Ramen rechthoek met rondjes in turkije

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
martha van dam
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 19:20
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ramen rechthoek met rondjes in turkije

Bericht door martha van dam » di 01 jul 2008, 13:39

[img]../beeld/m/marthavdam_honingturkye.jpg[/img]

Bijgaand een paar foto s van de markt in Kusadasi Turkije.
Hier kwam ik wel hele mooie ronde raten tegen die niet rommelig waren uitgebouwd. Juist nu staat er op het forum de discussie over ruimte tussen de raten.
Lijkt me goed om dit ook even te laten zien. Leuk is ook trouwens dat je op elke markt plastic dozen met raathoning kunt kopen zelfs in de supermarkt.













Heb donderdag een 6 ramer en een 3 ramer met ieder een paar goed gevulde raten met ieder een prachtige kon. dop overgezet en veel bijen afgeklopt . Zo hoop ik in ieder geval 1 extra volkje (nog beter 2) te mogen overhouden die ik kan verenigen. Thans 2 volkjes waarvan 1 met oude koningin 3e jaar maar dat volk heeft bij elke controle een hand vol kalkbroed ? onder in de kast liggen. Die gaat straks naar de bijenhemel. Misschien verkeerd gedaan maar elke keer leren we van onze fouten.

Dan de scholen: Daar ik sedert 4 jaar de baas in de bomen heb gehangen ha ha Na 15 jaar hoorde ik bij de inventaris en kwam zelfs op de balans voor. Nu heb ik meer tijd voor de hobby s (kippen kooi karpers fuchsia moestuin en bijen)maar ook voor voorlichting.

Ik geef gratis lezingen en leen lege kasten uit als ze erom vragen zodat de juf alvast voorbereidingen kan doen. Daarna ga ik elk jaar bij 2 scholen aan groep 3 uitleg geven over de basisbegrippen en hoe een volk overleefd. Neem daarvoor als voorbeeld gewoon ons Koninklijk huis Voor hogere groepen is mijn kennis te beperkt Ook mogen ze thuis komen kijken Speciaal daarvoor een extra pak aangeschaft. Zo kweek je begrip voor wat de moeders ongedierte noemen. Aan het einde honing proeven .. Daarna steevast de opmerking met de opgewezen vinger'¦ Let op '¦ zelfs als jullie achter de rollator lopen en je hebt keelpijn dan denk je nog aan mij en de bijen NEEM EEN LEPELTJE HONING Het is verbazingwekkend hoeveel kennis dat de jonge kinderen al hebben. Vaak krijg ik tekeningen Maar het mooiste vinden ze dat ik met mij pak aan de klas inkom. Met Maja de pluchen bij. En ook vinden ze dat ik een hele echte imker ben (al ben ik dan een vrouw) want in het lijstje staat het bewijs van het certificaat. Deze is slechts afgegeven bij het halen van de snuffelcursus bijen maar ik krijg er wel aanzien mee !! Bij Albert Heijn waande ik me tot 2x toe de Koningin kinderen kwamen naar mij toe en zeiden ik ken u'¦ U bent die mevrouw die zo mooi kan vertellen over de bijen. Lief he en daar doe je het voor.

Ook kuikens worden in het voorjaar uitgeleend en geef ik voorlichting over de kip het ei tot het kuiken. Soms zet ik er de kleine doorzichtige broedmachine (20 eitjes)neer (Verhip daar kan ik volgens mij ook een Koningin in uit laten komen Ja toch ? Wie heeft er ervaring.
Het is de Brinsea met doorzichtige kap Ik broed op 37,6 graden C

Als ik dan toch bezig ben dan kan de volgende vraag er misschien ook nog even bij
Wie van onze mede imkers heeft er een paar potjes boekweithoning en heidehoning over wil dit graag ook eens 'zuiver'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten