Hoe gaat het bij iedereen?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jannes
Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door Jannes » ma 30 jan 2012, 11:48

Zoals het velen van ons vergaat, is de imker nieuwsgierig.
Hoe gaat het met alle bijenvolken in het land. Is er uitval, hoeveel ? En hoe is de algehele verwachting bij de imkers in Nederland?
Kunnen we al conclusies trekken? Is het te vroeg? (met de nu intredende kou)

Een overzicht van de stand bij mij thuis:
3 grote volken, ingewinterd op 2 broedkamers: allen leven nog, maar zijn als ik de onderleggers geloof, behoorlijk ingekrompen. 3 a 4 straatjes bezet?
1 redelijk volk Jonge koningin, bevrucht gekocht in Dld, ingewinterd op 10 ramen, nu nog 3 a 4 straatjes bezet.
4 6 ramers, ingewinterd op 6 ramen. Nu nog allen redelijk vol. Het lijkt of deze het beter doen dan de grote volken.

De volken op de andere stand:
3 grote volken, 2 op 2 bakken ingewinterd, de andere op slechts één bak. Allen laten op de lade 9 ramen wasmul zien, voor in de kast.
2 zesramers, ingewinterd op 6 ramen. Lijken ook nog vol te zitten.

Totaal uitval dit seizoen tot nu toe 0%

Wie volgt?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door Tieme » ma 30 jan 2012, 13:37

Zonder iedereen te willen deprimeren het volgende. Uit het meest recente Deutsches Bienenjournal haal ik dat de vooruitzichten zeer zorgwekkend zijn. Ze denken in Duitsland weer op sterftecijfers zoals in 2002-2003 uit te komen (30%). Het kan zijn dat het in Nederland dit jaar ook weer mis is. Links en rechts hoor ik al wel geluiden dat veel volken verdwenen zijn.

groeten,

Tieme

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 30 jan 2012, 13:50

Zaterdag leefden mijn beide volken nog. Bij een kast wel een aantal dode bijen op de vliegpank. Het is mijn eerste imkerswinter, dus ik moet vooral hopen dat het goed gaat. Erg spannend en het liefst zou ik in de kast kijken hoe het gaat, wat ik uiteraard niet ga doen.

Jannes

Re: Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door Jannes » wo 15 feb 2012, 17:44

Beste mede lotgenoten,

Gisteren en vandaag even stiekum geluisterd.
Ik heb zoals eerder vermeld, 2 bijenstalletjes. Één stand had tot laat in het najaar nog dracht, en de andere (bij mij thuis aangrenzend aan een natuurgebied)
was niets meer te halen. Daar was één volk tijdens mijn vakantie bijna gestorven. Geregeld bijgevoerd, in de hoop dat het zou lukken.

Het volkje dat het zwaar had gehad, is tijdens de afgelopen vriesperiode gestorven. Een naastgelegen zesramer heeft het ook niet gered.
2 van de 8 zijn dus dood.

Op de andere stand is alles springlevend, van de 5 alles in bruisende staat.
Maar zien of dit het laatste staartje van de winter was/is.

Zijn er verder al meldingen?
Ik hoop voor ieder op een goede uitwintering.

Jannes

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door rostohar » vr 17 feb 2012, 15:15

Vandaag met 10 graden en vliegende bijen even voorzichtig via de voergaten gekeken. Van de 15 volken die hier thuis staan is er één dood. Te klein, te koud.
Ziet er verder prima uit.
Laatst gewijzigd door rostohar op vr 17 feb 2012, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 17 feb 2012, 15:19

Helaas een volk overleden , en een boomvolk er bij. :violin: maar het is nog geen April .

Jaap v P

Jannes

Re: Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door Jannes » zo 26 feb 2012, 13:05

Hier inmiddels 2 kleine volkjes dood.
Voer in overvloed, denk de kou.
Moer zat er tussen, allen als een klont, in het midden de moer.

Nog 11 over. Had uit voorzorg meer opgezet en ingewinterd dan noodzakelijk. Blij dat ik nu wat ruimer in mijn bijen zit dan enkele jaren geleden.
Er is niets vervelender dan je kasten allemaal door aan te treffen.
Een uitval van 2 op de 13 is niet verontrustend lijkt mij. Alleen jammer van die éne moer...

Jannes

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door jossmits » zo 26 feb 2012, 13:26

Hier, op 26 februari, 15 graden, komen bij alle volken volken volop met stuifmeel binnen. Dat ziet er dus goed uit.
Ook het volk dat ik vorig jaar niet behandeld heb tegen varroa lijkt er goed uit te zien. De natuurlijke varroa val bij dit volk is nog steeds ongeveer twee per week. Wel met grote verschillen tussen de weken. Sinds eind december tussen 0 en 5 per week.

Jos

Rikkie
Berichten:58
Lid geworden op:zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie:Huizen
Contacteer:

Re: Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door Rikkie » zo 26 feb 2012, 13:33

We (mijn lief en ik) hebben als beginnend imkers 2 volken. Beide volken hebben tot nu toe de winter overleefd. Het jonge volk, dat we vorig jaar op Hemelvaartsdag hebben gekregen,vliegt dat het een lust en een leven is. Ze wonen in een Segerbergerkast en staan bij ons in de tuin. Af en toe een dode bij op de vliegplank. De andere kast staat op de bijenschans in Blaricum. Ook daar vlogen er gisteren weer veel bijtjes af en aan. We hebben gisteren met een grote groep mensen 1000 zakjes met zaad gevuld voor de aktie Bijenweide in Blaricum. Het was bij-zonder gezellig en dient een goede zaak.

groeten :hive:
Rikkie
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

r0bpl0mp
Berichten:75
Lid geworden op:ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe gaat het bij iedereen?

Bericht door r0bpl0mp » zo 26 feb 2012, 14:45

Op onze afdelingsbijenstal in Bennekom zag ik dat bijna alle 35 kasten vlogen. Bij veel kasten ook een enkele bij met stuifmeel. Het ziet er goed uit maar het is wachten op een echt warme dag voor er iets met zekerheid valt te zeggen over de kwaliteit van de volken.
Rob Plomp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten