.

Wat betreft mijn korfimkerijtje. Ik heb vier standen/stalletjes en ik vind het schitterend mooi werk. Afgelopen jaar was zeker rendabel, ondakns het verliezen van enkele zwermen, wat me overigens ook bij mijn kastvolken gebeurd. Ik hoop te kunnen uitbreiden, maar ik wil me niet gek laten maken door mijn eigen ambities. Korfimkeren is niet zwaar, maar vergt wel discipline.

Vanavond, (nu woensdagavond)
geef ik in Wezep een presentatie tijdens onze maandelijkse verenigingsavond. Dat is gelegen aan de Voskuilerdijk te Hattemerbroek. Vanuit Amersfoort over de A-28 afrit Wezep, onderaan rechts richting Kampen/Oldebroek, 1e weg rechts(Duivendansweg), aan het eind rechts (Voskuilerdijk) en dan na 50 tot 150 meter de eerste weg links, richting IJsbaan. Na circa 300 tot 400 meter ligt het clubgebouw aan de rechterkant tussen de struiken. Deze avonden beginnen altijd zo rond half acht,en zijn heel informeel, ik begin met de presentatie niet eerder dan een half uur later.

Rob

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door Piet Jager » wo 06 feb 2008, 13:55

De geest is al uit de fles!

Project: Levende herinnering!


!Piet

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door Lammert van Beek » wo 06 feb 2008, 15:06

[quote="labrador"]

Ik zou het om meerdere redenen belangrijk vinden om een grote korfimkerij op te gaan zetten.
Om e.e.a. te kunnen realiseren, dacht ik een samenwerking te moeten aangaan met bijvoorbeeld een organisatie als 'Gelders Landschap'

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door Oude Essink » wo 06 feb 2008, 16:07

Een geweldig initiatief, dat een goede voorbereiding en vooral een gezonde finantiële basis moet krijgen.
In de kasteelt voldoen korfvolken uitstekend als bestuivers; als het erom gaat een beetje rendabel te draaien, zou ik een deel van de volken daarvoor bestemmen liever dan op honingoogst te mikken, hetgeen bijzonder bewerkelijk zou zijn. Als honingproduct zou mooie raathoning goed kunnen opleveren: Uddelerkorven op de heide!
Als het erom gaat onze rijke natuur van nieuwe "natuurvolken" te voorzien, die zich aan de habitat moeten aanpassen, zou het inzetten van zes- of zevenramers op veilige plekken te overwegen zijn. deze zijn in de vrije natuur minder kwetsbaar.
Vooral advies inwinnen van grootimkers die bedrijfsmatig goede ervaring hebben met korfvolken (Kees van Holland is zoiemand).
Ik hoop er nog veel van te horen! met groet,


Afbeelding

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door labrador » wo 06 feb 2008, 20:32

Fijn dat er al zoveel (positieve) reacties zijn.

Ik ga even het rijtje af wat betreft de reacties:


Beste Pisa,
Aan inventariseren zal men niet ontkomen, sterker nog, daar ben ik nu al, in de breedste zin van het woord , mee bezig.
Wat betreft HACCP, in een later stadium moet dit mogelijk zijn. Echter, met een 'logboek / draaiboek'

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Grote professionele korfimkerij

Bericht door labrador » wo 06 feb 2008, 22:21

robvanhernen schreef:
Ik heb het boek van Lehzen, vertaald in het Nederlands,
Die zou ik ook wel willen hebben......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten