Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 jun 2008, 11:41

Het is gort/rijs/hor droog in het Groningse land. Ik had het niet zo door, maar toen ik gisteren in lange tijd bij mijn volkstuin kwam, schrok ik wel heel erg. En nu heeft het afgelopen nacht weer niet geregend. Het noorden van het land is weer de dans ontsprongen!! Helaas.

Toch gaat het mijn bijtjes erg goed. Ik heb het idee dat ze veel op de acacia (grote bomen, hebben iets minder last van de droogte) vliegen en ook braam die hier nu begint te bloeien en die vaak wat natter staat in de slootskanten. Ik krijg mijn bijen er steeds beter voor. De vegers staan nu op elf ramen en ontwikkelen zich mega snel dankzij het voeren. De hoofdvolken staan nu op drie bakken en vliegen als gekken. Er komt honing binnen. Gisteren heb ik mijn stand verder ingericht met hier en daar pelletjes neergelegd, ver van de hoofdvolken. Daarop staan steeds twee kirchainertjes met een 6-ramer ertussen. Ik heb de volkjes drie dagen dicht gehad om te harmoniseren en ze zijn al druk aan het bouwen. Verder vliegen er genoeg darren rond. Ik laat dus een twaalftal K. op bruidsvlucht. Ben benieuwd wat het zal gaan opleveren. Ik anti-cipeer een beetje op mogelijke ccd. Een eventueel overschot aan volken in het voorjaar verkoop ik wel weer. Na de linde ga ik de kleine volkjes en de grote volken invoeren: langzaam opbouwen. Voor 1 september wil ik het invoeren achter de rug hebben. Ik winter in op twee, mogelijk drie stands.

De linde bloeit nog niet. Ik zie nog geen droogte verschijnselen, en op zich staat ie er nog goed voor. Veel vaantjes (maar in westen van het land, Den Haag en omstreken, veel meer vaantjes!!). Zodra de linde gaat bloeien laat ik mijn vegers afvliegen op de hoofdvolken.
Ik geloof nog in de linde! Het duurt zeker nog een tien dagen.

JP

PS nu ik dit bericht typ begint het hier eindelijk te regenen. Een heerlijke bui!

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door hans hoogendoorn » di 03 jun 2008, 12:21

Inderdaad JP, je wens is gehoord
het is een smalle strook, maar hij mag er dan ook zijn
het hoost hier, de straat staat direct blank

groet'n oet Grunn'n

Aart
Berichten:39
Lid geworden op:ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door Aart » di 03 jun 2008, 13:25

Jelte,
Je schreef inwinteren op 2 a 3 stands, hoeveel bijenvolken laat je dan op 1 stand overwinteren?
Dit m.b.t. voldoende stuifmeeldracht?

Mvg Aart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 jun 2008, 16:01

Ik zet op elke stand vier a vijf volken. Heb het idee dat al mijn drie standen wel ok zijn mbt stuifmeel dracht.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 04 jun 2008, 13:40

Binnen afzienbare tijd heb ik jonge bevruchte K. beschikbaar; in drie-of zes ramers. Mail me even indien u belanstelling heeft.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 jun 2008, 19:05

19.00 uur. In de schaduw 26 graden. Het is dus alweer heel erg warm geworden in de stad (en provincie) Groningen. Het is ongelovelijk. Zo kan iedereen bijenhouden. De voorspellingen zijn dat dit type weer nog minmiaal drie dagen aan houd. De hommels vliegen bij mij op het balkon (4-hoog) op Sedum acre (vetmuur) en komen bijna het huis binnen suizen. Vandaag gezien dat bij de Linde bij mij om de hoek de eerste knoppen op knappen staan! Nog een twee drie dagen en de Linde begint te bloeien! Ik heb mijn voorjaarshoning geslingerd en de honingbakken staan inmiddels weer op de kasten.

JP

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door Els Kleijnendorst » za 07 jun 2008, 22:35

Jelte, wil je alsjeblieft ophouden met al je optimistische weerberichten. Vandaag ging het wel, heb de zon zeker 2 uur gezien, maar de afgelopen 2 weken schommelt de temperatuur hier aan de kust rond de 15 graden. Zelfs de CV een aantal maal aan moeten steken. M'n moerenteelt is al 2x mislukt omdat het weer te beroerd was. Brrrrrrrrrr [:(]

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 jun 2008, 00:11

Hoi Els,

het bericht was ook een beetje om de 'rest van het land' een steekje onder water (hoe dubbelzinnig) te geven. Dat is dus gelukt. Ik kan er ook niets aan doen maar het is echt zo. Morgen wordt het weer heet en het raakt hier droog.

Vandaag mijn vegers (elf ramers) maar ruimte gegeven. Ze stonden op knappen. Buitenste twee ramen in het broednest gehangen. Ik heb er een bak met uitgebouwde ramen boven opgezet. Kunnen die oude moeren maar aan de slag. Eigenlijk zou hier de honingkamer op kunnen, maar aangezien ik deze volken heb gevoerd wil ik dat niet. Het suikerwater zou vervolgens in de honing kunnen komen.

Vanavond alle Kirchainers geinspecteerd. Een pre-bevruchtingcheck. Ik heb ze maandag avond opgesteld. Geen speeldopjes of darrencellen. Allemaal evenredig werksterraat. Ook al aardig wat stuifmeel in sommige celletjes. Dat lijkt heel goed. Volkjes waren niet opvliegerig. Van de week zullen ze op bruidsvlucht gaan. Vanaf woensdag wordt het wat kouder. Ik hoop dus dat ze komende dagen gaan 'sexen' en niet einde week. Ik heb de voerruimtes weer bijgevuld met Kristal suiker. Bijen waren al aardig door het voer heen. Nu kunnen ze wel twee weken vooruit. Het is belangrijk dat de K. in zeer goede conditie het luchtruim betrekt. Enig kritiekpuntje: in de Kirchainertje zijn wel wat te weinig bijen gekomen. Ze bezetten net twee raatjes. Maar dat is prima. Kan ik ze een hele tijd in de kirchainertjes houden.
In de 6 ramers met onbevruchte K. een raam kristal suiker ingehangen. Bovendien voer ik vanaf boven met een omgekeerde augurken pot met suikerwater. Op twee 6-ramers heb ik een twee liter voederstel, mar die bezetten ze eigenlijk te slecht. Ik haal die er denk ik maar weer vanaf. Ik kan niet wachten totdat ik de eerste moer straks kan merken.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 14 jun 2008, 10:46

Mijn bijen doen het boven verwachting (en dat ondanks de droogte). Van de 8 Kirchainers die ik heb opgezet zijn er 7 aan de leg. De 8ste is helemaal weg. Gisteren gecheckt. Vervlogen?? Waarschijnlijk in combinatie met iets te weinig bijen.
Een paar waarnemingen: veel verschil in voedsel toestand in de raatjes. Sommige volkjes hebben veel voer. Sommige hebben weinig voer. Dit terwijl ze de dezelfde hoeveelheid suiker hebben toegediend gekregen. Dit is een kenmerk waar op geselecteerd kan worden!! Sommigen K. hadden al 1-daags larfjes. Sommigen eitjes. Er zit dus ook verschil in tijd met legaanvang en paring.

Verder komt mijn teelt perfect uit!! De moeren beginnen nu met leggen terwijl er een koude periode is aangebroken. Ze gaan dus niet te veel broed aanzetten ten opzichte de hoeveelheid die ze kunnen warmhouden.

Hoe ga ik het nu verder doen? Na mijn vakantie volgende week ga ik de moertjes nog enkele malen observeren op ontwikkeling en hagelschot etc. Dan ga ik ze merken en mogen ze weer enkele dagen bijkomen. Bij drie van de vier Kirchainers gaat de moer er vervolgens van af die ik invoer in een 3-ramer met broed in alle stadia. Vervolgens zet ik al de raatjes zonder bijen uit de moerloze kirchainertjes in de moergoede kirchainertjes. De bijen sla ik af op het moergoede kirchainertje die ik 'half' zet. Dit schilt al de helft aan Kirchainertjes!! Vervolgens laat ik 1 generatie bijen uitlopen. Dan ga ik wederom 6-ramers maken met broed in alle stadia en daar gaan de overgebleven Kirchainertjes op; verenigd met met de krantemethode. Ik hoop dus over 4/5 weken van ale Kirchainertjes af te zijn.

Verder zitten in 1 van mijn twee hoofdvolken ook al een jonge K. Die is dus op dezelfde tijd aan de leg gegaan dan de K. in de Kirchainertjes. Gisteren beide twee volken doorgespit. Kost veel tijd maar ik wilde het graag weten! Normaal doe ik dat ook nooit. Als het goed weer wordt kan het nog steeds zo zijn dat ik de vegers op deze volken laat afvliegen.

Ik ga vanaf nu volken opbouwen en tegen de herfst wil ik de vijf beste volken inwinteren.


jp

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Droogte 2008 en toch bijenhouden...

Bericht door Jaap Langeveld » za 14 jun 2008, 20:20

Beste Jelte,ook hier in oldeholtpade is het nog steeds droog en zonnig weer.Ook vandaag weer.Alleen was ik bang dat het voor de linde te droog geworden was.Ik kon nog steeds geen bloesem bemerken,maar ineens zag ik vanmiddag allemaal knopjes aan de linde.Er staan er hier in het dorp wel een stuk of vijftien en 2 direkt bij mijn bijenstal,dus als het een beetje meezit, dan moet er nu toch wel honing in mijn kamers komen.Tot nu toe heb ik nog geen honing gehad,maar mijn volk is enorm sterk gegroeid,op 2 kamers in alle stadia broed en stuifmeel en ze zijn nu wel druk bezig in de honingkamer.Het volk heeft ook niet gezwermd.Ik laat de natuur zijn gang gaan zoveel mogelijk.Ik heb nu wel 2 zwermen gekregen van collega imkers, dus nu weer 3 volken.Deze ontwikkelen zich ook goed.
Ik laat nog wel weten hoe het resultaat is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten