Vandalisme

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1075
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Vandalisme

Bericht door marc »

Wat voor mij een verwerking was van de laatste 5 weken, wil ik hier nu aan iedereen laten weten.
Voor mij is dat het afsluiten van een hoofdstuk en wil ik nu alleen maar vooruit naar het nieuwe seizoen kijken.
Ik ga hier dus niet verder op vragen antwoorden.

Bij de jaarwende werd hier in de bijentuin ingebroken en heel wat ontvreemd uit de bijenhal.
Een onbegrijpelijke en zware klap maar alle kasten stonden er nog, een menger of een rijper terug aanschaffen is altijd mogelijk, zelf een gedemonteerde liftmotor kan je terug vervangen.
Erger werd het toen de eerste weken van het jaar het uitzonderlijk stil was rond de kasten, terwijl de kasten achter mijn woning 500 m verder allemaal vlogen.
Na onderzoek van de kasten in de bijentuin, bleken 30 productiekasten en 21 jonge kweekvolken op 3 mini-plusrompen allemaal dood.
Het beeld : een 2 cm dikke laag dode bijen op de bodemlade en nog wat dood tussen de raten.
Alle kasten zaten eind november boordevol bijen die volop op de groenbemesters vlogen.
Bijensterfte ? Heb ik laatste 10 jaar hier niet meer gekend. Ik wilde daarom absoluut weten wat er gebeurd was en heb een hele hoop stalen van dode bijen, stuifmeelvoorraad en grondstalen van alle groenbemestervelden in de directe omgeving, laten analyseren op neonicotinoïden (vooral imidacloprid, clothianidine en thiamethoxam). Het enige verschil dat ik zag, in mijn bedrijfswijze en de samenwerking met de landbouwers voor de najaarsdrachten in 2011, was dat er dit jaar ook een groot phaceliaveld bloeide na een erwtenoogst. Normaal staan die groenbemesters hier allemaal na wintergerst. Erwtenzaad wordt nogal eens voorbehandeld met bv. Cruiser 350 dat Clothianidine nalaat. Vandaar dat ik eerst veel moeite deed om in die richting wat te vinden.
Het resultaat van Fytolab was negatief, niets gevonden, eerst tot op 10 ppb, en later, op aanraden van Jeroen van der Sluijs, tot op 1 ppb.
Toen half januari een verdachte witte dop tussen de droge kruiden in de tuin werd gevonden, werd er geopteerd om de bijenstalen ook eens op andere insecticiden te laten onderzoeken.
Dat stalenonderzoek is een kostelijke grap, maar vandaag kreeg ik een mail van Fytolab :

Beste,

We hebben op je dode bijenstalen het volgende terug gevonden:
Cyfluthrin: 16ppm
Pyriproxifen: 15ppm

Dit is een typische combine die in anti-vlooienmiddelen (spuitbussen) gebruikt wordt en een kortstondig werkstof combineert met een lange-termijn werkstof en heeft volgende samenstelling: Cyfluthrin 0.04%, pyriproxyfen 0,05%

Ik onderstel dat hiermee de noodzaak tot een bijkomende analyse vervalt?

M.v.g.

Hans Braeckman
Development & Support


!!!
Marc
Laatst gewijzigd door marc op di 07 feb 2012, 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1967
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vandalisme

Bericht door Tieme »

Beste Marc,

Dit is een zeer grote schok dat mensen moedwillig al je bijen om zeep helpen. Ik heb zeer met je te doen.

groeten,

Tieme
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vandalisme

Bericht door maartenkleijne »

Gecondoleerd Marc....
gr,
m
Jaap v.Popering
Berichten: 5728
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vandalisme

Bericht door Jaap v.Popering »

Diep te betreuren en volkomen zinloos

Rijst bij mij gelijk de vraag of zoiets meer gebeurt en op deze manier de schuld bij het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen neer te leggen ???

Jaap v P
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Vandalisme

Bericht door semar »

gecondoleerd Marc.

Sterkte!

Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Vandalisme

Bericht door O Peatey »

wat een kl@testreek ...
Pieter
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Vandalisme

Bericht door petro »

:o Walgelijk en ongelooflijk,maar hopen dat degene verantwoordelijk op wat voor wijze dan ook op wrede wijze zichzelf tegenkomen!!!
Verder schieten woorden tekort. :shock:
Petro
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Vandalisme

Bericht door Bart de Coo »

'Crapuul' zeggen ze in Vlaanderen. Wij zeggen meestal 'tuig'.

Ik las dit verhaal vanmiddag en nu ik het weer lees, merk ik dat ik even bedenktijd nodig had voor een reactie. Dus als ik het goed begrijp, dan heeft een onverlaat die volken 'behandeld' met een spuitbus of zo? Mijn god. De kz zou zich prima op zijn gemak voelen in het gezelschap van die Noorse massamoordenaar die gisteren voorkwam.

Wat ik ook zo verontrustend vind, is dat deze lieden duidelijk wisten hoe ze zo veel mogelijk bijenvolken zo efficiënt mogelijk, zo geruisloos mogelijk en zo snel mogelijk moesten verzepen. Dit was haast 'vakwerk'. Dit zouden wel eens imkers geweest kunnen zijn. Helaas.

Nog verontrustender is, dat dit een poging tot intimidatie lijkt te zijn. Hoe kunnen wij, zo lijkt het crapuul zich afgevraagd te hebben, Marc zo hard mogelijk treffen?

Aangifte bij de politie doen natuurlijk. En dan uithuilen en opnieuw beginnen. Er zit niets anders op.

Zeer vriendelijke groet,

Bart de Coo
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Vandalisme

Bericht door alfa vulgaris »

Ik zou 2e meting laten doen liefst bij ander buro.
Dan MOET het onderzoek een vrijwel zelfde uitkomst hebben.
Anders heb je met al die dode volken ook nog eens voor je beurt gesproken dat zou geheel triest zijn.

Alfa.
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Vandalisme

Bericht door renske »

Wat verschrikkelijk!. Sterkte ermee.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten