Bijen in de stad

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door marc » di 30 aug 2011, 11:21

Wat is een goede cursus en wie bepaalt dat ?
Alles wat je leest wordt wel elders op een andere manier uitgelegd. Elke 'leraar' heeft zijn persoonlijke toets (ras, kast, werkwijze, sterfte-oorzaak...) die hij benadrukt.
Je moet nieuwe 'gebrevetteerde' imkers bv. eens vragen naar goede pollenplanten voor het najaar, ze kunnen er geen 2 opnoemen. Van varroabestrijdingsmiddelen kennen ze er dadelijk 5 zonder talmen.
Doordat ik ooit volledig cursusloos startte en alles uit eigen ervaring en observatie leerde, ben ik gekomen tot wat ik nu weet over bijen. Er moet natuurlijk wel een aangeboren interesse voor zijn en een honger om alles te willen weten over bijen. Ik stel mij dikwijls de vraag of ik even ver zou staan als ik ooit ergens in een cursus een bepaalde richting was geduwd of de werkwijze van een mentor had overgenomen.
Het hangt wellicht ook van het beestje af, of je wil zoeken naar beter en mooier. Ik denk dat ik toch nooit binnen de lijnen van een cursus of mentor was gebleven.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Bart de Coo » di 30 aug 2011, 13:35

Dit onderwerp dwaalt helemaal af, maar ja. We babbelen nog even verder.

Wat ik een groot probleem vind in de bijenteelt is, dat we elkaar zoveel napraten of anderszins elkaar dingen op de mouw spelden die helemaal niet bewezen zijn. Cursusleiders zullen op die regel geen uitzondering vormen. Aan de andere kant zal een behoorlijke cursusleider je ook vertellen dat hij je laat zien hoe je het bijenhouden zou kunnen aanpakken. Ik volgde de nodige jaren geleden een gevorderdencursus en mijn meester zei dan altijd: 'Wat ik je vertel is geen spoorboekje.' Of 'uit alle dingen die ik je laat zien moet je toch je eigen keuzen maken.' Dus werd er ook driftig geëxperimenteerd. Van de ene kast maakten we een veger, van de andere een vlieger bijvoorbeeld, om vervolgens te gaan kijken hoe het zou uitpakken.

Ook over mijn beginnerscursus van destijds ben ik eigenlijk heel tevreden. We maakten vegers, braken de doppen en hingen een raampje doppen apart voor een reservemoer. Daar kwam de cursus eigenlijk op neer. Als beginner heb je daar je klauwen vol aan en beschik je vanaf dat moment over voldoende informatie om in elk geval te beginnen. Dat de imker daarna zijn weegs gaat, ligt voor de hand. Mijn cursusleider zou niet anders verwacht hebben.

Maar goed, je kunt het ook allemaal zelf uitzoeken natuurlijk. Maar dat is mijn stijl niet. Ik wens geïnformeerd te worden door een terzakekundige. Ieder zijn 'leerstijl' inderdaad.

Maar dan over die online cursus. Ik zou dan een site willen voorstellen die de gedaante aanneemt van een handboek. De bouwer van die site maakt hoofdstukken. De bouwer zelf zal de nodige hoofdstukken schrijven en anderen zijn dan vrij om daarvoor hun eigen hoofdstuk in de plaats te zetten. Zo ontstaan dan parallelgeschakelde hoofdstukken 'telkens één onderwerp, die de beginnende imker kan vergelijken. Er mag natuurlijk geen forum ontstaan, want dat hebben we al.

Of kunnen we gewoon Imkerpedia gebruiken? We vragen Albert Stoter om onderwerpen aan te maken, zoals 'uitwinteren', 'honingkamer plaatsen' of 'ruimte geven'. Iedereen die wil meeschrijven laat zich registreren. De lol van Imkerpedia is natuurlijk dat een groep experts het eens moet worden over de uiteindelijke tekst.

Er zat aan dit forum overigens ooit een tabje 'bedrijfsmethoden' vast.

Nog mooier: de uiteindelijke tekst bouwen we om tot een app. Dan heb je de nodige informatie altijd bijdehand als je bezig bent.

Lijkt me klerewerk, maar het kan allemaal wel.

groet,

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Kroese » di 30 aug 2011, 13:41

muls schreef:Zou het niet leuk zijn om een internetcursus 'bijenhouden' te gaan opzetten. Als alternatief voor de traditionele cursusvorm, wellicht geschikt voor drukke stadsmensen die geen zin hebben in verenigingsleven? Dat zou volgens mij een hele goede manier zijn om het bijenhouden te promoten. Met echte e-coaches die per email vragen beantwoorden of een chat-sessie/spreekuur hebben in de week, en een applicatie waarbij je je kastkaart online bij kan houden zodat je ecoach mee kan kijken?

Ik zou best zoiets op willen zetten. Dat zou mij zelf veel eerder over de streep hebben getrokken, en ik ken een heleboel andere mensen die het best leuk vinden maar afgeschrikt worden door van alles en nog wat.
Zijn er mensen die hier ideeën over hebben? Of is daar vanuit de bestaande imkerwereld geen behoefte aan?
Muls,
Ik vind dit een prima idee, ik speel zelf al lang met deze gedachte v.w.b. de koninginnenteelt.
Sterker nog ik ben al een heel eind op weg.

Ik heb hiervoor jou opmerking meegenomen in een nieuw draadje, omdat het eigenlijk een beetje afwijkt van dit draadje.
Zie: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.
Laatst gewijzigd door Kroese op di 30 aug 2011, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Kroese » di 30 aug 2011, 13:45

Bart de Coo schreef:Dit onderwerp dwaalt helemaal af, maar ja. We babbelen nog even verder.
Lijkt me klerewerk, maar het kan allemaal wel.

groet,

Bart
Bart, ik zie dat we een beetje gelijktijdig aan het typen zijn geweest.
Onze gedachten komen aardig overeen.
Hoe meer ideeen des te beter.

groet,
Hennie

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door muls » di 30 aug 2011, 15:47

ik zal dan ook even verder gaan in het andere draadje...

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Franschman » di 30 aug 2011, 21:59

Een draadje per dag is een hemdsmouw in het jaar jongens ! :lol:
Ofwel de aanhouder wint.

Hier in Frankrijk zijn er ook DVD's beschikbaar van dergelijke onderwerpen, dus het kan wel degelijk.

Overigens zijn er heel veel DVD's over de jacht. Hoe schiet ik een wild zwijn af. Chasse aux sangliers
of wat te denken van chasse aus grives--> dat zijn onze lijsters !!( zangijster, grote lijster en merels) :(
Op dat gebied moet nog veel gebeuren maar dat even terzijde.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Albert Stoter » di 30 aug 2011, 22:50

muls schreef:Zou het niet leuk zijn om een internetcursus 'bijenhouden' te gaan opzetten.
Er zijn op het internet natuurlijk al best wel een aantal cursussen bijenhouden te vinden. Niet interactief, voor zover ik weet, dat nog niet.
Met echte e-coaches die per email vragen beantwoorden of een chat-sessie/spreekuur hebben in de week, ...
Volgens mij voldoet dit forum al behoorlijk aan die interactieve informatie-behoefte. Ik kan me wel voorstellen dat één op één via email voor menigeen laagdrempeliger is omdat dan niet iedereen kan meelezen. Maar die anderen kunnen er dan ook niet van meeprofiteren. Da's dan wel weer jammer.
Zijn er mensen die hier ideeën over hebben? Of is daar vanuit de bestaande imkerwereld geen behoefte aan?
Ik neem eigenlijk aan dat dit eventueel vooral een behoefte is van mensen die starten, niet van de mensen die het al "kunnen". De betreffende beginners willen wellicht cursustijd besparen, maar door het één op één gehalte kost het die caoches natuurlijk juist veel méér tijd (en dan achter een saai bureau in plaats van samen met meerder cursisten tegelijk bij de bijen).
Bart de Coo schreef:Of kunnen we gewoon Imkerpedia gebruiken?
Natuurlijk kan dat. Een cursus (waarin veel van de reeds op Imkerpedia staande onderwerpen in de juiste cursusvolgorde staan, en voor beginners aan elkaar zijn geschreven) staat al een tijdje op m'n wensenlijstje. Ik schuif dat een beetje voor me uit. Veel van dergelijk werk is voor een groot gedeelte saai. Zo ben ik momenteel ook bezig met het monnikenwerk van het aan de drachtpagina van Imkerpedia toevoegen van de bloeiperioden zodat ook daar op gesorteerd zal kunnen worden. Om te doen is dat buitengewoon saai. Het resultaat lijkt me wel weer een aanwinst.
Er zat aan dit forum overigens ooit een tabje 'bedrijfsmethoden' vast.
En die is er nog steeds (tot januari 2012?): http://www.bijenhouden.nl/pagina/methode_index.asp

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Jeroenvt » di 30 aug 2011, 23:02

Ook die bedrijfsmehoden staan op imkerpedia, vandaar geen apart tabje meer.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door semar » wo 31 aug 2011, 12:45

onderstaande is niet bedoeld als aanval op mensen of instanties, maar als algemeen discusiestuk. voel je dus niet op de tenen getrapt etc.
de soep wordt nooit zo heet gegeten etc.


ik moet het met Marc eens zijn, cursus is aardig maar zeker niet zaligmakend, ik ben meer een voorstander van een jaar een mentor (Bijenvader/moeder), en dan de jaren daarop kijken bij en spreken met andere ervaren colega´s
Zo heb ik het zelf ook gedaan, en heb vauit daar door studie en vooral obsevatie en gespekken met colegae.
Ik ben van mening dat de kenis door trekken van de leerling en niet door het duwen van de leraar het beste resultaat leverd.
Als men niet het geduld en/of de moeite wil nemen om dingen op te zoeken, uit te vinden, te ontdekken moet je en je jezelf een druk stadsmens vind met nauwelijks tijd om de stof op te nemen is moet je je mischien afvragen of bijenhouden wel je ding is.
De speurtocht naar kennis moet zijn eigen avontuur zijn, alles wat je uit de praktijk & eigen ondervinding of van je mentor leert blijft veel beter in je hoofd dan alls je alles ald hapklare brokken op je bord krijgt.

waarbij je erg afhankelijk bent van bv het gekozen boek (bv bijenhouden hoe doe je dat, in mijn oogen het slechtste leerboek in de nederlandse taal), of de locale omstandigheden van het lesvolk, beter is te gaan kijken bij verschillende colega´s en omstandigheden, Want veranderen een van deze dan wordt het spel (bijenhouden) heel anders gespeeld.

het hele consept van een begingers cursus via internet vind ik ronduit belachelijk, ik kan me nog voorstellen dat je voor gevorderden een internet naslagwerk hebt over koninginenteeld.
Maar beginen met bijenhouden van alleen een boek of internet is net zo onzinnig als met een egyptisch rijbewijs (drie rondjes rond de moskee) hup ineens de snelweg op. Of een dokters praktijk begingen na een schriftelijke cursus.
Je vraagt dan om moeilijkheden in ons dichtbevolkte landje, en maakt het voor de begingers moeilijker dan het is.

er zijn dingen die je gewoon niet van papier kunt leren of dat nu het vinden van de moer of het inschaten van de toestand van een volk is.
Pottenbakken leer je alleen door op het pottenbakkerswiel te werken en niet door het kijken naar aardewerk in een winkel of museum.
Helaas moet ik vaststellen dat ik (vooral) somige begingende bijenhouders ken/hoor/zie die hun bijen waarschijnlijk het grootste plezier doen door te stoppen met hun hobby.

de moderne media kunnen een aanvulling zijn maar zeker geen vervanging van leren met je voeten op de grond of nog beter met je tenen in de modder.

OK, dit waren mijn gedachten hierover voor zover. en neem het niet persoonlijk.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen in de stad

Bericht door Albert Stoter » wo 31 aug 2011, 14:57

Ik neem aan dat niemand verwacht dat je imkeren geheel vanaf internet of vanuit een boek zou kunnen leren. Dergelijk zaken bieden alleen een noodzakelijke start (je begint toch niet zomaar aan bijen), waarna je het pas echt gaat leren in de praktijk.

Ook een curus op Imkerpedia zou hooguit een invulling van het theoriegedeelte zijn (met wellicht een iets hoger 'praktisch' gehalte dan boeken, vanwege de fimpjes).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten