Bijen in de stad

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Bijen in de stad

Bericht door Franschman » ma 29 aug 2011, 15:02

Hallo beste Beelievers,
De imkerij is weer vrij positief in beeld. De NRC van afgelopen zondag in de bijlage LUX heeft een heel artikel van twee ( ! ) pagina's over stadsimkers. De titel is "De toekomst is aan de stadsimkers" Fraaie foto's van imkerende stedelingen en dus ook vrouwen. Hoera voor de emancipatie.
'Bijen laten zich in de stad makkelijk houden . Vertel alleen de buurman niet over de kasten in uw achtertuin' tussenkopt het artikel.
Dat is zeker waar. Bezie daarom stadsimkers ook mijn bijdrage: "Hoe Fransen een zwerm vangen".

Ik vind deze dagblad- bijdrage een positief gezicht geven aan onze mooie tijdsbesteding, de imkerij.
Wellicht worden nieuwe kandidaten over de streep getrokken. :P

Overigens kan je je afvragen waar 'de stad' eindigt het platteland begint. Voor de geograaf een uitdaging. Die spreken dan ook van verstedelijkte randgemeenten en ( groei)kernen gevormd door 'gebundelde deconcentratie'. Mooie kreten die verhullen dat Nederland aardig vol begint te lopen en de natuur wordt teruggedrongen 'in bloempotten'. (Zie commentaar bij "de club van tien miljoen)
Feit is dat het echte agrarische gebied veelal is verworden tot een groene woestijn of trieste monoculturen van mais etc. zonder dracht ! :roll: Voor spuiten op allerlei ziekten en beestjes heeft men ook een nieuwe term voor 'Bestrijdingsmiddelen'.
Nu spreken we van 'Gewasbeschermingsmiddelen' . Leuk hè die neonicotinen na parathion :(

Echte imkers laten zich niet beetnemen met holle praatjes van zakkenvullers ! :naughty:

Salut les apiculteurrs Hollandais ! :be1:
Laatst gewijzigd door Franschman op ma 29 aug 2011, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankvaneykelen
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 04 jul 2011, 00:31
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door frankvaneykelen » ma 29 aug 2011, 15:38

Wat ik minder vind is dat één van de geportretteerden zonder enige kennis van zaken aan het bijenhouden is begonnen, en daar nog trots op lijkt te zijn ook.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Franschman » ma 29 aug 2011, 15:41

Daar moet ik je gelijk in geven maar wat wil je van een imkerende Theoloog !

"Vertrouw op God maar doe je kast op slot" :be8: :lol:

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door muls » ma 29 aug 2011, 16:11

Beste mensen,

Ik ben die theoloog (ik neem tenminste niet aan dat er meer theologen zijn geinterviewd). Ik werd geinterviewd door het NRC, maar ik heb het betreffende stuk nog niet gelezen. Ik ben wel benieuwd in hoeverre daarin naar voren zou komen dat ik 'geen verstand van zaken' zou hebben en daar dan nog trots op zou zijn ook.

Voordat ik me dus verder verdedig, zou ik graag het stuk willen lezen. Zou iemand een scan naar mij willen sturen?

Hartelijke groet,

Muls/Sjoerd

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Berend » ma 29 aug 2011, 18:33

frankvaneykelen schreef:Wat ik minder vind is dat één van de geportretteerden zonder enige kennis van zaken aan het bijenhouden is begonnen, en daar nog trots op lijkt te zijn ook.
Wat is daar het probleem mee (als het al zo zou zijn)?

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door muls » ma 29 aug 2011, 23:00

Ik heb zojuist het artikel in het NRC gelezen. In grote lijnen staat daar wel wat ik heb gezegd. Er staat niet dat ik zonder enige kennis van zaken aan het bijenhouden begonnen ben, en dat is ook niet juist.

Ik heb geen cursus gevolgd maar wel het internet maandenlang afgestruind en verschillende boeken volledig gelezen. En dan blijkt in dit eerste jaar dat dat tot nog toe heel goed gaat. Dankzij bestudering van foto's van bijen op o.a. imkerpedia heb ik gelijk de eerste keer de koningin gevonden en kon ik uitmaken wat darrebroed was, waar doppen zaten en waar stuifmeel, honing en broed. Dankzij tips op dit forum is een nieuwe koningin goed geland in de kast en de varroabestrijding gaat prima met de heldere richtilijnen van het WUR. Ik ben veel honing kwijt geraakt tijdens de regenachtige zomer, maar daar heb ik vooral mezelf mee.

Ik hoor graag de mening van ervaren imkers, want die weten natuurlijk meer dan ik als beginneling. Maar mijn indruk zo na een jaar is, dat er bij bijenhouden véél meer komt kijken dan je vantevoren denkt, dat er véél meer geleerdheid voor nodig is om een goede imker te worden, maar dat je niet bang moet zijn om te beginnen als je dat allemaal nog niet weet. Met wat basiskennis kom je een eind, van fouten leer je meer en zo komt de ervaring hopelijk vanzelf.

En tsja, cursussen volgen bij een vereniging... Dat moet ook maar net je leerstijl zijn en in je agenda passen. :be5:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Franschman » di 30 aug 2011, 02:21

We gaan niet moeilijk doen.
Alle imkers zijn welkom, ook de autodidacten. Deo adjutor ! :D

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Oude Essink » di 30 aug 2011, 07:38

deo adiutore :D
hennie oes

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door LWPisa » di 30 aug 2011, 09:17

Bijenhouden is geen rocketscience. Als je de juiste informatie hebt, een goed observatievermogen, een zekere handigheid en genoeg dracht dan kan je het jezelf leren. Een mentor of cursus maakt het wel veel makkelijker/sneller.

L

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door muls » di 30 aug 2011, 10:35

Zou het niet leuk zijn om een internetcursus 'bijenhouden' te gaan opzetten. Als alternatief voor de traditionele cursusvorm, wellicht geschikt voor drukke stadsmensen die geen zin hebben in verenigingsleven? Dat zou volgens mij een hele goede manier zijn om het bijenhouden te promoten. Met echte e-coaches die per email vragen beantwoorden of een chat-sessie/spreekuur hebben in de week, en een applicatie waarbij je je kastkaart online bij kan houden zodat je ecoach mee kan kijken?

Ik zou best zoiets op willen zetten. Dat zou mij zelf veel eerder over de streep hebben getrokken, en ik ken een heleboel andere mensen die het best leuk vinden maar afgeschrikt worden door van alles en nog wat.
Zijn er mensen die hier ideeën over hebben? Of is daar vanuit de bestaande imkerwereld geen behoefte aan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten