Imkeren met een handicap, kan dat ?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:
Imkeren met een handicap, kan dat ?

Bericht door Franschman » za 23 jul 2011, 08:23

Ja beste Beelievers,

Ook bij mij gaan de jaren tellen en dat geeft soms lichamelijke ongemakken die ik, als imker, als een handicap ervaar.
O.K. gebit en haren zijn niet meer je dát en ook een bril is erbij gekomen. Zwaar tillen is ook wel een probleem voor deze 60 plusser. Door een voet operatie bemerk ik nu ook wat het is om echt, hopelijk tijdelijk, gehandicapt te zijn.

Wat dat betreft heb ik me nu aardig kunnen 'inleven' in zo'n gehandicapte situatie.
Wel gehandicapt voel ik me door verlies aan gehoor, tuten en kwaken ontgaan me en ook de fijnere verschillen van het zoemen
neem ik niet meer waar ondanks gehoorapparaten. Wel jammer.
Dat alles is niet te vergelijken met zwaardere lichamelijke handicaps en daarom mijn vraag:

Zijn er gehandicapte imkers die kunnen vertellen hoe zij toch kunnen ( blijven) imkeren ? :hive: :P

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Imkeren met een handicap, kan dat ?

Bericht door Oude Essink » za 23 jul 2011, 10:12

Kijk in de zoekfunctie eens naar "Huber". De man was stekeblind en deed toch uitgebreid onderzoek; als kast had hij zijn ramen georganiseerd als een soort boek; vrouw en knecht vertelden hem wat zij zagen. een van zijn vondsten was de bruidsvlucht van de moer en de bevruchting door darren.
Om aan problemen met geluidsoverlast van de omgeving te ontkomen, schafte ik ooit een stethoscoop aan, die een volle versterking van de geluiden in de kast bracht. Dit heeft goed gefunctioneerd, tot solitaire bijen zich over het slangetje hebben ontfermd. Wellicht zijn er meer "handige hulpmiddelen".

hennie oes

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Imkeren met een handicap, kan dat ?

Bericht door semar » za 23 jul 2011, 11:32

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, ok het is pretig dat ze minder vaak vastzitten in een ´weelderige bos haar` maar de leesbril vind ik ook maar niks, om over het steeds zwaarder worden van de bakken maar niet te spreken (meer honing of minder kracht :wink: )

maar als je dit ziet hoef je niet te wanhopen, http://www.youtube.com/watch?v=QvD9AAmJj3Q

het valt mij op dat in het oostblok veel meer van dit soort aanpassingen en dingen gebouwd en verhandeld worden.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Imkeren met een handicap, kan dat ?

Bericht door hans hoogendoorn » za 23 jul 2011, 13:09

Ook bij mij gaat de leeftijd spelen.

Ik heb een oude steekkar voorzien van één kruiwagenwiel ipv de twee oorspronkelijke
heel simpel.
Het moment van naar je toe kantelen is in het begin ff lastig, maar is een handigheidje geworden
(wel rekening houden met koud of warmbouw, zodat de ramen in vaanstand hangen)
maar daarna loop je moeiteloos met de zwaarste kast door oneffen terrein.
ook heb je weinig last van het gewas.

Een stapeltje (volle) honingkamers voorzien van een deksel en afgesloten bodem verplaats ik er ook mee.

Op de aanhangwagen schuiven gaat ook makkelijk
immers de kant van je af bevindt zich al bijna op hoogte
een evt loopplank hoeft daarom niet helemaal tot de laadvloer
De steekkar kan daarna gewoon tegen en onder de laatste kast meerijden.

ik heb eens hiervan eens een foto geplaatst op dit forum.
maar kan deze zo snel niet vinden.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Imkeren met een handicap, kan dat ?

Bericht door hans hoogendoorn » za 23 jul 2011, 17:54

Dan lijkt me iets als deze nog het handigst
gevonden dankzij de link van Semar

makkelijk mee te nemen
http://www.youtube.com/watch?v=h54MdnOc ... re=related
de twee wielen zitten dicht tegen elkaar, wat handig is voor oneffen terrein

ook te gebruiken voor controle met de kiep of kantel methode
zonder dat je de HKs af moet tillen

het apparaat zelf moet trouwens zelf zo licht mogelijk zijn

marianvoor
Berichten:63
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 12:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Imkeren met een handicap, kan dat ?

Bericht door marianvoor » za 23 jul 2011, 21:58

In het Maandblad van de Vlaamse Imkerbond 2005 / 1
heeft een artikel gestaan:
BEES ON WHEELS: IMKEREN VOOR MENSEN MET EEN HANDICAP

Het artikel is geschreven door Chris Simoens en prof. dr. Frans Jacobs OCMW Universiteit Gent

Het betreft lange horizontale bijenkasten die evenveel ruimte bieden als twee op elkaar geplaatste (simplex-) rompen. Stapelen hoeft niet meer. Bij controle van de bijen moeten enkel de individuele ramen uit de kast genomen worden.
De kast zou ideaal zijn voor o.a. mensen met een fysieke handicap, sommige vrouwen en ouderen.
Omdat ik tot de laatste twee groepen behoor, heb ik een mail naar de Universiteit in Gent gestuurd om meer informatie te krijgen. Helaas heb ik nooit antwoord gekregen.

Misschien kan Rogier de Vos ons hier wat meer over vertellen en een foto plaatsen? Alvast heel erg bedankt Rogier.
Met vriendelijke groeten,
Marian Voorneman
marian voorneman

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Imkeren met een handicap, kan dat ?

Bericht door Eugeen » za 23 jul 2011, 23:45

Dit doet me denken aan de Golz-kast. Lees er hier wat meer over:http://www.konvib.eu/artikels/imkertech ... keren.html of http://www.lonnemann-geraetebau.de/bienen.pdf

Zelf ben ik van plan om deze winter 2 Golzkasten te bouwen op maat van mijn Kempische kasten. Voor de standvaste imker kan de Golz-kast een echte verademing betekenen. Om te reizen zijn ze echter veel te onhandig.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Imkeren met een handicap, kan dat ?

Bericht door Freek » zo 24 jul 2011, 12:42

Hoi allemaal,

Die Golz kast lijkt wat op de aloude fruitteeltkast http://www.bitsandbees.nl/fruitteelt.htm maar is denk ik een verbeterde versie met veel meer ruimte.
Een horizontaal (uitbreidbare) kast lijkt mij voor mensen die niet kunnen lopen veel handiger dan een vertikaal systeem zoals de veelal gebruikte spaarkasten en simplexkasten. Mogelijk kan er een kast gemaakt worden als de Golz kast die de nadelen van het niet uitbreidbaar zijn wegneemt, een kast die horizontaal uit te breiden is door er telkens met kistoverslagen een stuk bij aan te koppelen.

M.vr.Groet,

Freek

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren met een handicap, kan dat ?

Bericht door Franschman » zo 24 jul 2011, 13:17

Vast hartelijk bedankt mensen voor jullie zinvolle bijdragen. :clap:

Die karretje zijn natuurlijk top maar wat zou dat kosten ?

Zijn er ook imkers die met één arm zich kunnen redden of in een rolstoel ?
Hebben die bijvoorbeeld in hoogte verstelbare steunen voor de kast of gaan ze meer naar achteren werken in een soort achterbehandelingskasten ? :be3:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten