Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door Berend » do 10 feb 2011, 19:46

Ok, dat komt overeen met wat ik eerder gevonden had in het onderzoek met die dect bronnen:

"Basically the majority of bees whose hives were in proximity to the microwave radiation from the base stations just abandoned their hive and were not seen again."

Vertaald:
"In principe is de meerderheid van de bijen waarvan de kasten in bereik stonden van de microgolf straling van de basisstations, vertrokken uit de kast en zijn niet meer terug gezien."

De bijen vinden de straling blijkbaar niet fijn.
Misschien heeft dit te maken met het feit dat bijen magnetoreceptoren hebben.
Elektromagnetische straling maakt de bijen waarschijnlijk een beetje raar in het hoofd :be7:

Jack B.
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 19:28
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door Jack B. » vr 11 feb 2011, 19:45

Heren, ik heb niets met bijen, maar ik weet wel dat ze noodzakelijk zijn voor onze voedselvoorziening, vandaar dat ik mij even meld.
Ik heb namelijk sinds ruim een jaar een stralingsallergie opgelopen. Kom ik "in de buurt" van een stralingsbron dan krijg ik allerlei klachten waar ik nu niet over uit zal weiden. Maar ik ondervind dus dagelijks aan den lijve dat de straling (en dan voornamelijk de gepulste digitale straling)
een grote negatieve uitwerking heeft op het organisme. Ik kan me daarom heel goed voorstellen dat de kleine (gevoelige) wezentjes er zeker last van zullen hebben.

Ik las eerder in dit topic dat er geen onderzoeken zijn waaruit blijkt dat straling kwaad zou kunnen, nou reken maar, duizenden onderzoeken alleen deze worden vakkundig verborgen gehouden, belachelijk gemaakt of met tegen onderzoeken (bekostigd door de telecomindustrie) ontkracht. Kijk bijvoorbeeld eens op de site StopUMTS.nl onder het kopje onderzoeken daar vindt u er honderden.

Laatst een interessante lezing op de TU Delft (op internet te vinden) van Prof. Dr. Lucas Reijnders over dit onderwerp.

Ik hoop u zo wat verder geholpen te hebben.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door Berend » wo 01 jun 2011, 00:40

Vers van de pers:
Straling van mobiele telefoons is 'mogelijk kankerverwekkend voor mensen'. Dat standpunt heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gisteren formeel ingenomen. Het besluit zal veel stof doen opwaaien: de meeste wetenschappers zijn het erover eens dat een kankerverwekkend effect van mobiele telefoons nog helemaal niet is aangetoond. van: volkskrant.nl
Met het doorlezen van verschillende sites kwam ik een nieuw EU rapport (6 mei 2011) over de mogelijke gevaren en milieu-effecten van elektromagnetische velden, advies is om emissienormen van straling te verlagen.
Rapport in pfd: http://www.stopumts.nl/pdf/Council_Euro ... 5_2011.pdf

In het rapport staat de volgende alinea:
Dr Warnke highlighted the innate magnetic compass used by certain animals or insects to orient
themselves in time and space and which dictates the internal functioning of their organism, before going
on to demonstrate how extremely weak artificial fields or waves could adversely affect the sense of
direction, navigation and communication of certain animals or insects: migratory birds, pigeons, certain
kinds of fish (sharks, whales, rays) or certain insects (ants, butterflies and especially bees). He
suggested that malfunctions induced by artificial electromagnetic waves might be one of the major
causes – besides problems of exposure to chemicals – of repeated incidents of whales being washed
up on beaches or the death or disappearance of bee colonies (colony collapse disorder) observed in
past years.
Interessant te bedenken wat er in een volk gebeurd als de bijen onderling niet meer goed kunnen communiceren en gedesoriënteerd raken.
De 'verdwijnziekte' is dan bijna een logisch gevolg.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door Albert Stoter » wo 01 jun 2011, 09:02

Mij vallen vooral de woorden 'mogelijk', 'could' (zou kunnen) en 'might' (zou kunnen zijn) weer op. Dat het 'zou kunnen' roepen al meerderen langer.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door maartenkleijne » wo 01 jun 2011, 12:20

Toen het elektrisch licht werd uitgevonden werd er ook jarenlang gediscussieerd over de schadelijke gevolgen voor de gezondheid van mens en dier, en bv de melkgift van het vee.
Ik heb daar eens een leuk samenvattend artikel over gelezen.
gr,
m

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door Bijenhoudster » wo 01 jun 2011, 15:30

maartenkleijne schreef:Toen het elektrisch licht werd uitgevonden werd er ook jarenlang gediscussieerd over de schadelijke gevolgen voor de gezondheid van mens en dier, en bv de melkgift van het vee.
Ik ken ook voorbeelden: asbest, gelode benzine en roken.
jorop schreef:They have three different types of iron in their bodies that help them navigate,
Zal de koningin het fijn vinden een magnetisch merkje op haar lijf.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door A.A. Staals » wo 01 jun 2011, 16:21

Bijenhoudster schreef: Zal de koningin het fijn vinden een magnetisch merkje op haar lijf.
Er zijn weinig koninginnen met een magnetisch merkje. En wie zegt dat er magnetiche merkjes zijn? Er is een vershil tussen magnetisch en magnetiseerbaar. Jou bv vorken blijven toch ook niet aan elkaar hangen.

ad staals

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door Barbapapa » wo 01 jun 2011, 21:16

Ik probeer open te staan voor alle wetenschappen en religie, maar ik moet toch vaak even zuchten, nu ook weer.

Een paar feiten uit de techniek en wetenschap.
- Het vermogen van een radio signaal is op een meter afstand van de bron met ongeveer een deerde macht afgenomen. Dit is afhankelijk van de frequentie (hoe hoger hoe sneller het afneemt)
- Er bestaan geen digitale signalen, alle signalen zijn analoog.
- UMTS en dect, zijn overwegend frequentie gemoduleerd (fm) dus deze pulseren niet!, deze signalen worden met een constant vermogen uitgezonden, afhankelijk van de signaal ruis afstand.
- Er is werkelijk geen een onderzoek die echt aantoont dat radiostralen kanker verwekken. Een onderzoek moet getoetst kunnen worden om wetenschappelijke waarde te krijgen, alle toetsingen op dit gebied tonen niets aan.
- elektromagnetisme en magnetisme zijn twee verschillende dingen.

U moet zich realiseren dat wij de mens steeds ouder worden, dat wij ons leefmilieu vervuilen (chemisch) en dat er steeds meer mensen bij komen (statistisch meer kanker) Het is praktisch onmogelijk een verbant aan te tonen tussen kanker en radio straling met zo veel externe parameters.

En dan nu de bijen:
- Bijen oriënteren en communiceren niet met elektromagnetisme, ze zenden toch niets uit!?
- Bijen oriënteren zich door herkennings-patronen (daglicht) en feromonen en geuren.

Als u echt overtuigd bent dat bijen zich storen aan radio signalen, legt dan een mobiel een paar dagen in uw bijenkas. Een mobiel zend om de paar minuten een signaal uit met max. 2 watt vermogen. U zal zien dat er helemaal niks veranderd.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door Berend » wo 01 jun 2011, 23:39

Barbapapa schreef:Een paar feiten uit de techniek en wetenschap.
- Het vermogen van een radio signaal is op een meter afstand van de bron met ongeveer een deerde macht afgenomen. Dit is afhankelijk van de frequentie (hoe hoger hoe sneller het afneemt)
- Er bestaan geen digitale signalen, alle signalen zijn analoog.
- UMTS en dect, zijn overwegend frequentie gemoduleerd (fm) dus deze pulseren niet!, deze signalen worden met een constant vermogen uitgezonden, afhankelijk van de signaal ruis afstand.
Sorry, ik snap niet precies wat je met bovenstaande aangeeft.
- Er is werkelijk geen een onderzoek die echt aantoont dat radiostralen kanker verwekken. Een onderzoek moet getoetst kunnen worden om wetenschappelijke waarde te krijgen, alle toetsingen op dit gebied tonen niets aan.
Als straling geen kanker veroorzaakt, kan straling niet gevaarlijk zijn? Er kunnen toch ook nog andere effecten zijn?
- elektromagnetisme en magnetisme zijn twee verschillende dingen.
De overeenkomst is dat beide een magnetisch veld opwekken.
En dan nu de bijen:
- Bijen oriënteren en communiceren niet met elektromagnetisme, ze zenden toch niets uit!?
- Bijen oriënteren zich door herkennings-patronen (daglicht) en feromonen en geuren.
Bijen hebben magnetoreceptoren, deze kunnen veranderingen in een magnetisch veld detecteren.
Bijen oriënteren zich ook op het aardmagnetisch veld.
Als u echt overtuigd bent dat bijen zich storen aan radio signalen, legt dan een mobiel een paar dagen in uw bijenkas. Een mobiel zend om de paar minuten een signaal uit met max. 2 watt vermogen. U zal zien dat er helemaal niks veranderd.
Ik weet niet of je hier zelf (wetenschappelijk) onderzoek naar hebt gedaan, maar ik kwam een onderzoek tegen waarin naar voren kwam dat er wel effecten waren (in dit geval dect straling):
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 30#p133952

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door muls » do 02 jun 2011, 01:22

Berend schreef:Ik weet niet of je hier zelf (wetenschappelijk) onderzoek naar hebt gedaan, maar ik kwam een onderzoek tegen waarin naar voren kwam dat er wel effecten waren (in dit geval dect straling):
viewtopic.php?f=2&t=24161&hilit=magnetoreceptoren&start=30#p133952
Het onderzoek waar je naar verwijst is uit 2005, en te vinden op http://agbi.uni-landau.de/materialien.htm. Het geeft een (voor mij als leek redelijk klinkende) theoretische onderbouwing waarom bijen gevoelig zouden kunnen zijn voor bepaalde straling, met name UMTS en DECT straling. Voor zover ik het begrijp is de frequentie van deze straling zodanig dat het neurologische processen bij de bijen zou kunnen verstoren. Met ingebouwde kompasnaaldjes die verstoord zouden worden heeft het dus niets te maken.

In een zeer kleine testopzet (twee kasten, 60 bijen) werden DECT-zenders geplaatst. Let wel: de stralingsbron in het onderzoek stond dus in de kast. Vergeleken met een controlegroep konden de bijen de weg terug moeilijker vinden, en op langere termijn was het bijengewicht iets kleiner.

Er is in 2006 nog wat vervolgonderzoek gedaan door dezelfde onderzoeksgroep, nu met acht DECT-bijenkasten en acht controlekasten. Dit onderzoek gaf een veel minder groot verschil tussen 'bestraalde' en 'onbestraalde' bijen te zien, hoewel het verschil soms toch significant was. Belangrijkste conclusie: er lijkt een meetbare invloed te zijn van de DECT-telefoons in de kasten. In hun woorden: "The results of this study are much more heterogenic compared to our examination in 2005. But despite this aspect, still a significant difference between exposed and non-exposed bee colonies could be observed. "

Dit is nu dus alles wat we hebben: uit kleinschalig onderzoek komt naar voren dat straling van DECT, en daarmee waarschijnlijk ook van UMTS, een meetbare invloed zou kunnen hebben op het fourageergedrag en de groei van bijen. Bijen zouden in dat geval iets minder groeien en zich iets minder kunnen lokaliseren wanneer ze onder invloed zijn van straling. Let op het woordje 'iets'. CCD of verdwijnziektes hebben de onderzoekers niet kunnen constateren, ook al stond de zender keihard IN de kast. Waarmee overigens niet gezegd is dat straling er niet aan ten grondslag zou kunnen liggen natuurlijk.

Harde conclusies kunnen we niet trekken, maar het is leuk voor een vervolgonderzoek. Dat is er helaas niet meer gekomen (laatste nieuws van de onderzoeksgroep is van 2007).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten